now-heres-the-story-from-a-to-z-hoe-de-spice-girls-een-fenomeen-werden-369369
©ANP

I’ll tell you what I want, what I really, really want!‘ Met deze legendarische beginzin maakt de wereld in de zomer van 1996 kennis met de Spice Girls. In de clip bestormen vijf jonge vrouwen een keurig hotel vol stijve en oude mensen en zetten de boel, zoals dat heet, ‘op stelten’. Met een onstuimige entree overmeesteren ze de portier, joelen, dansen en zingen zich een weg naar binnen en vallen daar de verbaasde clientèle lastig. Ze ploffen bij ze op schoot, trekken tafellakens van tafels en zingen van dichtbij in hun gezichten: ‘If you wanna be my lover, you gotta get with my friends.

De leiders van de gang lijken de twee die de hele tijd roepen dat ze je weleens zullen vertellen wat ze willen, wat ze echt heel graag willen: de brutale in het gifgroene topje en de roodharige in het glitterjurkje. En dan hebben we er nog een in trainingsbroek die achterover salto’s maakt, een schattige blonde en een wat afstandelijke in een little black dress die zichzelf de hele tijd in modellenposes manoeuvreert.

Spice Girls

In Wannabe, zoals het nummer heet, zit alles waarmee de Spice Girls een van de beroemdste en succesvolste girlbands ooit zijn geworden: een superpakkend, maar tegelijkertijd origineel nummer met een chaotische en gedenkwaardige clip. En natuurlijk de spices zelf: vijf totaal verschillende types – luisterend naar de namen Scary, Ginger, Sporty, Baby en Posh. En in weerwil van de over het algemeen nogal lauwe eerste recensies (de Spice Girls ‘are not going to happen’, schreef tijdschrift Top of the Pops, en NME benoemde de single tot de slechtste van het jaar) werd Wannabe een monsterhit. Zowel in thuisland het Verenigd Koninkrijk als in de rest van de wereld.

Via deze link meld je je aan bij ons nieuwe Instagram Channel Before it’s in Vogue

Tegen het einde van 1997 had het meer dan 7 miljoen exemplaren verkocht en op nummer 1 gestaan in 37 landen. Het is de bestverkochte single aller tijden van een girlband in het VK en volgens een onderzoek van de Universiteit van Amsterdam uit 2014 is het ’t meest instant herkenbare popliedje ooit. De single bleek ook het startschot te zijn van een tijdperk waarin de Spice Girls zouden regeren, zowel in de hitlijsten als in de media. Een tijdperk dat, met de geruchten over een mogelijke reünietour volgend jaar, eigenlijk nog steeds niet voorbij is.

Een collage met beelden van de Spice Girls uit Vogue november 2025

Touch

R.U. 18 – 23, with the ability to sing/dance. R.U. streetwise, outgoing, ambitious and dedicated?’ Wie zich naar aanleiding van deze advertentie in The Stage in februari 1994 aangesproken voelde, werd verzocht naar de open audities te komen voor een nieuw op te richten ‘all-female pop act’ van Heart Management Ltd. Hoewel de Spice Girls met Wannabe uit het niets leken te komen – vijf vrouwen die samen weleens even de popindustrie zouden bestormen – lag aan dat explosieve debuut in 1996 dus twee jaar keihard oefenen ten grondslag, en eindeloos finetunen wie ze nou eigenlijk waren.

Gedurende die periode heetten ze niet eens de Spice Girls, maar Touch. En ook de oorspronkelijk samenstelling was niet hetzelfde. Naast Victoria Adams (Posh), Melanie Brown (Scary), Melanie Chisholm (Sporty) en Geri Halliwell (Ginger) was een zekere Michelle Stephenson eruit gepikt bij de audities. Maar zij lag niet lekker in de groep en gooide al snel de handdoek in de ring. “Ik dacht niet dat de meiden het zouden redden”, vertelde ze later in een interview aan de Daily Mirror, waarin ze ook knarsetandend beweerde geen spijt te hebben van haar beslissing. Ze werd vervangen door de achttienjarige Emma Bunton die niet had geauditeerd, maar bij de zanglerares was opgevallen op de stage school waarop ze zat. Zij werd later omgedoopt tot Baby Spice.

Een collage met beelden van de Spice Girls uit Vogue november 2025

Wíj bepalen

De grootste aantijging aan het adres van de Spice Girls is altijd geweest dat ze als groep manufactured waren, bedacht en bijeengebracht door een management bestaande uit mannen die alles bepaalden. En zo begon het ook. Maar al snel bleek dat die vijf vrouwen, met name Mel B en Geri, zelf ook uitgesproken plannen hadden en dat begon steeds meer te schuren. Want ze bleken een stuk compromislozer te zijn dan waar hun managers, vader-en-zoon-duo Bob en Chris Herbert, van tevoren rekening mee hadden gehouden. Die hadden ze met z’n vijven geplaatst in een rijtjeshuis in de provinciestad Maidenhead, net buiten Londen. En daar werden ze gedrild in alle onderdelen van het leven als popster: zangles, dansles, songwriting-sessies, mediatraining en het opnemen van demo’s.

De Herberts wilden een band met één zangeres en vier achtergrondzangeressen die er allemaal hetzelfde uitzagen. “We kleedden ons in het echte leven ook niet hetzelfde en vonden het niet werken als we dat tijdens optredens wel deden”, vertelde Mel C jaren later aan The New York Times. “Vanaf het begin wilden we individuen zijn en het management voelde dat gewoon niet.” En dus namen ze het heft in eigen handen: met z’n vijven gepropt in de Fiat Uno van Geri reden ze naar het kantoor van de Herberts en stalen daar de mastertapes van de liedjes die ze al hadden opgenomen, om vervolgens het duo te ontslaan.

Een collage met beelden van de Spice Girls uit Vogue november 2025

Platencontract

Daarna namen ze Simon Fuller aan (op dat moment ook de manager van grootheid Annie Lennox) en die zorgde ervoor dat ze een platencontract kregen bij Virgin. Nog een belangrijk detail: hoewel de Spice Girls samenwerkten met verschillende songwriters, hebben ze altijd alle vijf meegeschreven aan hun liedjes, en hebben dus – cruciaal – writing credits op al hun hits, met tot in lengte van dagen de bijbehorende royalty’s.

Lees het volledige artikel over de Spice Girls in het nieuwe novembernummer van Vogue Nederland, dat vanaf donderdag 23 oktober in de winkel ligt en hier online te bestellen is.