Als er dit jaar één onbetwiste publiekslieveling was in The White Lotus, dan was het wel Chelsea: astrologieverslaafd, altijd in voor een feestje, en gespeeld door Aimee Lou Wood – vooral bekend van haar rol in Sex Education. Ze was charmant, grappig, een echte good-time girl. Maar terwijl het seizoen vorderde, ging het online steeds minder over haar personage, en steeds meer over haar gebit. Of specifieker: over het feit dat haar tanden niet voldoen aan het extreem rechte Hollywoodideaal. (Wood heeft een lichte overbeet en een spleetje tussen haar voortanden – oftewel: ze heeft als een van de weinigen geen facings).
Aimee Lou Wood reageert op gesprek over haar tanden
Alle gesprekken over Woods tanden – en de manier waarop ze plots werd neergezet als het ‘uithangbord’ van self love en het omarmen van je imperfecties – begonnen haar begrijpelijkerwijs tegen te staan. In een interview met GQ zei ze daarover: “Het voelt alsof ik alleen nog maar een paar voortanden ben. Het hele gesprek gaat alleen daarover, en dat maakt me verdrietig, want het gaat nooit meer over mijn werk.”
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.
Alsof dat nog niet frustrerend genoeg was, ging het dit weekend van kwaad tot erger. Een sketch in Saturday Night Live liet de pijnlijkere kant zien van dit soort zogenaamd ‘onschuldige’ opmerkingen. In de sketch, genaamd The White Potus, werd Woods uiterlijk keihard – en eerlijk gezegd ronduit gemeen – bespot. En dat terwijl de rest van het segment duidelijk op satire en politiek gericht was.
Sketch van SNL
Wat er gebeurde? Zoals de titel doet vermoeden, was het uitgangspunt van de sketch: wat als de Amerikaanse politiek zich afspeelde in het universum van The White Lotus? De rijke Ratliff-familie werd vervangen door president Donald Trump en zijn familie – een grap over het Amerikaanse handelstariefbeleid.
Maar het personage van Wood, Chelsea, bleef behouden. SNL-actrice Sarah Sherman nam de rol op zich, mét een overdreven set neptanden. Waar de rest van de cast zich bezighield met politiek, waren Chelsea’s grappen uitsluitend gericht op haar uiterlijk. De diepste belediging? Wanneer Sherman als Chelsea vraagt: “Fluoride? Wat is dat?” Een grap die moet suggereren dat Chelsea niet alleen slechte mondhygiëne heeft, maar ook dom is. De sketch haakte in op ouderwetse stereotypen waarbij scheve tanden zouden staan voor domheid, slordigheid of arbeidersklasse.
Grappen over ‘Britse slechte tanden’ zijn inmiddels ontzettend afgezaagd (Austin Powers wil z’n punchlines terug). Maar het hele segment voelde ook nog eens als een onnodige aanval op een vrouw die zelf openlijk heeft gesproken over gepest worden vanwege haar gebit. Het is een patroon dat we helaas vaker zien bij vrouwen in de spotlights: hun lichamen of gezichten zijn regelmatig onderwerp van de publieke discussie. Denk aan Millie Bobby Brown, die zich onlangs uitsprak tegen de constante kritiek op haar uiterlijk sinds ze volwassen wordt.