De maatschappij heeft vandaag de dag een nieuwe hyperfocus gevonden: slaap. Niet gek dus dat de beautyindustrie hier massaal op inspeelt, met een stortvloed aan producten die een betere nachtrust beloven (en benefits daarbuiten). Van geurkaarsen tot supplementen. Alles lijkt gericht op die ene belofte. Dit is hoe de beautyindustrie inspeelt op jouw nachtrust. Want de nieuwe luxe? Die staat op je nachtkastje.
Nachtrust als statussymbool
Het klinkt misschien als een willekeurige trend, maar dat is het allerminst. Een goede nachtrust past perfect binnen onze collectieve wellnessobsessie, die de afgelopen jaren steeds zichtbaarder is geworden. Investeren in je gezondheid is het ultieme statussymbool van nu, en laat slaap nu datgene zijn waar we ons massaal op richten.
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.
We streven naar een gezondere levensstijl (of doen in ieder geval een poging), worden overspoeld door supplementen (al hebben we lang niet alles écht nodig) en laten ons inspireren door zogenoemde blue zones. We tellen eiwitten en vezels, dragen Oura-ringen om onze slaap en stappen te monitoren, en streven naar die tienduizend stappen per dag – sommigen proberen dat aantal zelfs te verdubbelen.
Dat we steeds meer bezig zijn met onze nachtrust gaat verder dan acht ongestoorde uren slaap. Vogue’s Dionne schreef eerder al over slaap. Hierin vertelt ze dat er in Portugal zelfs een Sleep Spa is geopend. “Om je te laten genieten van je beste slaap ooit. Je kunt er bijvoorbeeld deelnemen aan Bed Talks, gesprekken over hoe je het meeste uit je slaap haalt, onder leiding van slaapexperts.” Dat het onderwerp leeft is dus duidelijk.
Van de opkomst van ochtendraves tot het afnemen van nachtelijke evenementen: slaap krijgt een hogere prioriteit dan ooit, en dat staat in schril contrast met de vroegere hustle culture, waarin weinig slapen nog werd gezien als iets ambitieus. Het hebben van een goede nachtrust werd destijds in verband gebracht met onproductiviteit, maar dat lijkt nu dus verleden tijd. Toen het covidtijdperk ervoor zorgde dat we steeds meer werk vanuit huis konden doen, werden de voordelen van slaap duidelijker. Ook de effecten ervan op ons immuunsysteem werden zichtbaarder. Anno 2025 willen we dus niet langer vermoeid zijn. Dat blijkt ook uit Gen Z, die massaal hun slaaproutines deelt op TikTok. En ben je al bekend met de sleepy girl mocktail?
@queen.jmr the nightly process 🛏️😴 #faceliftingtapes #faceliftingstraps #doublechinstraps #faceliftingchinstrap #nightroutine #theuglieryougotobedtheprettieryouwakeup #facemask #lipsleepmask ♬ mistletoe. justin bieber. spot1fyspedup – daisymae.009