gestuz-creative-director-sanne-sehested-vlak-voor-showtime-alles-loslaten-is-heel-eng-358365
©Launchmetrics/Spotlight

Gestuz is al jaren een vaste waarde op de kalender van Copenhagen Fashion Week. In 2008 richtte creative director Sanne Sehested het merk op, gedreven door haar liefde voor en zoektocht naar hoogwaardige, op vintage geïnspireerde mode, vertaald naar eigentijdse stukken. We spreken haar terwijl ze midden in de laatste voorbereidingen zit voor de lente/zomer 2026-show. “In tien minuten is het moment voorbij en gaat iedereen weer verder met zijn leven. Maar mijn team werkt er een half jaar lang met passie aan om dit tot in detail samen te brengen.”

Sanne Sehested van Gestuz

Hoe gaat ze te werk als ze een show organiseert? “Ik ben betrokken bij alle aspecten. Geloof me, er komt heel wat bij kijken: 35 modellen, fotografen, haarstylisten, make-upartiesten, de kleding, stylisten, het doorpassen, go go go“, vertelt Sanne Sehested van Gestuz. Verbazingwekkend genoeg kon de ontwerper vijf dagen voor de show nog een plekje vinden in haar drukke agenda voor een virtueel interview. Wat ze nu aan haar hoofd heeft? Veel, maar ze is vooral druk bezig met het selecteren van de juiste modellen. De uiteindelijke doorpas en selectie vindt 48 uur voor le moment suprême plaats. Probeer dan het hoofd nog maar koel te houden.

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Niet altijd even eenvoudig, geeft Sehested toe, “vooral omdat ik het erg belangrijk vind dat de casting zo inclusief mogelijk verloopt. Gestuz gaat niet om een ‘geïdealiseerd’ lichaam, maar het is meer een attitude of stijl. Ik zeg niet dat ik de hele wereld tevreden kan stellen, maar ik wil laten zien dat je met de items van Gestuz je eigen persoonlijkheid kunt creëeren, ongeacht je leeftijd, kledingmaat, huidskleur of wat dan ook.”

‘The Human Race’

De lente/zomer 2026-collectie van Gestuz is een reflectie van de snelheid van het alledaagse, waar we ons bewust of onbewust in bevinden. Toepasselijk noemt Sanne Sehested de show The Human Race: “We bevinden ons in een race, sneller en sneller zijn we aan het rennen. Maar soms moet je een pauze nemen om te kunnen zien wat voor moois we aan het doen zijn. Vaak genoeg moet ik mezelf nog een halt toeroepen in plaats van telkens maar d0or te gaan.”

Haar moodboard voor de collectie is gevuld met versleten leer, rauw denim, oversized pakken en vintage auto’s. En natuurlijk ontbreken haar kenmerkende power shoulders niet. “Ik liet me inspireren door Marie-Claude Charmasson, een coureur uit de jaren zeventig, maar ook door een vrouw die ik zomaar op straat zag lopen in de perfecte jumpsuit. Daarnaast haal ik enorm veel inspiratie uit muziek”, aldus Sehested.

En als ze de creatieve prikkel achter deze collectie in één zin zou moeten vangen? “Vrouwelijk en sensueel – mannelijk en geaard, en schakelen tussen die twee alsof je rijdt in een snelle auto. Zoals Saint Laurent in de jaren tachtig. Op dit moment ben ik ook dol op Pieter Mulier voor Alaïa”, voegt ze toe.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

De Gestuz-show.
©James Cochrane

Gestuz lente/zomer 2026

Welke looks of silhouetten geven volgens jou de kern van deze collectie weer?

“Voor mij is het meer het contrast tussen twee soorten silhouetten dat echt de kern van de collectie vormt. Iets creëren dat meer is dan de som der delen. We hebben gewerkt met deze traditioneel vrouwelijke silhouetten: draperieën en vloeiende stoffen, en aan de andere kant hebben we een knipoog naar klassieke utility wear: gedragen leer, bijpassende pakken, zwaar denim – het idee was om te duiken in de vintage mechanic jackets of aviator bombers uit een autoshop.”

Op welke manieren beïnvloeden je Scandinavische roots het moodboard, de stofkeuzes of styling?

“Ons Scandinavische erfgoed is zo’n geïntegreerd onderdeel van onze kern, dat het moeilijk is om specifieke invloeden aan te wijzen – het is wie we zijn. Maar er is altijd een gevoel van minimalisme en bruikbaarheid in alles wat we doen. Zelfs in de looks die daar misschien niet op lijken. We zijn altijd op zoek naar stukken die heel draagbaar zijn.

Zoveel vrouwen in Scandinavië gaan van kantoor naar het ophalen van de kinderen of gaan uit eten en drinken – natuurlijk op de fiets – dus ik wil collecties maken die echt gedragen kunnen worden. Onze silhouetten zijn vaak vrij strak en minimalistisch, en dan mogen de materialen best een beetje extra zijn. Verder werk ik altijd graag met leer, denim, wol – materialen die heel goed werken en lang meegaan in ons klimaat.”

Zijn er nieuwe technieken of stoffen die je dit seizoen hebt onderzocht?

“Het element van draperen werd een belangrijk onderdeel van de collectie. Omdat het er prachtig uitziet op het lichaam, maar ook om te duiken in het idee van zoiets zachts en poëtisch samen met de hardheid van de andere materialen en stukken. Daarbij vroegen we ons af: wat gebeurt er als we stoppen en het belang van beiden in ons leven en onze samenleving omarmen?”

Showtime

Wat is iets dat backstage altijd gebeurt en je bijblijft? Heb je een ‘classic Gestuz backstage moment’?

“Ongeveer dertig minuten voor de show laat ik het los. Er is niets meer dat ik kan doen en op dat moment ben ik zo nerveus dat ik toch niet echt veel hulp kan bieden. Dus een klassiek moment is dat ik bij het line-upscherm sta, me niet verstop, maar gewoon leef. En alles gewoon laat gebeuren. Het is heel eng om op die manier los te laten, maar ook gezond, denk ik.”

Wat is je persoonlijke go-to look voor de dag van de show?

“Ik zou graag zeggen dat ik de hele dag iets cools draag, maar ik draag waarschijnlijk een spijkerbroek en een T-shirt tot dertig minuten voor de show, waar ik een blazer of iets dergelijks aantrek. Ik moet erin kunnen werken!”

Wat is de grootste les die je hebt geleerd als creative director bij Gestuz?

“Doe je perfecte leren jasjes nooit weg. Ze komen altijd terug in de mode.”

Creative Director Sanne Sehested hand in hand met topmodel Josephine Skriver.
©Romina Introini
Creative Director Sanne Sehested (rechts) hand in hand met topmodel Josephine Skriver (links).