dit-zijn-de-10-grootste-kanshebbers-voor-de-oscars-2023-233618
©Scott Garfield

2022 is een rumoerig jaar geweest voor de filmindustrie – een achtbaan van kassuccessen en verpletterende teleurstellingen, waarin sommige langverwachte releases geen indruk maakten, terwijl andere onverwachte hits volledig uit de lucht kwamen vallen. De strijd om de Oscars van 2023 is net zo gemixt, met allerlei soorten kanshebbers: van opzwepende kaskrakers en tedere tranentrekkers tot maffe komedies en ondraaglijk spannende thrillers. En van films van eerdere Academy Award-winnaars (Steven Spielberg, Martin McDonagh, Damien Chazelle) tot films van minder gevestigde namen (Chinonye Chukwu, Daniel Kwan en Daniel Scheinert).

Grootste kanshebbers voor de Oscars 2023

In de aanloop naar de ceremonie op 12 maart zijn hier de tien grootste kanshebbers om in de prijzen te vallen bij de Oscars van 2023.

The Fabelmans

Steven Spielbergs diep ontroerende portret van een gezin dat uit elkaar valt – dat al de Toronto Film Festival Audience Award won, een cruciale voorloper – heeft alle kenmerken van een ouderwetse Beste Film-winnaar. De drievoudig Oscarwinnaar zou kunnen terugkeren op het podium, naast componist John Williams en acteurs Michelle Williams, Paul Dano en Judd Hirsch voor hun geweldige prestaties.

The Banshees of Inisherin

Deze waanzinnige fabel over een gebroken vriendschap op een Iers eiland kan Martin McDonagh zijn eerste Oscar voor een lange film opleveren (hij won eerder al met de korte film Six Shooter in 2006). Nominaties voor de vlotte regie en het rauwe script lijken onvermijdelijk, evenals erkenning voor de bijrollen van Brendan Gleeson en Kerry Condon, en de hilarische en hartverscheurende hoofdrol van Colin Farrell, waarvoor hij al de Volpi Cup op het filmfestival van Venetië ontving.

Tár

Als de charismatische, manipulatieve en zeer getalenteerde componiste Lydia Tár blaast Cate Blanchett haar medekanshebbers voor de Oscar Beste Actrice omver in Todd Fields fascinerende verhaal over machtsmisbruik in de wereld van de klassieke muziek. De film is meesterlijk geschreven en opgebouwd, met rollen voor Noémie Merlant en Nina Hoss – maar de ijzige precisie zou wel eens te vervreemdend kunnen zijn om Beste Film te winnen.

Women Talking

Als Sarah Polley – die zomaar de onverwachte winnaar van de Oscar Beste Regisseur zou kunnen worden – een beeldje krijgt voor haar aangrijpende verhaal over een groep Mennonieten waarvan de vrouwen wreed worden misbruikt, wordt ze de derde vrouw in drie jaar die dat doet – na Chloé Zhao van Nomadland en Jane Campion van The Power of the Dog. De film is ook een goede kanshebber voor Beste Film, net als Rooney Mara voor Beste Actrice en Claire Foy en Jessie Buckley in de categorie Bijrollen.

Everything Everywhere All At Once

Ondanks dat dit uitbundige actie-epos al in maart in première is gegaan, heeft de film van Daniel Kwan en Daniel Scheinert over een belaagde wasserette-eigenaar die omslaat in een jumper die het universum moet redden (Michelle Yeoh, die hopelijk kans maakt op Beste Actrice) zijn momentum weten te behouden. Het is de perfecte wildcard in de race om Beste Film, met Ke Huy Quan, Stephanie Hsu en Jamie Lee Curtis ook als kanshebbers in andere categorieën.

Top Gun: Maverick

Met een wereldwijde omzet van meer dan één miljard dollar fungeerde het omvangrijke vervolg op de klassieker uit de jaren tachtig als een defibrillator voor een filmindustrie die nog steeds lijdt onder de gevolgen van de pandemie. De kracht van de  vlotte montage, het bulderende geluid en de huiveringwekkende visuele effecten kan leiden tot winst in de technische categorieën en zelfs tot de Oscar Beste Film.

The Whale

Brendan Fraser, momenteel koploper voor Beste Acteur, verandert in een afwezige vader van middelbare leeftijd die na de dood van zijn geliefde zijn toevlucht neemt tot eetbuien in Darren Aronofsky’s beklemmende familiedrama. Let ook op Hong Chau, die menselijkheid brengt in de rol van zijn enige vriend, een verpleegkundige die hem met tegenzin toelaat, zelfs terwijl ze vecht om zijn leven te redden.

Till

Zou Danielle Deadwyler de eerste zwarte vrouw kunnen worden die de prijs voor Beste Actrice in meer dan twee decennia mee naar huis neemt? (De enige die dat ooit gedaan heeft in de 93-jarige geschiedenis van de Academy, is Halle Berry voor Monster’s Ball in 2002.) Het is zeker mogelijk, gezien de belangstelling voor haar rol in Chinonye Chukwu’s ontroerende weergave van het leven van burgerrechtenpionier Mamie Till, die campagne voerde voor gerechtigheid na de moord op haar veertienjarige zoon in Mississippi in de jaren vijftig.

Babylon

Het zou onverstandig zijn om Damien Chazelle uit te sluiten, wiens laatste film La La Land uit 2016, over de wonderen en valkuilen van Hollywood, zes Oscars won. Zijn nieuwste film neemt ons mee naar de hedonistische jaren twintig als de industrie overgaat van stille beelden naar geluid. Met uitgebreide decors, meeslepende muziek van Justin Hurwitz, verbluffende kostuums van Mary Zophres en Brad Pitt, Diego Calva en Margot Robbie als drie verloren zielen die vastbesloten zijn om het te maken.

Elvis

Baz Luhrmanns hoogdravende, hallucinerende biopic over de getroebleerde koning van de rock-‘n-roll is op zijn zachtst gezegd controversieel, maar over één ding zijn critici en het publiek het eens: Austin Butlers broedende kijk op de heupwiegende superster is een triomf. Verwacht Butler in de categorie Beste Acteur, en de film in de race om de prijzen voor make-up en haar, productieontwerp en kostuums (de laatste twee met dank aan Luhrmanns vrouw en vaste medewerker, viervoudig Oscarwinnares Catherine Martin).

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue UK.