Al ruim vijftien jaar staat Gwyneth Paltrow bekend als de ongekroonde wellness-koningin. Met haar lifestylemerk Goop zette ze meditatie, supplementen en detoxen op de kaart. Ook veranderde ze de manier waarop een hele generatie naar gezondheid en lifestyle kijkt. Maar Paltrow blijkt nog lang niet klaar. Tijdens New York Fashion Week presenteerde ze haar nieuwste project: GWYN, een modemerk dat haar persoonlijke stijl vertaalt naar een capsulegarderobe.
Gwyneth Paltrow komt met modelabel GWYN
Het is niet de eerste keer dat Gwyneth Paltrow zich op kleding richt: in 2016 startte ze al G. Label, een lijn met preppy basics die ook onderdeel was van het Goop-universum. De naamsverandering van haar modelijn is niet alleen een rebranding, maar ook een koerswijziging. Paltrow wil dat GWYN meer haar eigen stijl weerspiegelt: minimalistisch, sculpturaal en effortless chic.
Via deze link meld je je aan bij ons nieuwe Instagram Channel Before it’s in Vogue
En daarvoor schakelde ze niet de minste hulp in. De Goop-ondernemer werkte met ontwerper Sofía Menassé, die ervaring heeft bij The Row en Maison Margiela. Samen creëerden ze een capsulecollectie van 36 items, ontworpen om eindeloos te combineren. Denk aan oversized blazers, knitwear, pleated jurken en wollen jassen – allemaal geproduceerd in Italië.
Niet klaar met stille luxe
Toch is de timing interessant. Celebritymerken liggen steeds vaker onder vuur: ze worden door critici weggezet als snelle cash grabs zonder echte visie. In het geval van Paltrow voelt GWYN echter minder geforceerd. Ze krijgt al jaren lof voor haar minimalistische stijl – iets wat zelfs ter sprake kwam tijdens haar rechtszaak in 2023, toen haar outfits uitgebreid werden besproken in de media.
Bovendien laat Paltrow zien dat de hype rondom stille luxe misschien wegebt, maar dat de stijl voor haar niet voorbijgaand is. Door juist nu een merk te lanceren dat draait om ton-sur-ton-looks en ingetogen luxe, maakt ze duidelijk dat de stijl bij haar hoort – en dus ook bij haar merk.
Goop
Gwyneth Paltrow begon in 2008 met Goop als een wekelijkse nieuwsbrief. In vijftien jaar tijd groeide het uit tot een wereldwijd lifestyle-imperium, met winkels, beautyproducten en zelfs een Netflixserie. Het is dus niet ondenkbaar dat ze met haar modelabel ook grootse plannen heeft. Zou ze met GWYN ook de cultstatus van celebritymerk The Row kunnen bereiken?