joann-van-den-herik-ik-dacht-ik-hoef-mezelf-niet-te-haten-en-ik-moet-niet-per-se-dun-zijn-209462
©Wendelien Daan, Vogue Nederland, mei 2022

Taal is machtig. Woorden kunnen mensen van gedachten doen veranderen, inspireren en aanzetten tot actie. Dankzij een paar rake woorden veranderen vage gevoelens soms in één klap in een helder inzicht. Zoals toen Joann van den Herik (23) de term ‘body positivity’ las.

“Ik wilde graag model worden, maar had het gevoel dat het nooit zou lukken omdat ik niet de juiste maten had. Ik vergeleek mezelf constant met anderen; het leidde zelfs tot een eetstoornis. Toen ik over body positivity las, realiseerde ik me ineens dat schoonheid maar een concept is en dat schoonheidsidealen door de tijd heen veranderlijk zijn gebleken. Ik dacht: ik hoef dit niet te doen. Ik hoef mezelf niet te haten en ik moet niet per se dun zijn.”

Joann van den Herik

Als model heeft Joann bijzondere kwaliteiten. Naast het inmiddels beroemde zandloperfiguur heeft ze een herkenbare, katachtige oogopslag – zeeblauw met kans op storm – die weliswaar aan haar nichtjes uit LA doet denken, maar misschien nog wel meer aan een jonge Jerry Hall. Met de opkomst van modellen als Ashley Graham als steun in de rug (“Als zij het kan, kan ik het ook”) besloot ze mee te doen aan de tv-modellenwedstrijd Curvy Supermodel, en werd derde.

Dat succes was genoeg om het portfolio dat ze tot die tijd had opgebouwd nog eens onder de aandacht te brengen bij de juiste partijen, in het bijzonder modellenbureaus. Inmiddels staat ze in Amsterdam bij Ikon Model Management en het New Yorkse One Management ingeschreven. Daarnaast presenteert Van den Herik zich sterk op social media en onderstreept ze in woord en selfie keer op keer dat streven naar een perfect uiterlijk niet gelukkig maakt.

Zelfacceptatie

“Voor mij is het belangrijk die twee elementen te combineren. Model zijn met een betekenisvolle boodschap. Als ik naar beelden van mezelf kijk denk ik: ik had dit vroeger zelf zo graag willen zien. Ik wil een rolmodel zijn.” Ze schreef er zelfs een boek over, dat binnenkort het licht ziet. “De onderliggende boodschap is jongeren laten beseffen dat ze goed zijn zoals ze zijn: je mag zelfverzekerd zijn, je mag jezelf knap vinden.

Veel jonge mensen zijn zo geobsedeerd met voldoen aan bepaalde standaarden, dat ze gewoon een deel van hun jeugd kwijtraken. De allerbelangrijkste relatie die je hebt in je leven is met jezelf. Zelfacceptatie is een voorwaarde voor geluk”, stelt ze, zelf sinds ruim een jaar happy met vriend Timo. “Pas dan kun je liefde geven aan de mensen om je heen.”

Lees de interviews met onze andere Hollandse helden Edwin Oudshoorn, Nsimba Valene Lontanga en Soumaya Ahouaoui in het nieuwe meinummer van Vogue Nederland, dat vanaf 21 april in de winkels ligt en hier online te bestellen is.