going-green-5-duurzame-merken-waar-celebrities-fan-van-zijn-247237

Sustainability is not a trend, it’s a way of living: steeds meer merken gaan een stap verder in duurzame mode. Denk Stella McCartney wier collecties bijna compleet bestaan uit verantwoorde materialen. Maar ook Gabriela Hearst, een designer uit Uruguay waar Meghan Markle fan van is, Reformation en het Franse sneakermerk Veja gaan voor groen. De mode-industrie doet er steeds meer aan haar impact op de planeet te verminderen. Niet alleen merken ondernemen actie, ook verschillende beroemdheden kiezen eco-friendly. Hieronder een overzicht van vijf duurzame labels waar celebrities fan van zijn.

Celebrities zweren bij deze duurzame merken

Stella McCartney

Stella McCartney staat het meest bekend om haar duurzame benadering van mode. De Britse designer is een pionier op het gebied van sustainability. Zo gebruikt ze nooit leer, veren of bont in haar ontwerpen. McCartney is een toegewijd vegetariër en zoekt altijd naar dierproefvrije alternatieven. De designer gebruikt uitsluitend materialen die het milieu het minst belasten door alle kledingstukken te maken van biologisch katoen, bosvriendelijke vezels, gerecycled polyester en geregenereerd kasjmier.

Daarnaast houdt ze ook van een experiment hier en daar: in haar laatste collecties gebruikte ze onder meer biofabricaten zoals paddenstoelenleer Mylo en in het lab gekweekte spinnenzijde. McCartney heeft een beroemde clientèle: zo zijn onder anderen Cate Blanchett, Gwyneth Paltrow, Sienna Miller, Viola Davis en Adele fan.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Stella McCartney (@stellamccartney)

 

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Stella McCartney (@stellamccartney)

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Stella McCartney (@stellamccartney)

Gabriela Hearst

Gabriela Hearst – opgericht in 2015 – heeft zowel royalty, first lady’s (Michelle Obama en Jill Biden) en celebrities (Olivia Wilde en Emma Watson) als fan: zo worden Kate Middleton en schoonzus Meghan Markle regelmatig gespot in een duurzame creatie van de designer uit Uruguay die bekendstaat om het gebruik van gerecyclede materialen. “Ik vind het een hele mooie ontwikkeling voor de toekomst. Het is wel vaak passen en meten want soms kom je net een stuk te kort van een bepaalde stof. Maar ook dan zijn we creatief, we zoeken altijd naar oplossingen”, aldus Hearst eerder in een interview met Vogue US.

Een van haar geliefde grondstoffen is merinowol, afkomstig van de schapenboerderij van haar vader. Daardoor won ze in september 2020 nog de prijs van Womenswear Designer of the Year op de CFDA Fashion Awards. Hearst houdt niet van trends, maar kiest liever voor tijdloze items.

Dat met name de prinses van Wales een prominente supporter is moge duidelijk zijn: ze gebruikt het merk zo’n beetje als royal wapen. Zo droeg ze eind 2022 de camelkleurige Betti-jurk van het label tijdens een bezoek aan Scarborough. Een paar dagen later droeg ze de Costa-polotrui in bordeauxrood voor een wedstrijd van de Rugby League World Cup. En dankzij haar  schoonzus is er een wachtlijst voor de Nina-bag die maar wat graag aan haar royal arm bungelt.

©ANP

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Gabriela Hearst (@gabrielahearst)

Reformation

Een wat ‘goedkoper’ merk op het gebied van eco-fashion: Reformation. ‘Killer clothes that don’t kill the environment’, is hun filosofie. De collecties van het Amerikaanse label zijn betaalbaar voor een groot publiek en immens populair onder millennials en beroemdheden als Emma Watson, Kaia Gerber, Hailey Bieber, Selena Gomez en Jennifer Lopez. Laatstgenoemde werd tijdens haar huwelijksreis met Ben Affleck in Parijs gespot in een rode jurk van Reformation.

Alle collecties worden in Los Angeles geproduceerd met milieuvriendelijke stoffen en wassen en kleuren van de items gebeurt uitsluitend met biologische afbreekbare stoffen. “Ons doel is duurzame mode voor iedereen toegankelijk te maken”, aldus Chief Sustainability Office Kathleen Talbot. Leuk weetje: mocht een trip naar LA op de planning staan, breng dan een bezoek aan de fabriek van het merk. Zo kun je met eigen ogen zien hoe duurzaam en onder welke omstandigheden een item gemaakt wordt.

©ANP

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Reformation (@reformation)

Veja

De naam alleen zegt het al: Veja, de beroemde milieuvriendelijke Franse sneaker. Verschillende beroemdheden en royals lopen ermee weg. Zo verruilt Meghan Markle regelmatig haar stiletto voor de witte go-to sneaker. Maar de royal is niet de enige, ook Emily Ratajkowski, Chloe Grace Moretz en Emma Watson staan op de groeiende lijst van Veja’s beroemde fans.

Het komt zelden voor dat zoveel A-listers schoenen van minder dan 500 euro dragen, maar het is begrijpelijk dat voor zo’n trendy paar een uitzondering wordt gemaakt. De sneakers zijn gemaakt van biologisch katoen en natuurlijk gelooid leer. En de zool? Die wordt vervaardigd van natuurlijk rubber uit de Amazone. Ook biedt Veja veganistische sneakers aan.

Veja is opgericht in 2005 door jeugdvrienden Sébastien Kopp en François-Ghislain. De naam Veja betekent ‘kijk’ in het Portugees. Wat ze hiermee willen zeggen? Kijk goed naar je sneakers. Én naar de industrie die erachter schuilgaat.

Sézane

Last but not least: Sézane. Het Parijse merk heeft inmiddels een cultstatus opgebouwd. Het merk is geliefd om zijn elegante garderobe, zoals wikkeljassen en gebreide kleding, die A-listers als Selena Gomez, Lily James en Sienna Miller dragen. Zo voegde Gomez onlangs een Françoise Hardy-gevoel toe aan haar garderobe toen de actrice gespot werd in een olijfgroene wollen jas.

Sézane – in 2015 opgericht door Morgane Sézalory – heeft sinds 2021 het duurzaamheidskeurmerk B-corp en werkt met duurzame stoffen. ‘Sézane komt steeds dichter bij het merk dat we in essentie willen zijn. Van de keuze van productiemethoden, grondstoffen en arbeidsomstandigheden tot onze ecologische voetafdruk. Geleid door de wens tijdloze stukken te creëren die mens en planeet respecteren, is driekwart van de materialen in onze huidige collecties milieuvriendelijk’, schrijft Sézalory op de website.

©ANP