vogues-talent-to-watch-pieter-ceizer-mijn-universum-is-luchtig-chill-en-dromerig-258428

In Vogue’s Talent to Watch spreken we creatievelingen die de toekomst van mode en cultuur vormgeven. Wat deze groep kenmerkt, is dat ze uiterst creatief en onconventioneel zijn. Zij bepalen de toekomst. Deze keer Pieter Ceizer, een Nederlandse kunstenaar en typograaf.

Ceizer verkent op een kleurrijke manier verschillende kunstvormen, van mode tot beeldhouwkunst. Zijn talent wordt erkend en bewonderd door de meest creatieve personen in hedendaagse kunst en cultuur. Om meteen met de deur in huis te vallen: zijn samenwerking met curator en eigenaar van modemekka Colete in Parijs, Sarah Andelman, voor de expositie Just Phriends van Pharell Williams tijdens Paris Fashion Week.

Vogue’s Talent to Watch Pieter Ceizer 

Je kan de kunst van Ceizer overal op vinden; van kleding tot misschien wel ergens ‘gratis’ bij jou om de hoek. The walls are for us all is een bekende graffitifilosofie die hij leerde in de jaren negentig op het Museumplein in Amsterdam. Volgens Ceizer is deze plek de geboorteplaats van zijn huidige creativiteit. Hij begon met skateboarden, ontmoette andere skaters, raakte in contact met inspirerende mensen en ging letters en graffiti tekenen. Het Museumplein bood een bruisende omgeving van mensen die kleurrijke kunstwerken maakten aan de achterkant van de skatebaan. Ceizer blikt terug op zijn tijd als skaterkid in Amsterdam.

“Dagelijks was ik te vinden bij twee skate-ramps op het oude Museumplein. Dit was voor de verbouwing van 1999 en voordat het zo mooi strakgetrokken was als nu. Het was een verzamelplek voor skaters, waar hangjongeren, motorkoeriers en graffitischrijvers kleurrijke artworks maakten aan de achterkant van de skatebaan. Ik was een kiddo van tien jaar oud, bezig m’n flips en tricks te leren op mijn skateboard.”

Escapisme

“Als er een graffitistuk gemaakt werd ging ik vaak kijken. Dit inspireerde me om zelf ook letters te tekenen. Ik begon eerst op papier en daarna op straat of in de tram. Oudere skaters deelden informatie uit skatemagazines over de laatste trends uit Los Angeles en New York City. Het was een leuke tijd; je bent gewoon fun aan het maken, zonder dat je je realiseert dat dit leventje een soort van blueprint voor mijn latere leven was.”

In 2021 kwam de band van Ceizer met het Museumplein volledig tot uiting toen hij daar een enorme sculptuur genaamd Hope creëerde. Het beeld, geïnspireerd door de artiesten Roberta Indiana en Andy Warhol, diende als een bron van troost in de coronatijd. “Mijn werk is voor mij een soort uitlaatklep”, legt Ceizer uit. “Mijn universum is luchtig, chill en dromerig, hoewel mijn realiteit dat niet altijd is. Hierdoor is mijn werk een vorm van escapisme: lekker ver weg van hier.”

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Pieter Ceizer (@ceizer)

Kleding als communicatiemiddel

Ceizer studeerde Graphic Design aan de kunstacademie in Den Haag. Halverwege zijn derde jaar realiseerde hij zich echter dat zijn interesse meer lag bij het maken en verkopen van T-shirts dan bij school.

“Ik heb veel geleerd op de academie in Den Haag; schilderen, zeefdrukken, etsen, tekenen, beeldhouwen, fotograferen. Je leert goed kijken, nadenken over wat je maakt en je leert je gedachtes te sturen om tot een resultaat te komen. Halverwege het derde jaar van mijn studie was ik meer bezig met T-shirts maken en de verkoop ervan dan met school, dus was het tijd om te gaan.”

Ceizer is geen onbekende in de modewereld. Hij maakt al jaren kunstwerken voor op kleding, van T-shirts tot hoodies. “Het maken van T-shirts was een van m’n eerste vormen van toegepaste kunst”, legt hij uit. Vooral kleding met tekst is een belangrijk middel voor skaters om zichzelf uit te drukken. Zo bevat de mode van Ceizer grappige, sarcastische of rebelse boodschappen die de relaxte en tegendraadse aard van skaters weerspiegelen.

“Kleding is een directe en toegankelijke manier van communiceren en je te uiten. Hier en daar komen er partners op mijn pad voor samenwerkingen en als het goed voelt en je kunt elkaar helpen dan kan dat heel leuk zijn, zoals mijn gele varsity jacket voor Van Gogh, waarin ik Van Gogh’s ‘Kweeperen’-schilderij vertaalde naar een classic streetwear item, toegankelijk voor jong en oud. Ook ben ik trots op mijn UNIQLO-collectie die wereldwijd te vinden was, bij meer dan twaalfhonderd winkels. Zelfs in Taiwan werd ik er een keer op aangesproken.”

ceizer
©studioceizer.com

Parijs, stad vol creativiteit 

Parijs speelt een belangrijke rol in het leven en werk van Ceizer. Nadat hij in 2012 naar de Franse hoofdstad verhuisde raakte hij verweven met de bruisende kunstscene van de stad. Hij maakte er vrienden en bezocht verschillende culturele evenementen en galerieopeningen. Parijs bood hem de mogelijkheid zijn artistieke vaardigheden verder te ontwikkelen en zijn creatieve horizon te verbreden.

