Een smartphone die je met één hand nauwelijks kunt bedienen. Een autogordel die niet lekker aansluit. Een stemassistent die je niet begrijpt. Het klinkt misschien als losse irritaties, maar samen vertellen ze een groter verhaal: de wereld om ons heen is ontworpen met de man als uitgangspunt. Van onze technologie tot zelfs de gezondheidszorg: het design dat ons dagelijks leven bepaalt, is zelden écht neutraal. Een goed voorbeeld hiervan zijn de straten waar we elke dag lopen. Want wat maakt een stad écht vrouwvriendelijk – en waarom zijn we daar nog steeds niet?
De gender data gap
Het probleem begint bij de data. Journalist Caroline Criado Perez beschreef dit al uitgebreid in haar boek Invisible Women. Hierin legt ze de gender data gap bloot. Dit is een kloof in informatie en onderzoek die maakt dat vrouwen simpelweg minder vaak worden meegenomen in de basis van ontwerp. Jarenlang werden studies, tests en datasets gebaseerd op het mannelijke lichaam en de mannelijke leefstijl. Niet omdat iemand daar expres vrouwen buiten wilde sluiten, maar omdat de man werd gezien als de ‘standaard’. Het resultaat: subtiele, maar ingrijpende ongelijkheden in hoe veilig, comfortabel en gezond de wereld voor vrouwen is.
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.
En de gevolgen daarvan zijn overal voelbaar. Zo werden in de auto-industrie decennialang crashtests uitgevoerd met dummies gebaseerd op mannelijke proporties. Het gevolg: vrouwen hebben bij een ongeluk veel meer kans op ernstig letsel. Ook technologie laat zien hoe deze bias doorwerkt: spraakherkenning werkt aantoonbaar beter voor mannen, simpelweg omdat de software vaker met hun stemmen werd getraind.
Zelfs in de gezondheidszorg zie je de kloof. De ‘klassieke’ symptomen van een hartaanval (pijn op de borst en uitstralende pijn naar de arm) gelden vooral voor mannen. Bij vrouwen uit een hartinfarct zich vaker in klachten als misselijkheid, buikpijn en vermoeidheid, maar die werden lang niet serieus genomen, waardoor diagnoses te laat werden gesteld. Het lijkt een detail, maar het verschil kan letterlijk levens kosten.
LEES OOK
Klimaatactivist en model Kiki Boreel: ‘Ik snap dat ik soms een partypooper ben. Dat is dan maar zo’
Stad niet ontworpen voor vrouwen
Diezelfde bias zit ingebakken in de manier waarop onze steden zijn ingericht. En dat is precies waarom de vraag naar een vrouwvriendelijke stad steeds luider klinkt. Een belangrijk voorbeeld werd opnieuw pijnlijk zichtbaar na de moord op Lisa, de 17-jarige die ’s nachts alleen naar huis fietste in Abcoude. Haar dood was een afschuwelijke daad van femicide waar stadsplanners uiteraard niet verantwoordelijk voor zijn, maar het confronteerde ons wel opnieuw met een vraag die al langer speelt: hoe zorgen we dat steden veiliger en toegankelijker worden voor vrouwen, juist in de nacht?