UNIQUE! Dat is de beste manier om de looks van Beyoncé tijden haar Renaissance-tour, die woensdag in Stockholm van start ging, te beschrijven. Tijdens de eerste stop van de in totaal 57 shows tellende tournee trad de superster op in een duizelingwekkende reeks couturecreaties die stuk voor stuk perfect waren voor in de club.
Beyoncé trapt Renaissance-tour af
Veel licht en kleur waren prominent aanwezig tijdens de eerste show, met meerdere holografische of reflecterende outfits die de visuele esthetiek van het album op meesterlijke wijze vertaalden naar het podium. Beyoncé is al bijna vijf jaar niet meer op tournee geweest, maar bewijst nog steeds de ultieme showgirl te zijn. Zo was er een jurk die van kleur veranderde bij blootstelling aan UV-licht. Fans raadden meteen dat het een ontwerp van het Japanse merk Anrealage was – dat een soortgelijk viral moment veroorzaakte tijdens zijn herfst/winter 2023-show.
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.
Nog zo’n spraakmakende outfit? Een door Jonathan Anderson ontworpen Loewe-bodysuit met juwelen. Het betrof een aangepaste look uit de herfst/winter 2022-collectie van het merk met provocerend geplaatste armen en rode nagels. Het deed denken aan een ander brutaal bodycon-stuk, ontworpen door The Blondes, dat Bey droeg voor een eerdere tournee in 2013.
Holografische jurken
Een aangepaste Balmain, ontworpen door Olivier Rousteing, had een korset dat volledig uit parels bestond. De nieuwe look is gebaseerd op dezelfde ballroom-esthetiek als de couturecollectie die Rousteing en Beyoncé eerder dit jaar presenteerden. (Hoewel, verrassend genoeg, geen van die looks te zien waren in de show van vanavond. Maar met nog 56 stops op de tour – waaronder in Amsterdam – kan dat altijd nog gebeuren.) De Londense modeontwerper David Koma, die eerder al een flitsende tennisbaljurk voor Bey maakte, creëerde een holografische jurk.
En het grootste accessoire van de avond? Ongetwijfeld het reusachtige, Studio 54-achtige paard met fonkelende kristallen waarop Beyoncé rondvloog tijdens de epische finale van de show. De op Mugler geïnspireerde antennes die ze droeg met een speciaal door Casey Cadwallader ontworpen bodysuit waren een goede tweede.
Ode aan dansmuziek en queercultuur
Over het geheel genomen voelt de tour aan als een fantastische belichaming van het house- en ballroomgeluid van Renaissance, dat Beyoncé heeft omschreven als een ode aan de dansmuziek en de queercultuur. Haar opzichtig avant-gardistische stijl op het podium komt bovendien overeen met haar keuze voor couturemode in de visuele campagnes van het album; een teaser voor het nummer I’m That Girl, die iets minder dan twee minuten duurt, toont een chaotische stortvloed van meer dan een dozijn aangepaste looks van Schiaparelli, Balenciaga en andere modehuizen.
Beyoncé sleutelt graag aan haar looks tijdens een tournee. Soms draagt ze een outfit voor slechts één optreden in één stad. Het is dus zeer waarschijnlijk dat er tussen nu en het einde van de tournee in New Orleans op 27 september nog veel meer geweldige looks op ons afkomen. Stay tuned.

