hoe-de-beautyindustrie-inspeelt-op-onze-nachtrust-359668
©Launchmetrics/Spotlight

De maatschappij heeft vandaag de dag een nieuwe hyperfocus gevonden: slaap. Niet gek dus dat de beautyindustrie hier massaal op inspeelt, met een stortvloed aan producten die een betere nachtrust beloven (en benefits daarbuiten). Van geurkaarsen tot supplementen. Alles lijkt gericht op die ene belofte. Dit is hoe de beautyindustrie inspeelt op jouw nachtrust. Want de nieuwe luxe? Die staat op je nachtkastje.

Nachtrust als statussymbool

Het klinkt misschien als een willekeurige trend, maar dat is het allerminst. Een goede nachtrust past perfect binnen onze collectieve wellnessobsessie, die de afgelopen jaren steeds zichtbaarder is geworden. Investeren in je gezondheid is het ultieme statussymbool van nu, en laat slaap nu datgene zijn waar we ons massaal op richten.

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

We streven naar een gezondere levensstijl (of doen in ieder geval een poging), worden overspoeld door supplementen (al hebben we lang niet alles écht nodig) en laten ons inspireren door zogenoemde blue zones. We tellen eiwitten en vezels, dragen Oura-ringen om onze slaap en stappen te monitoren, en streven naar die tienduizend stappen per dag – sommigen proberen dat aantal zelfs te verdubbelen.

Dat we steeds meer bezig zijn met onze nachtrust gaat verder dan acht ongestoorde uren slaap. Vogue’s Dionne schreef eerder al over slaap. Hierin vertelt ze dat er in Portugal zelfs een Sleep Spa is geopend. “Om je te laten genieten van je beste slaap ooit. Je kunt er bijvoorbeeld deelnemen aan Bed Talks, gesprekken over hoe je het meeste uit je slaap haalt, onder leiding van slaapexperts.” Dat het onderwerp leeft is dus duidelijk.

Van de opkomst van ochtendraves tot het afnemen van nachtelijke evenementen: slaap krijgt een hogere prioriteit dan ooit, en dat staat in schril contrast met de vroegere hustle culture, waarin weinig slapen nog werd gezien als iets ambitieus. Het hebben van een goede nachtrust werd destijds in verband gebracht met onproductiviteit, maar dat lijkt nu dus verleden tijd. Toen het covidtijdperk ervoor zorgde dat we steeds meer werk vanuit huis konden doen, werden de voordelen van slaap duidelijker. Ook de effecten ervan op ons immuunsysteem werden zichtbaarder. Anno 2025 willen we dus niet langer vermoeid zijn. Dat blijkt ook uit Gen Z, die massaal hun slaaproutines deelt op TikTok. En ben je al bekend met de sleepy girl mocktail

@queen.jmr the nightly process 🛏️😴 #faceliftingtapes #faceliftingstraps #doublechinstraps #faceliftingchinstrap #nightroutine #theuglieryougotobedtheprettieryouwakeup #facemask #lipsleepmask ♬ mistletoe. justin bieber. spot1fyspedup – daisymae.009

Supplementen en serums

Een slechte nachtrust blijft namelijk zelden zonder gevolgen. Van een doffe huid tot hardnekkige wallen, het hebben van weinig slaap is zichtbaar. Naast dat het invloed heeft op ons fysiek,  wordt slecht slapen ook in verband gebracht met allerlei gezondheidskwesties. Het artikel van Dionne Pool refereert naar citaten van de Britse hoogleraar neurowetenschappen en psychologie Matthew Walker, en vertelt ons dat slecht slapen allerlei ziektes als gevolg kan hebben. “De belangrijkste oorzaken van ziektes in westerse landen, bijvoorbeeld hart- en nierfalen, hoge bloeddruk, beroerte, depressie, diabetes en ga zo maar door, hebben allemaal een causaal verband met slaapgebrek – chronisch slaaptekort verhoogt de kans erop in elk geval aanzienlijk.”

Wie goed slaapt, straalt gezondheid uit. Wellicht komt het door de schermen waarmee we tegenwoordig worden omringd, maar slapeloosheid komt vandaag de dag enorm vaak voor. Uit cijfers van SEO Economisch Onderzoek blijkt dat meer dan 1,4 miljoen Nederlanders kampen met slaapproblemen. Wereldwijd zegt zelfs meer dan een derde van de volwassenen last te hebben van slapeloosheid, en maar liefst 80% is actief op zoek naar een oplossing. Een lucratieve business, dus.

Van mouthtaping tot luxe oogmaskers

Het gaat nu alleen verder dan het kopen van een nieuw matras of de perfecte pyjama: de consument wil beter slapen, en merken spelen daar gretig op in. Voorheen heerste het idee dat de een nou eenmaal beter was in slapen dan de ander, tegenwoordig zien we slaap als iets waar je zelf meer invloed op hebt. Een goede nachtrust kan aan worden gewerkt, en dit is waar de producten om de hoek komen kijken.

Mouthtaping was de afgelopen maanden niet te missen op social media, al blijkt uit onderzoek dat deze trend niet voor iedereen geschikt is. Ongeveer een kwart van de bevolking zou het juist beter níet doen. Ondertussen groeit het aanbod aan slaapbevorderende producten in rap tempo. Denk aan supplementen zoals Lemme Sleep van Kourtney Kardashian (het gebruik van dergelijke middelen is niet altijd zonder risico), of aan luxe oogmaskers van onder meer Dior.

De slaapwetenschapper

Wat deze collectieve slaapobsessie óók met zich meebrengt, is een kritischer houding. Productclaims worden gewogen, en alleen formules met aantoonbare werking overleven in deze markt. Luxemerken schakelen inmiddels ook echte experts in om hun producten wetenschappelijk te onderbouwen. Zo benoemde Estée Lauder dit jaar neurowetenschapper Matthew Walker tot haar eerste wereldwijde adviseur op het gebied van slaapwetenschap. Vogue Business schreef daar al eerder over en sprak Jennifer Palmer, Senior Vice President van Estée Lauder voor wereldwijde productontwikkeling en marketing op het gebied van huidverzorging. “Wij willen de leiders en experts zijn op het gebied van alles wat met de nacht te maken heeft. We willen alle oplossingen bieden waar onze klanten naar op zoek zijn.”

Het gaat al lang niet meer alleen om beter slapen. De consument wil ook dat processen tijdens de slaap worden versneld. Zo bevat het onlangs gelanceerde Mineral 89 Moisture Recovery-product van Vichy melatonine. Een ingrediënt dat niet alleen hydrateert, maar ook het circadianeritme van de huid ondersteunt. Dat er dus producten zijn die gericht zijn op slaap (of het nu de optimalisatie ervan is, of processen moet doen versnellen tijdens de nacht): het is een duidelijk signaal dat deze business serieus wordt genomen. De beautyindustrie heeft haar volgende business gevonden en wij houden het in de gaten.