een-vogue-stylist-over-web3-en-duurzame-mode-technologie-kan-het-modesysteem-radicaal-veranderen-266572
©Fotografie & styling: Hannah van Well

Hannah van Well werkt al ruim tien jaar als internationaal stylist op topniveau. Zo was ze jarenlang een vaste stylist voor Vogue Nederland. Sinds een paar jaar is ze helemaal in web3 gedoken. Vandaag publiceert ze op haar eigen platform een inzichtelijk artikel in wat deze nieuwe versie van internet kan betekenen voor een radicaal anders, en vooral duurzamer, modesysteem. Wij spraken Van Well over haar fascinatie voor web3. (Internet gebouwd op blockchain-technologie, en het internet in 3D zoals met virtual en augmented reality.) Ook lees je hieronder alvast een exclusieve voorpublicatie van haar artikel.

Web3 en duurzame mode

Het is best bijzonder dat een esthetisch stylist, geprezen om haar modische oog en eigen stijl, ‘opeens’ verzeild raakt in de technologische wereld. En in het bijzonder in web3.  Toch werkt Van Well inmiddels al een tijd aan dit soort grote, innovatieve projecten. Ze vertelt: “Ik raakte erin verzeild tijdens de pandemie. Hoe meer ik me erin verdiepte, hoe meer het voor mij klikte. Ik ben geobsedeerd door de overlap tussen de virtuele en echte wereld, bijvoorbeeld door het gebruik van augmented reality – de wereld wordt dan een soort canvas.”

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Daarnaast vindt de mode-expert het concept van online identiteiten en zelfexpressie ook heel interessant. Dit gaat in de toekomst volgens haar alleen maar belangrijker worden. “Dan is het niet moeilijk voor te stellen dat mode daarin een belangrijke rol zal spelen. Daarmee betreed je een compleet nieuw terrein. Hoe gaan modemerken hun visie vertalen naar de digitale wereld, waarin onze identiteit en aanwezigheid veel meer fluïde zijn?”

Wat Van Well vooral aantrekt aan web3 is het onbekende. “Niemand weet precies hoe web3 zich zal ontwikkelen. Er is geen script en alles wat er nu gebeurt is experimenteel. Ik vind het belangrijk om de status quo van de industrie ter discussie te stellen. Het huidige systeem is outdated en functioneert niet meer.”

Web3 en duurzame mode

Waarom zie jij web3 juist als de toekomst of oplossing voor het modesysteem? 

“Naast het feit dat het onvermijdelijk is dat mode-industrie zich steeds verder zal ontwikkelen in de virtuele wereld, kan het bijdragen aan een duurzamere toekomst. Er wordt nu vooral gefocust op duurzamere productie en materialen. Het echte probleem wordt daarmee niet opgelost. Er wordt simpelweg te veel geproduceerd en geconsumeerd. Er is een tegenbeweging van degrowth en slow fashion, maar de realiteit van minder productie en dus minder winst maakt het bijna onmogelijk om dit op grote schaal door te voeren. Een niet-bestaand mode-item is uiteindelijk de meest radicale vorm van duurzaamheid.

Daarnaast denk ik dat er hierdoor juist meer ruimte komt voor slow fashion en bijvoorbeeld made-to-order-productie. Het kopen van een fysiek kledingstuk voelt dan weer speciaal en niet als iets wat je weggooit na één keer dragen. Technologie kan ook bijdragen aan het verduurzamen van de fysieke productie. Bijvoorbeeld door het digitaliseren van het ontwerpproces en meer transparantie over de herkomst van producten en het recyclen achteraf door het gebruik van digitale IDs.”

Veranderende realiteit

Waarom lukt het de mode-industrie niet om zelf met een oplossing voor het duurzaamheidsvraagstuk te komen? En denk je dat die wens er überhaupt wel is?

“Het is juist aan de mode-industrie zelf om aan oplossingen te werken. De technologie is in ontwikkeling, maar het is aan de industrie en creatieve denkers om invulling te geven aan de manier waarop het gebruikt kan worden. Of de wens voor verandering er überhaupt is, is denk ik irrelevant: iedereen weet dat het huidige systeem niet houdbaar is. Daarnaast komt er steeds strengere international regelgeving om de mode-industrie te verduurzamen. De enige manier om te overleven – als modemerk, als mens en planeet – is om je aan te passen aan een veranderende realiteit.”

