El Houb (2022)
El Houb is een krachtige, intieme film over een coming-out binnen een Marokkaans-Nederlandse familie. Wanneer Karim zijn ouders vertelt dat hij op mannen valt, doorbreekt hij niet alleen hun stilzwijgen, maar ook zijn eigen angsten en twijfels. Regisseur Shariff Nasr laat op ontroerende wijze zien hoe liefde en familie kunnen botsen.
ANNE + (2021)
Anne+ was al een enorm succesvolle webserie, ging vervolgens naar Netflix en werd uiteindelijk ook nog een film. We volgen twintiger Anne die naar Amsterdam verhuist en op vrouwen valt. Ze leert een groep vriendinnen kennen en dat bonte leven volgen we. In de film wil ze verhuizen naar het buitenland, maar niet voordat de problemen met haar vriendin zijn opgelost. Eindelijk eens een serie en film waarbij het niet draait om problemen, maar om queer joy. Oké, en wat relationele issues.
120 BPM (2017)
Gesitueerd binnen een energieke maar verdeelde groep hiv/aids-activisten in het Frankrijk van de vroege jaren negentig, laat 120 BPM een belangrijk kantelpunt in de queer geschiedenis zien. ACT UP was de naam van de groep activisten die niet wilde praten, maar actie zocht. De film is meer dan politiek: het is een meeslepende, opzwepende rit langs de muziek (en ja, de seks) die de beweging kracht gaf. Met adembenemende rollen voor Nahuel Pérez Biscayart, Arnaud Valois en Adèle Haenel — rauw, hartverscheurend en uiteindelijk juist hoopgevend.
Call Me By Your Name (2017)
Gesitueerd in Noord-Italië in de zomer van 1983 vertelt Call Me by Your Name het verhaal van de romance tussen de zeventienjarige Elio (Timothée Chalamet) en een knappe Amerikaanse promovendi (Armie Hammer) die samenwerkt met Elio’s vader, een archeoloog. De film is doordrenkt van gouden zonlicht, lange lunches in de buitenlucht en zinderende momenten. Call Me by Your Name sleepte vier Oscarnominaties in de wacht (waaronder die voor Beste Film en Beste Acteur voor Chalamet, toen pas 22 jaar en een van de jongste genomineerden ooit) en bezorgde miljoenen kijkers een hartstochtelijke crush op mr. Chalamet.
Moonlight (2016)
Hoewel een pijnlijke blunder tijdens de Oscars van 2016 Moonlight onverwachts wereldnieuws maakte (La La Land werd in eerste instantie onterecht benoemd als winnaar), wordt de film nog altijd beschouwd als de terechte Beste Film van dat jaar. Geregisseerd door Barry Jenkins en gebaseerd op een toneelstuk van Tarell Alvin McCraney, vertelt Moonlight een krachtig coming-of-age-verhaal in drie hoofdstukken uit het leven van een zwarte, homoseksuele jongen die opgroeit in een arme wijk in Miami. De climax van de film — een herontmoeting in een diner, jaren na hun jeugd — is een van de meest ontroerende filmportretten van onverwoestbare queer liefde van de afgelopen jaren.
Carol (2015)
Meester van het moderne melodrama Todd Haynes bracht een vroege roman van Patricia Highsmith tot leven in het zinderende Carol, dat zich afspeelt in de jaren vijftig. Gebaseerd op een script dat al bijna twintig jaar in omloop was (scenarist Phyllis Nagy schreef haar eerste versie eind jaren negentig) maakte Haynes van Cate Blanchett en Rooney Mara twee geliefden. Twee vrouwen die ondanks chantage en dreigementen van hun (ex-)partners alles op alles zetten om elkaar te blijven zien. De film groeide al snel uit tot een cultklassieker en werd in 2016 genomineerd voor zes Oscars, waaronder die voor Beste Actrice, Beste Vrouwelijke Bijrol en Beste Bewerkte Script.
The Birdcage (1996)
The Birdcage is een remake van La Cage aux Folles (1978) – die op zijn beurt gebaseerd is op de Franse komedie uit 1973 – met Robin Williams als Armand, de eigenaar van een dragclub in South Beach, en Nathan Lane als zijn partner Albert, bij het publiek beter bekend als Starina. Als Armands zoon Val (Dan Futterman) aankondigt te willen trouwen met de dochter (Calista Flockhart) van een conservatieve senator (Gene Hackman) en zijn vrouw (Dianne Wiest), besluiten Armand en Albert zich voor te doen als het perfecte schoonoudersduo. Wat volgt is een heerlijke aaneenschakeling van hilarische taferelen.
Edward II (1991)
Nog een regisseur met meerdere queer meesterwerken op zijn naam: Derek Jarman. Zijn radicale bewerking van Christopher Marlowe’s toneelstuk Edward II koppelt het leven van de controversiële middeleeuwse koning aan de queer cultuur van Londen uit de jaren negentig. Jarmans kenmerkende tijdsprongen en symboliek zijn volop aanwezig. Zo bestaat Edwards leger uit leden van een hedendaagse homorechtenbeweging en zingt Annie Lennox een Cole Porter-nummer voor de loved ones uit de film.
Paris Is Burning (1990)
Een zeldzaam en baanbrekend inkijkje in de (destijds grotendeels verborgen) wereld van de ballroomcultuur: Jennie Livingstons klassieke documentaire combineert de humor en fabulous uitstraling van haar eclectische cast, veelal zwarte, latin en trans personen, met indringende observaties over de uitdagingen waarmee deze gemarginaliseerde, maar altijd trotse gemeenschap te maken heeft. Thema’s als racisme, klassenverschillen, armoede, geweld en de verwoestende impact van de aidsepidemie komen allemaal aan bod in dit ontroerende eerbetoon aan mensen die door de samenleving vaak over het hoofd worden gezien. Tegelijkertijd maken de opzwepende voguing-scènes en adembenemende runwaywalks het tot een document van pure queer joy.
Maurice (1987)
Ismail Merchant en James Ivory waren de perfecte keuze om Maurice van E.M. Forster te verfilmen. Een epische liefdesgeschiedenis tussen twee mannen, geschreven in de jaren 1910 maar pas zestig jaar later gepubliceerd, na Forsters dood. In de betoverende verfilming speelt James Wilby de rol van Maurice Hall, een Oxford-student die verliefd wordt op zijn beste vriend Clive Durham (de jonge Hugh Grant in een van zijn eerste grote rollen). De aantrekkingskracht is wederzijds, maar Clive moet zijn sociale status beschermen en verbreekt hun (kuise) relatie. Daarmee duwt hij Maurice onbedoeld in de armen van Alec Scudder (Rupert Graves), de onder-jachtopziener op het landgoed van Clives familie.
Desert Hearts (1985)
Een Engelse literatuurdocent, verwikkeld in een scheiding van haar man, begint een vurige en uiterst sensuele affaire met een jonge beeldhouwster in deze absolute klassieker binnen de lesbische cinema. Tip: als je een crush hebt en hoopt dat het wat wordt, nodig haar dan uit om deze film samen te kijken. Flirterige vibes gegarandeerd.