In het nieuwe seizoen van Emily in Paris komt Emily Cooper aan op een gemaskerd bal in een zwart-wit gestreepte catsuit-jurk, een cape en een breedgerande hoed. Natuurlijk kan er maar één ontwerper achter deze dramatische look zitten: Harris Reed, de creative director van Nina Ricci.
De zwart-witte look van Nina Ricci in Emily in Paris
De ontwerper ontmoette Lily Collins, die de Amerikaanse publiciste speelt die bekendstaat om haar flamboyante modekeuzes in de populaire Netflix-serie, tijdens zijn eerste week bij het Franse modehuis in 2022. “Lily kwam naar kantoor. Ik herinner me dat ik haar het archief liet zien. We keken naar alle strepen en het zwart-witte palet”, vertelt Reed, wiens debuutcollectie voor het merk gedurfde, monochrome strepen bevatte. “Ik herinner me dat ze vervolgens beelden stuurde naar Marylin Fitoussi, de kostuumontwerper van Emily in Paris. Ze was er heel enthousiast over.”
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.
Fitoussi en Collins wendden zich tot Reed toen ze een showstopping look nodig hadden voor seizoen vier, waarvoor Truman Capote’s beruchte Black and White Ball uit 1966 een belangrijke inspiratiebron was. “De opdracht die ik van hen beiden kreeg, was om een sterke impact te maken; om met iets te komen dat heel iconisch aanvoelt”, legt de ontwerper uit. “Als je naar de iconische beelden van al deze waanzinnige gasten op het bal kijkt, gaat het om het opeisen van ruimte met behulp van architecturale vormen. Ik vind het geweldig.”
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Iconisch jaren zestig-bal
De zwart-wit gestreepte jurk die Babe Paley’s dochter Amanda Carter Burden naar het bal droeg, was een belangrijke referentie voor de look. Die werd ook op het podium gedragen tijdens de Broadway-productie van My Fair Lady. Het personage Eliza Doolittle, gespeeld door Audrey Hepburn, stond ook op het moodboard van Reed. “Hepburn was een belangrijke inspiratiebron voor Emily’s looks in de show, dus ik wist dat we drama moesten toevoegen in de vorm van een hoed”, vervolgt hij.
Uiteindelijk koos Reed voor een moderne interpretatie van beide looks, in de vorm van een grafische catsuit. De look gaf hij een upgrade in de vorm van een volumineuze cape-rok. De gestroomlijnde hoed was een knipoog naar Eliza Doolittle, maar bleef trouw aan de hoedenstijl waar de ontwerper al sinds zijn studietijd bekend om staat.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
