Gestuz is al jaren een vaste waarde op de kalender van Copenhagen Fashion Week. In 2008 richtte creative director Sanne Sehested het merk op, gedreven door haar liefde voor en zoektocht naar hoogwaardige, op vintage geïnspireerde mode, vertaald naar eigentijdse stukken. We spreken haar terwijl ze midden in de laatste voorbereidingen zit voor de lente/zomer 2026-show. “In tien minuten is het moment voorbij en gaat iedereen weer verder met zijn leven. Maar mijn team werkt er een half jaar lang met passie aan om dit tot in detail samen te brengen.”
Sanne Sehested van Gestuz
Hoe gaat ze te werk als ze een show organiseert? “Ik ben betrokken bij alle aspecten. Geloof me, er komt heel wat bij kijken: 35 modellen, fotografen, haarstylisten, make-upartiesten, de kleding, stylisten, het doorpassen, go go go“, vertelt Sanne Sehested van Gestuz. Verbazingwekkend genoeg kon de ontwerper vijf dagen voor de show nog een plekje vinden in haar drukke agenda voor een virtueel interview. Wat ze nu aan haar hoofd heeft? Veel, maar ze is vooral druk bezig met het selecteren van de juiste modellen. De uiteindelijke doorpas en selectie vindt 48 uur voor le moment suprême plaats. Probeer dan het hoofd nog maar koel te houden.
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.
Niet altijd even eenvoudig, geeft Sehested toe, “vooral omdat ik het erg belangrijk vind dat de casting zo inclusief mogelijk verloopt. Gestuz gaat niet om een ‘geïdealiseerd’ lichaam, maar het is meer een attitude of stijl. Ik zeg niet dat ik de hele wereld tevreden kan stellen, maar ik wil laten zien dat je met de items van Gestuz je eigen persoonlijkheid kunt creëeren, ongeacht je leeftijd, kledingmaat, huidskleur of wat dan ook.”
‘The Human Race’
De lente/zomer 2026-collectie van Gestuz is een reflectie van de snelheid van het alledaagse, waar we ons bewust of onbewust in bevinden. Toepasselijk noemt Sanne Sehested de show The Human Race: “We bevinden ons in een race, sneller en sneller zijn we aan het rennen. Maar soms moet je een pauze nemen om te kunnen zien wat voor moois we aan het doen zijn. Vaak genoeg moet ik mezelf nog een halt toeroepen in plaats van telkens maar d0or te gaan.”
Haar moodboard voor de collectie is gevuld met versleten leer, rauw denim, oversized pakken en vintage auto’s. En natuurlijk ontbreken haar kenmerkende power shoulders niet. “Ik liet me inspireren door Marie-Claude Charmasson, een coureur uit de jaren zeventig, maar ook door een vrouw die ik zomaar op straat zag lopen in de perfecte jumpsuit. Daarnaast haal ik enorm veel inspiratie uit muziek”, aldus Sehested.
En als ze de creatieve prikkel achter deze collectie in één zin zou moeten vangen? “Vrouwelijk en sensueel – mannelijk en geaard, en schakelen tussen die twee alsof je rijdt in een snelle auto. Zoals Saint Laurent in de jaren tachtig. Op dit moment ben ik ook dol op Pieter Mulier voor Alaïa”, voegt ze toe.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