Ben je optimistisch over de toekomst?

“Ja. Ik geloof dat er in de mode-industrie heel veel mensen werken met een radicale visie, creativiteit, en drive om te creëren zonder dat het ten koste gaat van onze planeet. Ik heb voor dit project samengewerkt met Tribute Brand: een new gen digital-first modehuis dat pioniert op dit gebied. De manier waarop zij mode herdefiniëren, maakt me niet alleen hoopvol, maar vooral opgetogen over de toekomst. Het is nu cruciaal dat de mensen die het voor het zeggen hebben (de CEO’s en gatekeepers van de traditionele mode-industrie) hun verantwoordelijkheid nemen en het lef hebben om af te wijken van de gebaande paden.”

De tekst gaat verder onder afbeelding.

Hannah van Well web3 duurzame mode
©Duy Vo
Hannah van Well

‘Ceci n’est pas un œuf’

Hieronder een voorpublicatie uit Hannah van Wells artikel ‘Ceci n’est pas un œuf: Digitale mode in samenwerking met Tribute Brand en waarom technologie het modesysteem radicaal kan veranderen’. Het hele artikel lees je via dit platform.

‘Een tijdje terug deelde ik een Instagram story met een top met gebakken eieren. Binnen een paar uur was het mijn meest-bekeken en meest-gelikete story ooit. Nooit eerder kreeg ik zoveel DMs in 24 uur en verschillende mensen vroegen waar ik de top had gekocht. Wat zij zich niet realiseerden: de eieren die zij zo geweldig vonden, bestaan helemaal niet. Ze waren gegenereerd door AI en op mijn zwarte kasjmier top geplaatst met AR (met dank aan Tribute Brand).

De afgelopen twee jaar heb ik bijna niemand verteld over mijn interesse in (en obsessie met) web3 – de volgende fase van het internet. Ik ben me ervan bewust dat de meeste mensen met wie ik samenwerk in de mode-industrie totaal geen interesse hebben in een digitale revolutie; de meesten zien digitale mode als cringe. Ik weet dit maar al te goed, want ik was één van hen. Ik haat het idee van een meer digitale levensstijl dan we nu al leven. Ik hou van het echte leven en wat traditioneel als ‘echte’ mode wordt beschouwd: kledingstukken die je kan dragen, voelen, koesteren, in je kast kan hangen. Vintage stukken met karakter en geschiedenis. De geweldige ontwerpers en collecties die het modebeeld de afgelopen decennia hebben bepaald.

Web 3 en duurzame mode

Tegelijkertijd voelt werken in de mode als bijdragen aan een gebroken systeem. We weten allemaal dat de mode-industrie één van de grootste vervuilers van onze planeet is. Maar ondanks grote inspanningen van activisten en zelfs industrie-insiders, lijkt het onmogelijk om het systeem af te remmen. Verschillende modehuizen hebben beloofd stappen te zetten richting duurzamere productie. Echter, de enige manier om echt duurzamer te zijn, is simpelweg minder te produceren en consumeren. Want zelfs een duurzaam geproduceerd kledingstuk zal uiteindelijk in een landfill eindigen. Dit zorgt voor een irritant ingewikkelde paradox, want de industrie is afhankelijk van constante productie om relevant te blijven in onze hypersnelle samenleving.

Wat als modemerken een deel van hun collecties exclusief digitaal produceren, om uitsluitend in de virtuele wereld geconsumeerd te worden? Kan technologie ervoor zorgen dat merken hun creatieve ideeën op compleet nieuwe manieren kunnen realiseren en zou dit de productie van fysieke collecties eindelijk kunnen afremmen?’

Hannah van Well beeld web3 duurzame mode
©Fotografie & styling: Hannah van Well
Hannah van Well beeld web3 duurzame mode
©Fotografie & styling: Hannah van Well

Fotografie & styling: Hannah van Well, Beauty: Laura Yard at NCL Representation, Casting: Lisa Dymph Megens at Industry Art, Model: Hannah Smith