De Belgische ontwerper en Diesels creative director Glenn Martens nodigde bijna 5000 mensen uit voor zijn lente/zomer 2023-show voor Diesel. Zo’n 3000 mensen konden een plek voor de show bemachtigen, en ruim 1600 studenten kregen ook gratis toegang. Reden achter zijn beslissing om de show gratis open te stellen met een first come, first served concept? “Diesel is democratische luxe.”
Hoogtepunten Diesel lente/zomer 2023-show
Van de recordbrekende opblaasbare sculptuur van een Nederlandse ontwerper tot Martens’ kenmerkende nostalgische denim. Dit zijn de vijf hoogtepunten die je wilt weten over de Diesel-show.
Grootste opblaasbare sculptuur ooit
Met een dreunende techno-soundtrack op de achtergrond, vulde Glenn Martens een arena aan de rand van Milaan met ’s werelds grootste opblaasbare sculptuur ooit, geverifieerd door Guinness World Records zelf. Door dit recordbrekende sculptuur kreeg de show een Hollands tintje. Het gigantische kunstobject (van meer dan 38 meter hoog en 50 meter lang) is namelijk gemaakt door de Nederlandse ontwerper Dennis Vanderbroeck.
Tegenover Vogue laat de ontwerper weten dat “het maken van dit sculptuur een ontzettend inspirerend en creatief proces was dat organisch groter en groter werd. Het grootste opblaasbare sculptuur ter wereld een sensuele omarming is en een samensmeltende vrijpartij. We zien vier individuen die hun emoties delen met het publiek. Sommige grotesk, andere kwetsbaar, maar allemaal even echt. Een groep mensen die letterlijk en figuurlijk uit hun omgeving wil breken. We wilden iets ontwerpen wat de schoonheid van collectieve verbinding omarmt, letterlijk en figuurlijk.”
Als we dit beeld vergelijken met de collectie op de Diesel catwalk, is het misschien dat alles wordt uitvergroot door de lens van de hedendaagse jeugd waarvoor Martens ontwerpt. Zijn collectie is als een belichaming van opstandige tienergevoelens, uitgedrukt in distressed denim, uitrafelende sweatshirts en haveloze borduursels.

‘Distressed’ denim
“Renzo was de eerste die in de jaren 70 distressed denim op de markt bracht”, vertelde Martens backstage, verwijzend naar de oprichter van Diesel, Renzo Rosso. Martens liet zelden een centimeter van zijn denim-on-denim-on-denim-looks intact en gaf ze stuk voor stuk een distressed look. De items weerspiegelden bijna een apocalyptische, troosteloze versie van de wereld.
“Er zitten veel distressed elementen in de collectie, dat is zeker”, vertelde de ontwerper lachend. “Jongeren zijn klaar om het leven te leven. Ze willen plezier maken zonder zich al teveel zorgen te maken, not giving a shit. Juist dat is belangrijk.”

5000 mensen bij de show
Om die jonge generaties wat ontspanning te geven, had Martens bijna 5000 – ja, drie nullen – mensen uitgenodigd om de show bij te wonen. “Diesel staat voor democratische luxe. Daarom hebben we de show opengesteld voor 5000 mensen op een first come, first served basis”, zei hij.