anne-hathaway-is-het-nieuwe-gezicht-van-shiseidos-vital-perfection-lijn-we-spreken-haar-over-skincare-balans-en-gen-z-266646
©Getty Images

Eén ding weten we zeker als het om Anne Hathaway gaat: ze slaat de plank nooit mis. Eerder onderging ze een stijlrenaissance – maak daar maar de Anne-aissance van – en nu is de actrice het gezicht van de Vital Perfection-lijn van Shiseido. Ik spreek de actrice in het Mandarin Oriental in New York, 53 verdiepingen boven een bloeiend Central Park.

Anne Hathaway over Gen Z, skincare en balans

“Vroeger was ik echt bang voor dingen, om te kort te komen”, zegt Anne Hathaway. “Ik geniet liever van wat ik aan heb, ook al draag ik niet precies het juiste.” Ze heeft het natuurlijk over haar innerlijke dialoog die de afgelopen twee jaar haar stijl deed verschuiven. Maar ik sluit me aan bij de kern van mode-die-hards: ze ziet er áltijd goed uit. Tijdens ons gesprek draagt ze een oversized paars Valentino-pak met een paar bijpassende glanzende Garavani-platformpumps. Hathaway is een soort millennial-icoon, met een hoofdrol in citeerbare klassiekers als The Princess Diaries (2001) en The Devil Wears Prada (2006). Toch geeft ze Generatie Z snel de eer voor het beïnvloeden van haar meer experimentele stijl. “Ik ben echt switched on door Gen Z”, zegt ze. “Het is een leuke generatie als het om mode gaat. Ze weten wat ze doen.”

Als je tegenover Hathaway zit, zou het je vergeven worden als je intern fangirlt: die glimlach! Dat haar! Maar bij deze gelegenheid draait het allemaal om haar porselein-perfecte huid. Vandaag kondigt Shiseido Hathaway aan als de nieuwe wereldwijde ambassadeur van de Vital Perfection-lijn. Deze lijn bevat een scala aan luxueuze crèmes, lotions en maskers die de gezondheid en levendigheid van de huid herstellen. “Als je het geluk hebt een heel lang leven te leiden, draagt je huid je persoonlijke erfenis met zich mee”, zegt Hathaway. “Als je het met liefde, zorg en respect kunt behandelen en het zo goed mogelijk kunt koesteren, zal het je je hele leven vruchten afwerpen.” Ze benadrukt dat haar huidverzorgingsfilosofie minder gaat over perfectie en meer over het kijken naar mogelijkheden.

En wie kan beter dan de Oscar-winnende acteur de mantra van de campagne ‘Potentie heeft geen leeftijd’ aanprijzen? Afgelopen herfst, toen Hathaway veertig werd, begon ze ook aan een spannend nieuw tijdperk voor haar carrière. Ze kreeg rollen variërend van een huisvrouw uit de jaren zestig in de verwrongen thriller Mothers’ Instinct tot een gescheiden 40-jarige moeder die een relatie had met de zanger van een boyband in The Idea of You. (Deze laatste film is trouwens gebaseerd op een fanfictieroman van Harry Styles).

Ter ere van haar nieuwe rol bij Shiseido spreekt Hathaway met Vogue om de vreugde van huidverzorging te bespreken, het omarmen van mode en het vinden van balans in haar leven.

Om te beginnen: gefeliciteerd! Shiseido heeft zo’n ongelooflijke geschiedenis en erfenis. Hoe voelt het om er deel van uit te maken?

“Oh mijn god. Waar te beginnen? Ik ben zo vereerd dat ze vonden dat ik geschikt was. Ze zijn een merk dat al generaties lang synoniem staat voor de hoogste kwaliteit; ze hebben zo’n integriteit. Ik ben gewoon heel erg blij dat ze vonden dat ik iemand ben die dat effectief kan weerspiegelen.”

Wat bewonder je het meest aan het merk, vooral omdat het de tradities en waarden van de Japanse cultuur weerspiegelt?

