door-haar-obsessie-met-marie-antoinette-koos-deze-stylist-voor-een-roze-trouwjurk-355556
©Louise Robertson

Een roze trouwjurk, sierlijke historische details en subtiele Marie Antoinette-verwijzingen: stylist Katie Selby-Green koos voor een bruiloft die net zo uitgesproken en persoonlijk was als haar eigen stijl. Lees hier over haar bruiloft, die begon met een kerkceremonie en eindigde met een choreografie op ABBA en late-night pizza’s.

Bruiloft van Katie Selby-Green en Ben Boscawen

Katie Selby-Green en haar man Ben Boscawen werkten allebei bij Topshop in Oxford toen ze elkaar ontmoetten in 2015. “Ik weet nog dat ik dacht: als ik nu niet de sprong waag en deze geweldige man van de markt haal, is hij straks misschien weg”, vertelt ze. “Ik wilde geen spijt krijgen dat ik iets bijzonders had laten lopen, en het bleek de beste beslissing ooit.” Hun eerste date bestond uit champagne en een picknick. Het ging zo goed dat ze de tijd vergaten en Katie haar bus naar huis miste.

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Na bijna tien jaar samen vroeg Ben haar op Valentijnsdag vorig jaar ten huwelijk, gewoon thuis terwijl Katie de afwas deed. “Hij had acht maanden naar de ring gezocht”, vertelt ze. “Hij is 130 jaar oud en totaal anders dan alle andere verlovingsringen die ik ooit heb gezien – echt uniek.”

Alles leek perfect, totdat Katie drie maanden na het aanzoek onverwacht een hersenbloeding kreeg. Ben week geen moment van haar zijde tijdens de tien dagen in het ziekenhuis (Katie’s vader grapte later in zijn speech dat je geen zwaardere test kunt bedenken voor een aanstaande schoonzoon). “Na mijn ontslag uit het ziekenhuis, in een rolstoel, verdween het plannen van de bruiloft even naar de achtergrond”, bekent Katie. “Maar ik herstelde snel, kreeg groen licht van de artsen, en toen werd het des te belangrijker om onze droombruiloft waar te maken.”

Roze trouwjurk geïnspireerd op Marie Antoinette

Als stylist voelde Katie de druk om met haar bruidslook te imponeren. “Er ligt zóveel druk op dat soort modemomenten”, zegt ze. “Ik werd mijn eigen klant – en ik was moeilijk tevreden te stellen!” Na meer dan zeventig jurken te hebben gepast, had Katie nog steeds niet De Jurk gevonden. Ze begon zich af te vragen of haar droomjurk alleen in haar hoofd bestond. Tot ze in contact kwam met haar “bruidsfee”, de ontwerpster Grace Lane, die ondanks een volle agenda toch besloot met haar samen te werken.

“We stuurden elkaar talloze beelden, en veel van de referenties waren historisch – jurken die gedragen werden door Marie Antoinette”, vertelt Katie. “Ik ben altijd al aangetrokken geweest tot haar stijl. Mijn tante gaf me ooit een zilveren Marie Antoinette-pruik toen ik twaalf was, en ik droeg hem non-stop. Ik sliep er praktisch in! Haar liefde voor mode, haar vermogen zichzelf steeds opnieuw uit te vinden, en haar eigen pad te volgen – dat sprak me altijd aan. Ze was supervrouwelijk, maar ook sterk en vastberaden.”

Katie en Grace baseerden het silhouet van de jurk op een vintage model met een aansluitend lijfje en een volumineuze rok. In plaats van klassiek wit koos Katie voor een schelpkleurige dupionzijde. “Ik werd er gewoon naartoe getrokken”, legt ze uit. “Al twijfelde ik wel even: wit heeft zoveel symboliek. Ik was bang dat ik niet direct als de bruid herkend zou worden. Maar die zorgen bleken onnodig.”

De jurk werd een tweedelige set met afneembare elementen – waaronder mouwen en een cape – zodat Katie twee verschillende looks had voor overdag en ’s avonds. “We zagen het als een transformatie”, zegt ze. “Overdag een ‘wow’-moment in de kerk, en ’s avonds werden er laagjes verwijderd tot de ‘basis’ van de jurk overbleef, met zichtbare tule voor een speelse, bijna gedeconstrueerde look.”

