editors-pick-favoriete-modemomenten-in-films-van-de-vogue-redactie-369441

Nog maar een paar dagen wachten en dan is het alweer tijd voor Vogue World: Hollywood. Sinds 2022 vindt Vogue World elk jaar plaats, met edities in New York, Londen en Parijs. En dit jaar is Los Angeles aan de beurt. Het thema? Hollywood, natuurlijk. Om dat én het nieuwe TV Issue van Vogue Nederland te vieren, stelden we de Nederlandse Vogue-redactie de vraag: wat is jouw meest iconische filmlook uit de geschiedenis?

Favoriete iconische filmlook

Het is misschien wel een onmogelijke opgave: het kiezen van één favoriet modemoment uit een film. Eerder vroegen we dezelfde vraag aan sterren op de rode loper van de Gouden Kalveren 2025. Toen vertelden onder anderen Thekla Reuten, Kendrick Etmon, Julia Akkermans en Aiko Beemsterboer over wat zij de meest iconische filmlook vinden. Hun antwoorden zie je hier. En nu is het de beurt aan de Vogue-redactie.

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief

‘Funny Face’– Lisa Goudsmit, head of digital

“Als tiener kreeg ik ooit een dvd-box met alle films van Audrey Hepburn, van wie ik toen al groot fan was. Ik keek ze allemaal, en ze maakten stuk voor stuk indruk. Door de magische charme van Audrey, maar ook door de mode. Hoogtepunt vond ik Funny Face. Deze klassieker uit 1957 gaat over modefotograaf Dick (de legendarische Fred Astaire) die in een Parijse boekwinkel verliefd wordt op verkoopster Jo – uiteraard Miss Hepburn. Zij wordt zijn model en breekt door in de modewereld. Funny Face is een soort Notting Hill meets The Devil Wears Prada. Dat laatste vooral vanwege de beroemde scène waarin Jo de hoofdredacteur van een modeblad ontmoet: Maggie Prescott. Zij is geïnspireerd op Diana Vreeland, mijn persoonlijke idool en ooit hoofdredacteur van Vogue en Harper’s Bazaar. (Kijk vooral ook de documentaire Diana Vreeland: The Eye Has to Travel – dat is mijn andere filmtip.) In de iconische scène zingt Prescott het lied Think Pink, en ik denk dat dat het beste modemoment uit een film ooit is. Dat, én het moment waarop Jo de trappen van het Louvre afdaalt in een rode Givenchy-jurk. Niet te toppen, dit.”

‘The Devil Wears Prada’ – Marjolein van den Brand, senior online redacteur

“Vragen naar je favoriete modemoment in een film is net zoiets als vragen naar je favoriete film aller tijden, het beste liedje ooit geschreven of je favoriete look uit Pierpaolo Piccioli’s eerste collectie voor Balenciaga. Kortom: bijna onmogelijk. Ik heb besloten er niet te lang over na te denken en te gaan voor het eerste wat in me opkwam, en dat is, met het nieuws van de afgelopen maanden rondom de langverwachte sequel, een moment uit The Devil Wears Prada. Natuurlijk is de film een aaneenschakeling van fantastische modemomenten (Andy’s cerulean blue trui, Miranda Priestly’s Tom Ford-zonnebril en ongeveer alles wat Emily draagt), maar waar ik meteen aan moet denken, is Andy’s eerste geweldige look na haar glow-up: de outfit met de dijhoge leren Chanel-laarzen. “Are you wearing the Ch–?” “The Chanel boots? Yeah, I am.” Iconisch.”

‘Hello Dolly!’ – Roel Janssen, online (eind)redacteur

“Geen fashionable moment, maar een echt costume moment: dat is Barbra Streisand in Hello, Dolly!. In haar biografie (vreselijk dik, begin er alleen als je veel tijd over hebt) vertelt ze dat de gouden jurk die ze droeg in de film meer dan achttien kilo woog. Achttien kilo! Stel je voor dat je daarin moet rondlopen tijdens de opnames. En aangezien het een film uit de jaren zestig is, kun je je voorstellen dat die jurk in héél veel scènes voorkomt. Ze zal er dus dagen in hebben rondgelopen. Die jurk draagt de film eigenlijk zo’n beetje – en terecht, want hij heeft inmiddels een iconische status bereikt. De film zelf heeft niet heel veel om het lijf en geldt tegenwoordig vooral als cultklassieker. Maar de gouden jurk, ontworpen door Irene Sharaff, is echt bezaaid met 14-karaats goud en volledig versierd met Swarovski-stenen. Weet je meteen waarom hij zo zwaar was. Naar verluidt is de jurk in 2011 geveild voor meer dan 100.000 dollar. Hopen dan maar dat Streisand ‘m heeft gekocht. Een echte iconische filmlook.”

‘Casino’ –  Lois Laverne, online redacteur

“Maffiafilms zijn mijn lievelingsgenre. Ze zijn ordinair, vulgair, vol macht en overdaad. Maar daardoor juist gevuld met de beste mode die cinema te bieden heeft. Ik heb nu eenmaal iets met die mob wife-look. Denk aan Elvira uit Scarface of Carmela Soprano met haar pastel twinsets en perfect geföhnde kapsels. Maar de meest iconische look is zonder twijfel die van Ginger in Casino. Sharon Stone had naar verluidt een kostuumbudget van één miljoen dollar (!) en dat zie je aan alles: halters vol pailletten, enorme bontjassen en, mijn favoriet, een hemelsblauw lakleren setje dat rechtstreeks uit het Courrèges-archief lijkt te komen. Fun fact: de kostuumontwerper kon het originele pakje niet vinden en liet het daarom tot in detail reproduceren, inclusief logo. In de scène stapt Ginger met een volle paardenstaart, witte gogo boots, zonnebril en Chanel-tas uit een privéjet om met haar man Ace (gespeeld door Robert De Niro) ‘even’ naar de bank te gaan, waar ze de enige sleutel krijgt van zijn volle kluis. Iconisch.”

‘Nothing Hill’ – Sanne Visscher, online redactiestagiaire

“Ik heb laatst Notting Hill weer opnieuw gekeken, op verzoek van een vriendin, en ik was even vergeten wat voor iconische film het is. Mijn droomscenario: een romance met een Britse man, hem ontmoeten in een boekwinkel (enorm onwaarschijnlijk, want welke man leest er tegenwoordig nog?) en ik als bekende actrice in mijn off-duty look. Een ware stijlinspiratie voor mijn huidige kledingkast: maak mij dolgelukkig met die zwartleren trenchcoat, pareloorbellen, Franse baret van Chanel en cat-eyezonnebril. Een echte iconische filmlook. Ik zou er zelfs de coffee spill van Hugh Grant voor incasseren.”

Het nieuwe novembernummer van Vogue Nederland, The Big TV Issue, ligt vanaf donderdag 23 oktober in de winkel en is hier online te bestellen