“De zorg, bedachtzaamheid, nauwkeurigheid en passie. Die passie is iets waarbij het volume helemaal omhoog kan, maar het is ook iets dat tegelijkertijd heel stil kan zijn. En dat doet niets af aan de intensiteit ervan. Ik heb het gevoel dat mijn relatie met Shiseido mij in staat stelt om met veel meer helderheid, diepte en waardering te zien. Het bedrijf heeft zo’n erfenis in Japan, en het was opwindend om te zien hoe [ze] in staat zijn geweest om internationaal te gaan zonder hun karakter, integriteit en identiteit te verliezen.”

Wat boeit je het meest aan het nieuwe gezicht zijn van hun Vital Perfection-lijn?

“Hoe goed het werkt! Maar het was grappig: ik had even mijn bedenkingen over de naam. Ik ben me ervan bewust dat mensen veel druk kunnen voelen bij het woord ‘perfectie’. Maar toen dacht ik er vanuit een ander perspectief over na en werd ik erg enthousiast. Ik besefte me dat, omdat het een huidverzorgingsproduct is, jij het bent die de perfectie activeert, want dat is wat er in je zit. En omdat het een product is dat op je huid gaat, is het voor iedereen geschikt. Het is een manier om iets dat je al bezit te verbeteren. [Het is] een manier om een concept van perfectie te introduceren dat iedereen omvat.”

Wanneer ben je gepassioneerd geraakt door huidverzorging?

“Ik vond huidverzorging altijd belangrijk. Maar toen ik in de twintig was, werkte ik met een actrice en ik zag hoe ze aan het eind van de dag haar make-up eraf haalde. Het reinigen van haar huid was een gelaagd proces en er klikte iets voor mij. Ik begon mijn huid delicater te behandelen, met meer zorg en aandacht. En het resultaat was voor mij behoorlijk bepalend. Het is grappig, want ik ontdekte dat hoe langer ik van huidverzorging een prioriteit maakte, hoe minder make-up ik draag. Er is niets mis met make-up, sterker nog, ik draag het vrij vaak voor mijn werk. Maar ik merk dat ik in mijn leven heel gelukkig ben als ik gewoon goed in mijn vel zit.”

Wat maakt huidverzorging voor jou tot een rituele daad van selfcare?

“Ik maak er in de eerste plaats de tijd voor, gewoon omdat ik een gevoelige huid heb. Als ik er dus geen tijd voor maak, zal mijn huid echt gestrest raken. Ik zou mijn huid nooit omschrijven als onderhoudsarm, er komt wel onderhoud bij kijken. Maar ik vind het leuk om te doen. Ik vind het heel aards. En dat is waar het om gaat als je op een plek in je leven komt waar je gewoontes hebt ontwikkeld die je al jaren hebt en waarvan je weet dat ze voor je werken. Je ontwikkelt een soort, ik weet het niet, een zintuiglijke relatie met jezelf. Het gevoel dat ik aan het eind van de dag mijn make-up eraf haal, mijn huid hydrateer voordat ik naar bed ga, een product aanbreng waarvan je weet dat het je huid echt zal verbeteren, maakt me heel blij.”

Er is veel druk om selfcare goed te doen. En ik denk dat er niet echt goed of fout is. Als je het geluk hebt een bepaalde leeftijd in je leven te bereiken, besef je dat je gewoonten je erfenis zijn. En ik weet het niet, ik word daar erg enthousiast van. Ik word erg enthousiast over het idee om te investeren in de self die ik ooit hoop te zijn.”

We kunnen natuurlijk niet over beauty praten zonder alle belangrijke modemomenten te bespreken die je de laatste tijd hebt meegemaakt. Wat heeft jou geïnspireerd om meer risico’s te gaan nemen?

