‘I’ll tell you what I want, what I really, really want!‘ Met deze legendarische beginzin maakt de wereld in de zomer van 1996 kennis met de Spice Girls. In de clip bestormen vijf jonge vrouwen een keurig hotel vol stijve en oude mensen en zetten de boel, zoals dat heet, ‘op stelten’. Met een onstuimige entree overmeesteren ze de portier, joelen, dansen en zingen zich een weg naar binnen en vallen daar de verbaasde clientèle lastig. Ze ploffen bij ze op schoot, trekken tafellakens van tafels en zingen van dichtbij in hun gezichten: ‘If you wanna be my lover, you gotta get with my friends.’
De leiders van de gang lijken de twee die de hele tijd roepen dat ze je weleens zullen vertellen wat ze willen, wat ze echt heel graag willen: de brutale in het gifgroene topje en de roodharige in het glitterjurkje. En dan hebben we er nog een in trainingsbroek die achterover salto’s maakt, een schattige blonde en een wat afstandelijke in een little black dress die zichzelf de hele tijd in modellenposes manoeuvreert.
Spice Girls
In Wannabe, zoals het nummer heet, zit alles waarmee de Spice Girls een van de beroemdste en succesvolste girlbands ooit zijn geworden: een superpakkend, maar tegelijkertijd origineel nummer met een chaotische en gedenkwaardige clip. En natuurlijk de spices zelf: vijf totaal verschillende types – luisterend naar de namen Scary, Ginger, Sporty, Baby en Posh. En in weerwil van de over het algemeen nogal lauwe eerste recensies (de Spice Girls ‘are not going to happen’, schreef tijdschrift Top of the Pops, en NME benoemde de single tot de slechtste van het jaar) werd Wannabe een monsterhit. Zowel in thuisland het Verenigd Koninkrijk als in de rest van de wereld.
Via deze link meld je je aan bij ons nieuwe Instagram Channel Before it’s in Vogue
Tegen het einde van 1997 had het meer dan 7 miljoen exemplaren verkocht en op nummer 1 gestaan in 37 landen. Het is de bestverkochte single aller tijden van een girlband in het VK en volgens een onderzoek van de Universiteit van Amsterdam uit 2014 is het ’t meest instant herkenbare popliedje ooit. De single bleek ook het startschot te zijn van een tijdperk waarin de Spice Girls zouden regeren, zowel in de hitlijsten als in de media. Een tijdperk dat, met de geruchten over een mogelijke reünietour volgend jaar, eigenlijk nog steeds niet voorbij is.
Touch
‘R.U. 18 – 23, with the ability to sing/dance. R.U. streetwise, outgoing, ambitious and dedicated?’ Wie zich naar aanleiding van deze advertentie in The Stage in februari 1994 aangesproken voelde, werd verzocht naar de open audities te komen voor een nieuw op te richten ‘all-female pop act’ van Heart Management Ltd. Hoewel de Spice Girls met Wannabe uit het niets leken te komen – vijf vrouwen die samen weleens even de popindustrie zouden bestormen – lag aan dat explosieve debuut in 1996 dus twee jaar keihard oefenen ten grondslag, en eindeloos finetunen wie ze nou eigenlijk waren.