“Via het T-shirts verkopen kwam ik terecht in Parijs. Ik maakte daar wat vrienden en ging naar gallery-openingen, verjaardagen, BBQ’s, cocktail-events en release parties. Deze waren gewoon zo spannend dat ik ben gebleven.

Er gebeurt veel in Parijs. Er is altijd wat nieuws going on, en hoewel ik daar onderdeel van ben is de stad zo groot dat je erg anoniem en op jezelf kan zijn. Dat vind ik fijn. De stad ademt een lange geschiedenis van creativiteit en kunst en ik ben daar nog steeds door betoverd. Soms loop ik even naar de bakker voor wat croissants en dan denk ik: ‘ik woon gewoon in Parijs’. Echt te gek eigenlijk.”

Samenwerken met Sarah Andelman

Ceizer werkte voor zijn kunstwerk Rise samen met curator en creatief directeur Sarah Andelman, die hem via de mail vroeg een kunstwerk voor Pharell Williams’ expositie Just Phriends te maken. “Sarah is een legende”, benadrukt Ceizer. Andelman is vooral bekend als de oprichter van de iconische conceptstore Colette in Parijs. Colette, gelegen aan de Rue Saint Honoré, is een invloedrijke modebestemming die bekendstaat om zijn unieke selectie van mode, design, kunst en lifestyleproducten. Ceizer blikt terug op zijn fijne samenwerking met de creatieve duizendpoot.

“Zij werkt enorm snel en gevat; als je met haar koffie gaat drinken dan krijg je een shot espresso, bladert ze door je schetsen heen en vijf minuten later sta je weer buiten met tips en aanwijzingen. Vaak denk ik dan: ‘huh, maar waarom zou ik dat ene nou weer doen?’ Een paar dagen later landt pas wat ze in die 5-minutenmeeting had gezegd. Zij weet direct wat ze wil en hoe jou aan te sturen dat te doen terwijl ze het beste in je naar boven haalt.”

Eigen interpretatie 

“Het heen en weer schieten van ideeën was heel fijn. Snel kwamen we tot het Vulcan-hand idee. Pharrell doet de Vulcan-saluut vaak op foto’s en video’s en ik heb veel kunstwerken van handen gemaakt, dus het was meteen een idee dit te combineren. Ik kwam op het woord Rise, omdat het op meerdere manier te interpeteren is. Het is voor mij namelijk belangrijk om ruimte voor eigen interpretatie te geven aan de kijker.

Kleur is heel belangrijk voor me, het zien van kleuren kan een effect op je stemming hebben. Dat is instinctief; in de natuur zijn kleuren een symbool van vruchtbaarheid, gevaar of juist veiligheid. Hoe slechter ik me voel, hoe meer kleur ik gebruik.”

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Pieter Ceizer - Vogue's Talent to Watch

‘Rise’-sculpturen

Naast het grote Rise-schilderij maakte Ceizer ook een serie van 45 kleine houten Rise-sculpturen (30cm hoog) in zijn Parijse atelier voor de Just Phriends-tentoonstelling.”Sarah stelde voor er ook kleine sculpturen van te maken en zo kwam alles tot een resultaat. Nou ja, toen moest ik pas gaan beginnen eigenlijk, haha. Het was twee maanden lang schuren, lijmen, schilderen, met soms wel vijf assistenten. De sculpturen waren enorm arbeidsintensief.”

De tekst gaat verder onder de video.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Pieter Ceizer (@ceizer)

‘Het is een levensstijl’

Ceizer en Williams zijn allebei opgegroeid in de skatecultuur. Een subcultuur met individuen die graag samenwerken en vreugde vinden in tegenslagen door bijvoorbeeld gewoon weer op te staan na een val. Maar vooral: hunzelf continue blijven uitdagen op creatief vlak. Rise viert de evolutie van Williams, van skaterkid tot creatief directeur van Louis Vuitton, en noemt hem dan ook een van zijn grootste inspiratiebronnen.

“Pharrell is een icoon en een bron van inspiratie voor onze generatie. Naast zijn vernieuwende creatieve werk verbreedt hij voortdurend zijn horizon. Hij toont creatievelingen hoe we kunnen groeien, evolueren, bruggen kunnen bouwen en de lat steeds hoger kunnen leggen. het is moeilijk om het in een paar woorden samen te vatten, maar enkele sleutelwoorden van skaters zijn denk ik doorzettingsvermogen, plezier, tegendraadsheid, creativiteit en originaliteit. Die mindset is toepasbaar op bijna alles: kunst, zakelijkheid, sociale relaties, het is een levensstijl.”

What’s next?

“Op 1 juli open ik een grote duotentoonstelling in Zuid-Frankrijk bij het L.A.C. Museum in Narbonne, samen met beeldhouwer Ivan Cremer. Hier zal ik schilderijen en werken in metaal en hout laten zien. Ivan presenteert een serie grote beelden, die door de ruimte staan, hangen en bijna vliegen. Oh, en in oktober exposeer ik bij de BAPE gallery in Londen.”

De Just Phriends tentoonstelling en het kunstwerk Rise zijn tot en met 24 juni 2023 te bezoeken op het adres 8 avenue matignon, 75008 Parijs. Tot en met 27 juni 2023 worden de kunstwerken van Ceizer samen met meerdere cultuurbepalende kunstenaars geveild. Je kunt live meekijken op de website van Pharell Williams: joopiter.com