“Nou, bedankt. Zoveel dingen! Eén, Erin Walsh. Mijn geweldige stylist! Ze inspireert mij. Haar stijl heeft mij echt beïnvloed. De manier waarop ze dingen draagt, wat het ook is, draagt ze altijd op de meest moeiteloze manier. Wat ik haar zag doen, wilde ik ook. En als je het kunt zien, kun je het zijn. En daarbij: ik ben echt enthousiast door Gen Z. Hun relatie met [mode], de manier waarop het wordt ontvangen, het is echt een heel leuke dans.”

Gen Z houdt van kleur!

“Het concept van dopaminedressing is zo leuk! En ook de mode zelf op dit moment, ik heb het gevoel dat ontwerpers veel plezier hebben. Ik heb het gevoel dat mensen ervan genieten. Misschien was dat altijd zo, en misschien was ik de enige persoon in de hoek die zag hoe alle anderen plezier hadden. Maar alleen al het vermogen om ervan te genieten, voelt alsof het nu meer voor mij beschikbaar is dan ooit tevoren.”

Waarom denk je dat de vreugde van grotere, gedurfdere mode nu beter voor jou beschikbaar is?

“Je vroeg me wat er voor mij veranderd is aan mijn stijl. Ik denk dat ik lange tijd dacht dat ik er maar één kon hebben. Ik voelde me echt verloren, omdat ik niet wist wat dat was, totdat ik besefte dat ik zoveel stijlen heb. En dat is een deel van de reden waarom ik zo graag actrice ben. Mijn stijl is fluïde. En toen ik dat eenmaal besefte, voelde het alsof er iets klikte. Maar dat ben ik gewoon. Het is anders.”

Als beautyredacteur kan ik je vertellen dat ik ook leef voor alle beautymomenten. Wat spreekt jou aan over je meer dramatische haar- en make-uplooks?

“Ik werk met geweldige mensen die alles kunnen uitvoeren. We zijn erg leuk. Ik vind loyaliteit enorm belangrijk. Met sommige mensen werk ik al tientallen jaren samen. En ik heb het gevoel dat we gewoon iets heel goeds hebben. We hebben heel hard gewerkt om te zijn waar we zijn, maar we zijn ook verbaasd over waar we zijn. Dus we genieten er gewoon heel erg van. En ik werk met zeer creatieve mensen die zich echt inzetten voor hun eigen gevoel van uitmuntendheid. Daar mag ik de vruchten van dragen.”

Het is duidelijk onbeschaamde glamour op de rode loper, maar wat is jouw benadering van stijl als je niet aan het werk bent?

“Ik zoek en verlang echt naar evenwicht. Er zijn zoveel aspecten van mijn leven die zo vol gas zijn en op een bepaalde manier overdreven. Daarom heb ik, als ik niet aan het werk ben en als de inzet niet zo hoog is, de neiging om het vrij simpel te houden. Erg comfortabel. Maar grappig genoeg voel ik me niet op mijn gemak tenzij er een klein scherp randje aan zit. Ik ga waarschijnlijk nooit in mijn joggingbroek door de stad lopen, maar ik vind wel een comfortabel alternatief. Ik heb zeker een vrije tijdsmodus, maar ik doe het op mijn eigen manier.”

Hoe vind je anders balans in je leven?

“Een zeer briljante vriendin van mij en ik hadden hierover een gesprek en ze zei: “Ik heb geen connectie met het woord balans; ik verbind mij met het woord harmonie.” En dat sprak mij echt aan, want balans voelt als iets op je to-do-lijst. En als je het niet doet, denk je: “Waarom kan ik niet…?” In tegenstelling tot harmonie. Daarbij denk je: “Wat zorgt ervoor dat alles voelt alsof het op dezelfde golflengte zit?” En een groot deel ervan gaat alleen maar over het leren in het moment te zijn. En nogmaals, ik ben er niet perfect in. Ik ben een mens en ik leer het nog steeds, maar ik weet dat wat ik ook doe, als ik daarin volledig aanwezig kan zijn, ik me er beter door voel.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by SHISEIDO (@shiseido)

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue US. Dit gesprek vond plaats voor de SAG-staking. Het interview is ingekort en bewerkt.