Eén ding weten we zeker als het om Anne Hathaway gaat: ze slaat de plank nooit mis. Eerder onderging ze een stijlrenaissance – maak daar maar de Anne-aissance van – en nu is de actrice het gezicht van de Vital Perfection-lijn van Shiseido. Ik spreek de actrice in het Mandarin Oriental in New York, 53 verdiepingen boven een bloeiend Central Park.
Anne Hathaway over Gen Z, skincare en balans
“Vroeger was ik echt bang voor dingen, om te kort te komen”, zegt Anne Hathaway. “Ik geniet liever van wat ik aan heb, ook al draag ik niet precies het juiste.” Ze heeft het natuurlijk over haar innerlijke dialoog die de afgelopen twee jaar haar stijl deed verschuiven. Maar ik sluit me aan bij de kern van mode-die-hards: ze ziet er áltijd goed uit. Tijdens ons gesprek draagt ze een oversized paars Valentino-pak met een paar bijpassende glanzende Garavani-platformpumps. Hathaway is een soort millennial-icoon, met een hoofdrol in citeerbare klassiekers als The Princess Diaries (2001) en The Devil Wears Prada (2006). Toch geeft ze Generatie Z snel de eer voor het beïnvloeden van haar meer experimentele stijl. “Ik ben echt switched on door Gen Z”, zegt ze. “Het is een leuke generatie als het om mode gaat. Ze weten wat ze doen.”
Als je tegenover Hathaway zit, zou het je vergeven worden als je intern fangirlt: die glimlach! Dat haar! Maar bij deze gelegenheid draait het allemaal om haar porselein-perfecte huid. Vandaag kondigt Shiseido Hathaway aan als de nieuwe wereldwijde ambassadeur van de Vital Perfection-lijn. Deze lijn bevat een scala aan luxueuze crèmes, lotions en maskers die de gezondheid en levendigheid van de huid herstellen. “Als je het geluk hebt een heel lang leven te leiden, draagt je huid je persoonlijke erfenis met zich mee”, zegt Hathaway. “Als je het met liefde, zorg en respect kunt behandelen en het zo goed mogelijk kunt koesteren, zal het je je hele leven vruchten afwerpen.” Ze benadrukt dat haar huidverzorgingsfilosofie minder gaat over perfectie en meer over het kijken naar mogelijkheden.
En wie kan beter dan de Oscar-winnende acteur de mantra van de campagne ‘Potentie heeft geen leeftijd’ aanprijzen? Afgelopen herfst, toen Hathaway veertig werd, begon ze ook aan een spannend nieuw tijdperk voor haar carrière. Ze kreeg rollen variërend van een huisvrouw uit de jaren zestig in de verwrongen thriller Mothers’ Instinct tot een gescheiden 40-jarige moeder die een relatie had met de zanger van een boyband in The Idea of You. (Deze laatste film is trouwens gebaseerd op een fanfictieroman van Harry Styles).
Ter ere van haar nieuwe rol bij Shiseido spreekt Hathaway met Vogue om de vreugde van huidverzorging te bespreken, het omarmen van mode en het vinden van balans in haar leven.
Om te beginnen: gefeliciteerd! Shiseido heeft zo’n ongelooflijke geschiedenis en erfenis. Hoe voelt het om er deel van uit te maken?
“Oh mijn god. Waar te beginnen? Ik ben zo vereerd dat ze vonden dat ik geschikt was. Ze zijn een merk dat al generaties lang synoniem staat voor de hoogste kwaliteit; ze hebben zo’n integriteit. Ik ben gewoon heel erg blij dat ze vonden dat ik iemand ben die dat effectief kan weerspiegelen.”
Wat bewonder je het meest aan het merk, vooral omdat het de tradities en waarden van de Japanse cultuur weerspiegelt?
“De zorg, bedachtzaamheid, nauwkeurigheid en passie. Die passie is iets waarbij het volume helemaal omhoog kan, maar het is ook iets dat tegelijkertijd heel stil kan zijn. En dat doet niets af aan de intensiteit ervan. Ik heb het gevoel dat mijn relatie met Shiseido mij in staat stelt om met veel meer helderheid, diepte en waardering te zien. Het bedrijf heeft zo’n erfenis in Japan, en het was opwindend om te zien hoe [ze] in staat zijn geweest om internationaal te gaan zonder hun karakter, integriteit en identiteit te verliezen.”
Wat boeit je het meest aan het nieuwe gezicht zijn van hun Vital Perfection-lijn?
“Hoe goed het werkt! Maar het was grappig: ik had even mijn bedenkingen over de naam. Ik ben me ervan bewust dat mensen veel druk kunnen voelen bij het woord ‘perfectie’. Maar toen dacht ik er vanuit een ander perspectief over na en werd ik erg enthousiast. Ik besefte me dat, omdat het een huidverzorgingsproduct is, jij het bent die de perfectie activeert, want dat is wat er in je zit. En omdat het een product is dat op je huid gaat, is het voor iedereen geschikt. Het is een manier om iets dat je al bezit te verbeteren. [Het is] een manier om een concept van perfectie te introduceren dat iedereen omvat.”
Wanneer ben je gepassioneerd geraakt door huidverzorging?
“Ik vond huidverzorging altijd belangrijk. Maar toen ik in de twintig was, werkte ik met een actrice en ik zag hoe ze aan het eind van de dag haar make-up eraf haalde. Het reinigen van haar huid was een gelaagd proces en er klikte iets voor mij. Ik begon mijn huid delicater te behandelen, met meer zorg en aandacht. En het resultaat was voor mij behoorlijk bepalend. Het is grappig, want ik ontdekte dat hoe langer ik van huidverzorging een prioriteit maakte, hoe minder make-up ik draag. Er is niets mis met make-up, sterker nog, ik draag het vrij vaak voor mijn werk. Maar ik merk dat ik in mijn leven heel gelukkig ben als ik gewoon goed in mijn vel zit.”