op-zoek-naar-een-klassieke-geur-dit-zijn-de-7-bekendste-cult-parfums-aller-tijden-256506
©Emil Pabon, Vogue Nederland, oktober 2022

De klassiekers onder de parfums staan bekend om hun balans tussen trends en een gedurfd aanpak. “Naast de kwaliteit van de grondstoffen en de nauwkeurigheid van de compositie heeft een mythisch parfum een eigen karakter; hij valt op zonder overheersend te zijn”, vertelt historicus Elisabeth de Feydeau. Denk aan de geur Shalimar van Guerlain: deze cult-parfum is geheel in lijn met de powdery parfumtrend uit de jaren twintig. Een paar druppels vanille maakte in dit geval het verschil; hierdoor groeide Shalimar uit tot een van de populairste geuren voor vrouwen – en is het nog steeds een bestseller. Naast Shalimar bestaan er nog meer klassieke, zogenoemde cult-parfums. Wij zetten ze op een rijtje.

Met de tijd mee

Maar eerst duiken we in de techniek achter cult-parfums. Want wat zorgt ervoor dat een parfum die iconische geur heeft? En het vermogen heeft om de tand des tijds te doorstaan, ondanks de evolutie van de smaak van de consument? Om dit te bereiken gebruiken de grote parfumhuizen verschillende technieken.

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Ze veranderen door de jaren heen het recept

De eerste optie om de cult-parfums relevant te houden, is door de formule van het oorspronkelijke recept te moderniseren. Dat zie je bijvoorbeeld bij L’Interdit de Givenchy en Miss Dior. Zijn zoetere geuren populair? Dan passen ze de parfum aan die trend aan.

Ze vertrouwen op zogenoemde flankers

Om te zorgen dat de mythe van een parfum in leven blijft, worden zogenoemde flankers gebruikt. Dit zijn opvallende geurnoten, denk aan hout of bloemen.

Het imago is van belang

Het imago van de klassiekers wordt voortdurend op peil gehouden, via muzes die de parfums dragen. De expert noemt als voorbeeld Marion Cotillard, die het boegbeeld is van Chanels N°5, of Julia Roberts, als het gezicht van Lancôme’s La Vie est Belle.

Cult-parfums: 7 klassieke geuren

No. 5 van Chanel

Chanel No. 5 is een van de eerste ‘synthetische parfums’ die Ernest Beaux maakte in opdracht van Gabrielle Chanel, die destijds moe werd van de populaire bloemige geuren. De parfum bestaat uit tachtig verschillende geuren met een extreme concentratie aldehyden (chemische verbindingen die voor een heel sterke geur zorgen). Dit leidde ertoe dat in 1921 het tijdperk van de moderne parfumerie werd ingeluid. Tot op de dag van vandaag is het recept van de parfum onveranderd gebleven en streeft het huis ernaar de duurzaamheid van zijn grondstoffen in zijn velden in Grasse te waarborgen.

Chanel N°5 is zeker een van de cult-parfums
©De Bijenkorf

Chanel Eau de Parfum, vanaf € 77

Shalimar van Guerlain

Vanaf de lancering in 1925 wordt de parfum Shalimar verleidend genoemd, met zijn extreme exotische geur op basis van vanille; de geur staat symbool voor de bruisende roaring twenties. Hoewel bepaalde, inmiddels verboden grondstoffen uit de oorspronkelijke formule zijn verwijderd, streeft het huis ernaar de essentie van Shalimar te behouden door gebruik te maken van bijna onmerkbare alternatieve noten.

Guerlain shalimar's parfum als cult favoriet
©De Bijenkorf

Shalimar Eau de Parfum, vanaf € 88,94

Miss Dior

Miss Dior: een frisse en geraffineerde geur die vanaf zijn creatie in 1947 symbool staat voor de new look van het Franse modehuis. Ontdaan van haar aardse en donkere noten, en verrijkt met een boeket van roos, iris, pioenroos en lelietjes-van-dalen, heeft de nieuwe formule van Miss Dior het effect van een arm vol verse bloemen, levendig en fluweelachtig.

Miss Dior
©De Bijenkorf

Miss Dior Eau de Parfum, vanaf € 87

L’Interdit van Givenchy

Hubert de Givenchy’s liefdesverklaring aan zijn muze in 1957 – degeur L’Interdit, ruikend naar een bedwelmend poederig boeket – bleef het voorrecht van Audrey Hepburn tot het twee jaar later op de markt kwam. In de nieuwe versie van L’Interdit, die in 2018 werd gelanceerd, zijn metaalachtige en poederige noten (die terug te verwijzen waren naar tonkaboon) vervangen door verfrissende witte bloemen en een rokerig vetiver/patchouli-duo.

L'Interdit van Givenchy als cult parfum
©De Bijenkorf

L’interdit Givenchy Eau de Toilette, vanaf € 73

Opium van Yves Saint Laurent

Opium was een groot succes toen het in 1977 werd gelanceerd. Hoewel de geur in verschillende landen werd gecensureerd vanwege de suggestieve naam, luidde het destijds ook een nieuw marketingtijdperk in. Het resultaat? De omzet lag vijftien keer hoger dan verwacht. Vandaag dag is de geur nog steeds hetzelfde, met jasmijnbloem en oosterse noten als de basis voor Black Opium.

Opium van Yves Saint Laurent is een van de cult-parfums
©De Bijenkorf

Opium Eau de Parfum, vanaf € 89

Angel van Mugler

In 1992 lanceerde Mugler zijn eerste parfum: een klassieke geur (bestaande uit patchoeli, chocolade, vanille, karamel) die zich onderscheidde dankzij het gebruik van ethylmaltol, een bekende verbinder in de parfumwereld. De oorspronkelijke formule is geen druppel veranderd. Wel zet het huis zich tegenwoordig in voor upcycling, waarbij de rozenblaadjes die al gedistilleerd waren in de versie Angel Nova opnieuw worden gebruikt.

Angel van Mugler is een parfumflesje in de form van de bekende mugler-ster
©Douglas

Angel Étoile Niet Navulbaar Eau de Parfum, € 110,51

La Vie est Belle van Lancôme

Vijfduizend versies en drie jaar werk waren er nodig om deze in 2012 onthulde kaskraker te bedenken. Het geheim? Een combinatie van iris, patchouli en vanille, die helemaal trendy is geworden. Sinds de lancering heeft La Vie est Belle alle verkooprecords verbroken en veel andere parfums geïnspireerd.

La Vie este Belle
©De Bijenkorf

La Vie est Belle navulbare Eau de Parfum, vanaf € 86,65

Vogue.nl ontvangt een commissie wanneer je iets aanschaft via een affiliatelink op onze site.

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue FR.