in-gesprek-met-zangeres-en-it-girl-rina-sawayama-mode-is-een-manier-om-mijn-muziek-tot-leven-te-brengen-286364
©Carlijn Jacobs/Zalando

Als ik de suite van het Nobu Hotel in de Londense wijk Shoreditch binnenloop, zie ik haar zitten – in een simpele cami, haar zwarte lokken achter haar oren, een vriendelijke lach op haar gezicht, stralend. De Japans-Britse Rina Sawayama heeft al twee albums en een EP op haar naam staan, werkte samen met Charlie XCX, stond op het podium met Elton John en heeft ruim twee miljoen maandelijkse luisteraars op Spotify. En dat is slechts haar muziekcarrière. Ook maakte ze onlangs haar debuut op het witte doek als femme fatale Akira in de vierde John Wick-film en is ze een rijzende stijlster. Geen wonder dat Zalando haar graag wilde strikken als de nieuwe ambassadeur van Designer, de designertak van de online retailer.

Rina Sawayama x Zalando

De kersverse samenwerking tussen Rina Sawayama en Zalando richt zich op belangrijke modetrends van 2024. Het doel is om de designercategorie van de online retailer op een frisse en inspirerende manier te blijven presenteren als een betrouwbaar platform voor de nieuwe generatie luxeconsumenten. De collab wordt gevierd met een bijzondere campagne, gefotografeerd en geregisseerd door de bekende Nederlandse modefotograaf Carlijn Jacobs. “Toen Zalando vroeg met wie ik wilde werken, zei ik meteen haar naam”, vertelt Rina. “Ze is geweldig. Ik ben groot fan van haar werk. Ik kan niet geloven dat ik met haar een shoot heb mogen doen. Je weet dan gewoon dat het goed komt.”

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Campagne van Zalando met Rina Sawayama door Carlijn Jacobs
©Carlijn Jacobs/Zalando

En goed kwam het zeker, als we de campagnebeelden bekijken. Als ik Rina vraag waarom ze denkt dat zij en Zalando zo’n goede match zijn, zegt ze dat de beelden voor zich spreken. “Zalando staat echt open voor creativiteit, in tegenstelling tot sommige andere merken of retailers die soms heel specifiek zijn wat betreft hun esthetiek. Het is zeldzaam om op die manier samen te werken en op hetzelfde niveau te zitten.” Resultaat is een campagne waarin Rina’s veelzijdige, en soms contrasterende persoonlijkheid naar voren komt, met schommelingen tussen introvert en extravert, fris en somber, werkelijkheid en fantasie.

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Van Lady Gaga tot Avril Lavigne

Rina Sawayama heeft een sterke band met mode, die ver teruggaat voor haar samenwerking met Zalando. “Daarin ben ik altijd al geïnteresseerd geweest, vooral in de relatie tussen mode en muziek. Die interesse werd aangewakkerd toen ik voor het eerst de Bad Romance-videoclip van Lady Gaga zag. Wat een geweldig tijdperk was dat. Toen ik in de muziekwereld begon, kwam ik erachter dat mode een manier is om mijn muziek tot leven te brengen, er een ander geluid aan te geven. Het is een kostuum waarin ik me heel sterk kan voelen”, vertelt ze.

“Aan de andere kant heeft het mijn ware ik, niet de publieke persoon, tot uiting laten komen. Op het podium vertel ik graag een verhaal, ben ik een personage en straal ik kracht uit, maar mijn persoonlijke stijl is heel anders. Comfort staat voorop. Ik hoef niet per se op de eerste de beste trend te springen. Naarmate ik ouder word, waardeer ik meer klassieke stijlen en silhouetten die echt accentueren”, aldus de popster.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Campagne van Zalando met Rina Sawayama door Carlijn Jacobs
©Carlijn Jacobs/Zalando

Naast Gaga was er een andere grote popster die Rina’s liefde voor mode aanwakkerde: niemand minder dan Avril Lavigne. “Haar skaterstijl aan het begin van haar carrière was mijn fashion awakening. Ik had een Punkyfish-broek, net als zij. Op een gegeven moment heeft mijn moeder hem gestreken, precies over het Punkyfish-logo dat gemaakt is van een soort siliconen. Het plastic smolt en ruïneerde mijn hele broek. Ik was er kapot van. Die broek kostte op dat moment 40 pond of zoiets, het meeste dat ik ooit aan een kledingstuk had uitgegeven. Een traumatische ervaring, haha.”

Mode en muziek

Ze mag dan pas benoemd zijn tot ambassadeur voor Zalando Designer, maar wie zijn eigenlijk Rina’s favoriete ontwerpers? “Dat is zo moeilijk! Mode heeft zoveel verschillende werelden verkend. Het is draagbare kunst. Er zijn een paar ontwerpers waar ik altijd dol op ben. Zo was mijn allereerste designertas bijvoorbeeld van Prada. Prada heeft een speciaal plekje in mijn hart. Hetzelfde geldt voor Gucci en Saint Laurent. Ook Loewe is een van mijn favoriete merken. Wat Jonathan Anderson daar doet, is als een huwelijk tussen mijn persoonlijke stijl en mijn podiumstijl – speels, maar ook klassiek.”

Zoals de artiest eerder al zei, is mode voor haar een manier om uiting te geven aan haar muziek. Haar albums beslaan – net als bij vele andere artiesten – verschillende eras. Rina: “Welk verhaal wil ik vertellen? Buiten dat, wat is de wereld waarin ik me begeef? Mijn eerste album kwam uit tijdens de lockdown, toen ik minder in staat was om een visuele wereld te verkennen. Pas bij mijn tweede album Hold The Girl had ik echt het gevoel dat ik voor een bepaalde esthetiek kon gaan.” Dat werd de esthetiek van het “prairiemeisje”, zoals de zangeres het omschrijft. “Het was geïnspireerd op de tv-serie Westworld, met name het personage Dolores. Die zekere weemoed en dat landschap waarin zij zich begeeft, inspireerde me om het verhaal te vertellen. Het is een heldere visual, maar ook vrij grimmig.”

What’s next?

Rina’s blik op de toekomst is gelukkig een stuk opbeurender dan in Westworld. Na de release van Hold The Girl in 2022 heeft ze eindelijk tijd om rust te nemen na jaren non-stop gewerkt te hebben. “Ik kwam op een punt dat ik niet meer wist wat ik wilde”, vertelt ze. “Dit is de eerste keer dat ik een pauze inlas. Er zijn zoveel dingen waarop ik terugkijk en waarvan ik denk: wow, zo bizar dat dit gebeurd is. Mijn rol in John Wick staat natuurlijk bovenaan die lijst. Ik zou graag meer films willen doen; ik wil echt deel uitmaken van het vertellen van een verhaal.”

Ze vervolgt: “Ik ga het een beetje verkennen. De muziek komt wel als ik er klaar voor ben. In een paar jaar tijd heb ik meerdere persoonlijke albums gemaakt, dus ik wil mezelf een pauze gunnen. Ik geloof echt dat het maken van goede kunst tijd nodig heeft, aangezien dingen die tijd kosten veel langer blijven hangen. Dat is de era waarin ik me nu bevind.”

Sawayama voor de lens van Carlijn Jacobs
©Carlijn Jacobs/Zalando