maak-kennis-met-alba-hurup-larsen-terwijl-de-coureur-zich-klaarmaakt-voor-het-zandvoorste-circuit-361176
©Lucy van den Boogaard

Ze is onverschrokken, scherpzinnig, vastberaden en ongetwijfeld de coolest in the building: Alba Hurup Larsen is het jonge, aanstormende talent in de Formule 1 Academy™ die razendsnel de wereld verovert. Dit weekend is ze in Nederland om haar stempel op het Zandvoorste circuit te drukken. Dat doet ze als vertegenwoordiger van Tommy Hilfiger, sponsor van de Formule 1 Academy™, dat graag vrouwelijk talent onder de aandacht brengt. Vogue Nederland ging bij Alba Hurup Larsen langs terwijl ze zich klaarstoomt voor het raceweekend.

Alba Hurup Larsen

Elf jaar oud was ze toen ze voor het eerst haar liefde voor de autosport ontdekte. Vanwege de coronamaatregelen moest ze in 2020 noodgedwongen stoppen met haar passie voor handbal, maar met een helm naar buiten gaan was niet verboden. “Een van mijn vrienden deed aan karten en ik dacht dat het leuk zou zijn om dat ook eens te proberen. Het was eigenlijk puur toeval dat ik ermee begon.” Toen de pandemie ons niet langer in de houtgreep hield, kon ze écht gas gaan geven. “Ik startte met wedstrijden rijden en werd op slag verliefd. Inhalen, verdedigen en racen, dat vind ik geweldig.”

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Ondanks haar leeftijd, de Deense coureur is zestien lentes jong, weet Larsen precies wat ze wil: “Winnen en racen tegen de allerbesten. Ik ben erg competitief.” Zoals Max Verstappen? Haar antwoord is een volmondig ja. Maar naast de meest gevreesde coureur op het circuit zijn, heeft Alba een ander, misschien nog wel groter doel voor ogen: “Ik wil graag meer vrouwen inspireren om te gaan racen en zo het rolmodel te worden dat ik zelf niet had. Jongens worden door hun ouders naar de kartbaan gebracht, meisjes vaker naar dansles. Daardoor zijn er veel minder meiden die hun weg naar het circuit vinden. Ik vind het belangrijk dat daar verandering in komt en draag daar graag mijn steentje aan bij.”

Een door mannen gedomineerde sport

Het contrast van het handbalveld, waar ze met veertien vrouwen sterk stond, en de motorsportwereld die nog wordt gedomineerd door mannen is inmiddels voelbaar. Echter zag ze dit nooit als een obstakel. “Toen ik begon, dacht ik daar niet over na. Ik vond het gewoon leuk en iedereen was heel gastvrij. Later, toen ik meer in de motorsportwereld kwam, merkte ik dat er niet veel vrouwen waren.”

Gelukkig zijn er initiatieven zoals de Formula 1 Academy™ die vrouwelijke coureurs in de welverdiende schijnwerpers zetten. Slechts achttien van de beste vrouwelijke coureurs wereldwijd mogen zich tot dit selecte groepje rekenen, waar Alba als een na jongste deel van uitmaakt. “De academy is een platform waar wij als vrouwen kunnen laten zien waar we toe in staat zijn. Dit helpt ons te groeien naar hogere klassen”, legt ze uit. “In de motorsport is slechts twee procent vrouw, en in de Formule 1, 2 en 3 racen vooralsnog alleen mannen. Dat komt niet omdat vrouwen niet goed genoeg zijn.”

De coureur doet een slimme observatie: “Elk jaar proberen vier miljoen jongens voor het eerst te racen en slechts 150.000 meisjes. Dus dat betekent dat de pijplijn simpelweg veel groter is voor mannen en daarom hebben we meer mannelijke coureurs. Maar als we dat kunnen veranderen en meer jonge vrouwen kunnen laten racen, dan is dat de manier waarop we vrouwen in de Formule 1 krijgen.”

Motorsport en mode

Niet alleen de actie op de baan wekt haar passie voor de sport, al zal dit altijd op plek één komen. Ook het mode-aspect maakt haar enorm enthousiast. Sinds Lewis Hamilton de grenzen van fashion op de paddock heeft verlegd, speelt mode een grotere rol op en naast de racebaan, merkt ze op.

Tommy Hilfiger, het Amerikaanse merk dat diep geworteld is in de sport, is een samenwerking aangegaan met F1 Academy™ om onverschrokken vrouwelijke coureurs te ondersteunen en het landschap van de sport te hervormen. Het merk spotte al snel het talent van Alba en tekende haar als ambassadrice. Nu scheurt ze in het kenmerkende rood, wit en blauw over het circuit, wat haar zelfvertrouwen geeft. Dat is een belangrijk onderdeel van haar prestatie, vertelt ze: “Als ik zelfverzekerd bij de paddock arriveer in een mooie look, voel ik me ook sterker in de auto. Het racepak en de helm zijn manieren om jezelf uit te drukken. Als het om mijn eigen stijl gaat, kies ik meestal voor de tijdloze stijl van Tommy.”

Sowieso geniet Alba van mode. Zo maakte ze haar opwachting bij de Deense modeweek in augustus van dit jaar, waar we haar front row spotten. “Ik heb enorm genoten van de shows van Han Kjøbenhavn, Baum und Pferdgarten, Alis en Rotate”, vertelt ze.

De wereld aan haar voeten

De doelgerichtheid en zelfverzekerdheid van het jonge talent is merkwaardig. Ze is er dan ook sterk van overtuigd dat ze alles kan bereiken waar ze haar schouders onder zet. “Ik heb al zoveel geleerd in mijn racecarrière, en dat zal nog veel meer worden.” Opmerkelijk genoeg heeft ze haar rijbewijs nog niet op zak, al durven we te stellen dat ze nu al de beste chauffeur zal zijn in vrijwel iedere ruimte die ze binnentreedt. Volgende maand start ze met haar rijlessen. Op de vraag of ze in één keer zal slagen? Wederom, een volmondige ja.

Maar haar ambities liggen niet enkel binnen de gebaande paden van het circuit: “Als dit ooit voorbij is, ga ik misschien wel studeren om advocaat te worden, dat lijkt me ook interessant.” Het zal ons niet verbazen als Alba Hurup Larsen binnen de kortste keren de naam is die op iedereen lippen ligt.