een-exclusief-gesprek-met-zoe-kravitz-actrice-en-gezicht-van-ysl-beauty-237360
©YSL Beauty

Zoë Kravitz is natuurlijk actrice, zangeres en stijlicoon – haar feestlooks zijn de gift that keeps on giving. Maar daarnaast is ze ook al vijf jaar het knappe gezicht van YSL Beauty. In die hoedanigheid prijkt ze in de nieuwe campagne van het modehuis, voor de nieuwste versie van het iconische parfum Black Opium – te weten: Black Opium Le Parfum. Wij spreken telefonisch met Zoë Kravitz herself over de kracht van geuren en make-up.

Zoë Kravitz

Zoë Isabella Kravitz behoeft eigenlijk geen introductie, maar voor wie even een recap wil: ze werd geboren in 1988 als de dochter van actrice Lisa Bonet en zanger Lenny Kravitz. Van die veel te coole ouders erfde ze zowel het zang- en acteertalent als het stijlgevoel en de goede looks. Haar acteerdebuut maakte ze in de romcom No Reservations in 2007. Het begin van een boeiende carrière.

Zo speelde Zoë superheld Angel Salvadore in de Marvel-film X-Men First Class en Leta Lestrange in de reeks Fantastic Beasts. Ook was ze de stem van Mary Jane in Spider-Man: Into the Spider-Verse en van Catwoman in The Lego Batman Movie. Die rol vervulde ze ook in de liveactionfilm The Batman. Een dramatischer personage speelde ze in de serie Big Little Lies. Kortom: de actrice zet zowel komische als spannende en serieuze rollen naar haar hand.

Daarnaast is Zoë muzikant: ze zingt in de band Lolawolf, waarmee ze ook albums uitbrengt. Ook zal de alleskunner als regisseur, producer en schrijver haar debuut maken met de film Pussy Island. De hoofdrol daarin wordt gespeeld door beau Channing Tatum, met wie ze ook off-screen een goede match is. Naast dit alles vindt Zoë – echt waar – nog tijd voor modellenwerk.

De kracht van make-up

Die veelzijdigheid zet de actrice en zangeres al sinds 2017 in voor YSL Beauty. Juist dat transformerende uiterlijk en karakter maakt haar zo geschikt als het gezicht voor dit allround merk. Wij spreken de actrice precies daarover – en over de campagne van het nieuwe parfum dat aanstaande Valentijnsdag uitkomt.

Zoë, welk YSL-make-upproduct zit altijd in je tas?

“Dat is Touche Éclat: die concealer en highlighter is zo gemakkelijk om onderweg op te doen. Het maakt het oogopslag helderder, camoufleert vlekken en egaliseert je teint. Een ongelooflijk product, echt magisch.”

Welke lipstick uit de YSL Beauty-collectie is jouw favoriet?

“Een opvallende is nr 71, een mooie rode kleur. Maar ze maken zoveel goede kleuren. Welke lippenstift bij je past, hangt van je huidskleur af. Ik hou altijd van deze specifieke tint rood, maar het hangt ook samen met de tijd van het jaar. In de herfst ga ik voor een donkerdere, meer kastanjebruine kleur. Maar met klassiek rood kun je nooit fout gaan. En het hangt ook van je stemming af. Soms wil je juist een vampy tint.”

Gebruik je make-up dan als een transformerende tool?

“Ja, het kan een weerspiegeling zijn van je humeur of het kan je humeur verbeteren, als je een beetje ‘oomph’ nodig hebt. Make-up gaat over zelfexpressie.”

De tekst gaat verder onder de foto.

Zoë Kravitz YSL
©YSL Beauty

YSL Beauty

Je bent nu al ruim vijf jaar het gezicht van YSL. Waarin onderscheidt het merk zich volgens jou?

“Ik vind het geweldig dat ze zelfvertrouwen, durf en individualiteit aanmoedigen. Ze willen echt vrouwen ondersteunen die onafhankelijk zijn. En Yves Saint Laurent heeft altijd een soort androgynie. Kijk ook maar naar de kleren, de pakken en het haar: zo slick strak naar achteren. En dan de felrode lippen. YSL is modern, altijd de tijd ver vooruit.”

Die sexy androgynie zien we ook terug in de Black Opium-campagnes.

“Ja, eigenlijk in alle campagnes. Soms zijn de looks wat vrouwelijker, soms wat mannelijker. En dat is ook het leuke van make-up: dat je met verschillende werelden kunt spelen.”

Wat betekent het voor jou om het gezicht te zijn van de Black Opium-geuren?

“Het is een eer. Parfums, en geuren in het algemeen, zijn zo belangrijk. Ze kunnen mensen helpen om zich zelfverzekerd, zichzelf of thuis te laten voelen. Als ik op reis ben, neem ik altijd geuren mee waardoor ik me thuis voel. Geuren zijn verbonden met het geheugen. Het gevoel dat een geur van iemand van wie je houdt opwekt, is zo mooi. Black Opium is zo’n iconische geur die we allemaal kennen en waar we allemaal van houden, dus het is een eer om het gezicht te zijn.”

Zorgt Black Opium er dan voor dat je je thuis voelt, of doet het je denken aan een lover?

“Het geeft me het gevoel dat ik mezelf kan zijn. Het is absoluut een sexy geur, maar het gaat er niet om dat je een lover hebt. Het geeft me meer het idee dat ik een ‘gevaarlijke’ versie van mezelf ben. Of beter gezegd: ondeugend. Het geeft me zo’n gevoel van: ik ga naar buiten en zie wel waar de nacht me brengt.”

De tekst gaat verder onder de foto.

Zoë Kravitz
©YSL Beauty

Reizen en de toekomst

Black Opium Le Parfum is tot nu toe de meest intense geur in zijn lijn. Kun je het parfum in drie woorden omschrijven?

“Dat is moeilijk. Ik denk meteen aan vanille en koffie. Als ik het omschrijf als een gevoel in plaats van een ingrediënt, zou ik weer voor ondeugend gaan. De verschillende noten in het parfum zijn bijna elkaars tegenpolen. Er zitten zoete en sexy maar ook aardse geuren in – een mooie balans. Het is een beetje zoals we net bespraken over het mannelijke en het vrouwelijke: het beste van twee werelden.”

Wat maakt het verhaal achter Black Opium Le Parfum anders dan dat van andere geuren in de Black Opium-lijn?

“Ik denk dat het zich een beetje in dezelfde ‘wereld’ afspeelt als in de vorige campagnes – het zijn dezelfde personages, maar dan in een ander avontuur. Deze keer is de vraag: waar brengt de nacht mijn persona heen? Het is een reis.”

Over reizen gesproken: naar welke aankomende projecten kijk je het meeste uit?

“Ik heb een film geregisseerd, dus daar werk ik nog aan. En ik kijk uit naar de geweldige campagnes die we met YSL hebben gemaakt. En ik ga ook maar eens wat rust nemen.”

Zoë Kravitz
©YSL Beauty