Rococo-invloeden

Bij zo’n opvallende jurk hoorden natuurlijk ook opvallende accessoires. “Ik ben dol op de ontwerpen van Roger Vivier, vooral vanwege de Rococo-invloeden”, vertelt Katie. “Toen ik de roze satijnen exemplaren met strass-gesp vond, wist ik: dit past perfect bij het Marie Antoinette-thema.” Voor sieraden koos ze parels: oorbellen van haar schoonmoeder en een ketting van haar moeder. “Het voelde mooi om van beiden iets bij me te dragen.” Kirsten Dunst in Sofia Coppola’s Marie Antoinette diende als beautyreferentie, en haar kapsel werd in een vlecht gestyled. “De jurk zou het gespreksonderwerp zijn, dus de rest moest simpel, fris en moeiteloos aanvoelen.”

De bruidegom droeg een jacquet met een kasjmier jas van Favourbrook, gecombineerd met een geel linnen gilet van Ede & Ravenscroft en een hoge hoed van Lock & Co. “Hij droeg ook geel-blauwe manchetknopen van Aspinal of London – een huwelijkscadeau van mij”, zegt Katie. De bruidsmeisjes kozen hun eigen jurken op basis van een moodboard met bloemige tinten en sfeerbeelden. “Ze eindigden in jurken van Rixo, Sandro, Ghost en Alice + Olivia,” zegt ze. “Mijn moeder droeg een gele jurk met stippen van Alessandra Rich.”

Ceremonie 

De bruiloft vond plaats op 10 mei in een kerk in Zennor, bij St Ives. “Volgens de lokale legende werd een koorzangeres daar de zee in gelokt door een zeemeermin die verliefd werd op haar stem”, vertelt Katie. “De dominee droeg speciaal voor ons een roze blouse en sandalen, na een tip over ons kleurenthema.”

Toen Katie’s vader haar naar het altaar bracht, ging er een hoorbare zucht door de kerk. “Het was best spannend om daar te staan voor iedereen”, zegt ze. “Zeker na alles wat eraan voorafging, maar de ceremonie was perfect.”

In een Jaguar XK120 cabrio uit de jaren vijftig reden de newlyweds naar de receptie bij The Gurnard’s Head Inn, mede-eigendom van Bens peetoom Charles Inkin en zijn broer Edmund. “We dronken uit een heerlijk kitscherige verzameling vintage champagnecoupes”, herinnert Katie zich. “En het eten van chef Max en zijn team was ongeëvenaard – iedereen zei dat het het beste bruiloftsmaal ooit was.”

ABBA en late-night pizza’s

Na een outfit change – die spontaan applaus opleverde – openden Katie en Ben het feest met hun eerste dans op Andante, Andante van ABBA. “We hadden een hele choreografie geoefend, en niemand wist ervan – zelfs onze ouders niet”, lacht Katie. “We dachten: als we op het laatste moment toch zenuwachtig zijn, kunnen we altijd gewoon wiegen. Ik was doodsbang om de passen te verpesten, maar de energie in de zaal was magisch. Het was een van de mooiste momenten van de dag.” De avond eindigde met een spectaculaire zonsondergang, late-night pizza’s en een DJ-set van Simon Pang.

Als Katie nu terugkijkt, voelt ze alles opnieuw. “De dag was extra bijzonder door de hersenbloeding. Het heeft me nóg bewuster gemaakt van hoe dankbaar ik ben dat ik er nog ben. Dat ik die unieke, perfecte dag heb mogen meemaken, betekent alles.”

©Louise Robertson
roze trouwjurk
©Louise Robertson

©Louise Robertson
©Louise Robertson
©Louise Robertson
©Louise Robertson
©Louise Robertson
©Louise Robertson

©Louise Robertson
©Louise Robertson
©Louise Robertson

roze trouwjurk
©Louise Robertson
©Louise Robertson
roze trouwjurk
©Louise Robertson
©Louise Robertson
©Louise Robertson

©Louise Robertson
©Louise Robertson
©Louise Robertson
©Louise Robertson
©Louise Robertson
©Louise Robertson

©Louise Robertson
©Louise Robertson
©Louise Robertson
©Louise Robertson

©Louise Robertson
©Louise Robertson
©Louise Robertson
©Louise Robertson
©Louise Robertson
©Louise Robertson

©Louise Robertson
©Louise Robertson
©Louise Robertson
©Louise Robertson
©Louise Robertson

©Louise Robertson

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue UK.