de-lijst-met-modedocumentaires-die-je-gezien-moet-hebben-241482
©Getty Images

Ze vertellen de verhalen over Ralph Lauren en brengen je achter de schermen bij een show van Chanel. Ook zitten ze vol motivatie en inspiratie; documentaires die dieper duiken in de wereld van mode. Vogue.nl maakte daarom deze lijst met inspirerende, glamoureuze en soms heerlijk rustgevende documentaires. Dus ga zitten, pak wat lekkers en neem je moment, deze films wil je zien.

Deze modedocumentaires moet je zien

Kingdom of Dreams – HBO Max 

Van dezelfde documentairemakers als McQueen – over ontwerper Alexander McQueen, presenteert HBO hun nieuwe documentaire: Kingdom of Dreams. In de film komen de verhalen van ontwerpers als Alexander McQueen, Marc Jacobs en John Galliano voorbij. Verteld door bekende moderedacteuren en modellen. De film geeft een kritisch beeld van het huidige modelandschap dat gedomineerd wordt door bedrijven als Kering en LVMH.

7 Days Out: CHANEL Haute Couture Fashion Show – Netflix

In de laatste week voor de welbekende modeshow van Chanel zie je het team van het Franse modehuis druk in de weer om hun show af te ronden. Rond rennende modellen, gestreste ontwerpers: het perfecte recept voor een dynamische documentaire. Het leukst om te zien is hoe Karl Lagerfeld – in zijn laatste jaren als creatief directeur van het huis – te werk gaat. De documentaire is vlot en geeft een goed beeld van de voorbereiding van een haute couture show.

Wonder Boy – Netflix

Olivier Rousteing – hoofdontwerper bij modehuis Balmain – geeft ons een kijkje in zijn chaotische leven en de onrust die zijn adoptie-achtergrond met zich meebrengt. In de documentaire Wonder Boy begint Rousteing aan een zoektocht om zijn biologische ouders terug te vinden. Een emotionele rollercoaster om naar te kijken en de film leert de kijker wat er in een creatief brein omgaat.

White Hot – Netflix

Ze stonden erom bekend en het maakte deel uit van hun imperium. De halfnaakte modellen van Abercrombie & Fitch. De strategie die zich vestigde in de onzekerheid van miljoenen tieners over de hele wereld. Deze documentaire brengt aan het licht wat er achter deze iconische marketingstrategie schuilde. Maar het legt vooral bloot hoe discriminatie, onzekerheid en racisme een hand had – of heeft – in de mode-industrie

Peter Lindbergh: The Eye – Netflix

Hij was een van de bekendste modefotografen die we tot nu toe hebben gekend. Van Naomi Campbell, Christy Turlington tot Linda Evangelista; de van oorsprong Duitse Peter Lindbergh bracht ze allemaal prachtig in beeld. Lindberg werd vooral bekend door zijn zwartwit foto’s, waarmee hij verschillende albums en magazines coverde. Denk aan de albums van Tina Turner, I Am… Sasha Fierce van Beyonce en de bekende supermodellencover in 1989.

 

Elio Fiorucci – Netflix

Elio Fiorucci stond bekend om de revolutionaire campagnes die hij voerde voor zijn winkel Fiorucci in New York City. Hij wist zich van retailmedewerker op veertienjarige leeftijd te ontwikkelen naar een niet weg te denken modeontwerper. Dit deed hij door de discoscène van de jaren zeventig en tachtig in zijn ontwerpen te laten doorschijnen. Zo was hij een regelmatige bezoeker van de iconische Studio 54. De stijl van de ontwerper had volgens grafisch ontwerper Terry Jones invloed op modemerken als Moschino en Dolce & Gabbana. De documentaire eert het leven en het werk van een ontwerper zonder wie de hedendaagse mode niet was geweest waar het is.

 

Puck & Hans – NPO Start 

Eind jaren zestig tot eind jaren negentig was Puck & Hans een niet weg te denken merk in de Nederlandse modescène. Het modelabel was eigendom van het gelijknamige echtpaar Puck Kroon en Hans Kemming. Hun label had drie winkels, in Den Haag begonnen ze en in 1974 volgden Amsterdam en Rotterdam. Naast hun eigen ontwerpen verkocht het duo ook creaties van andere internationale ontwerpers zoals Kenzo en Yohji Yamamoto. Hun kracht was de geweldige etalage waar ze internationale roem voor kregen. Puck en Hans hebben heerlijk verhalende stemmen en kletsen je door hun documentaire heen.

 

Very Ralph – HBO Max

Ontwerper Ralph Lauren draait ondertussen alweer zes decennia mee in de mode-industrie. Het merk heeft een iconische status gekregen door hun old money-esthetiek. Je zal de ontwerper daarom niet snel linken met de New Yorkse wijk The Bronx. Wel is het hier voor Lauren allemaal begonnen. Deze documentaire vertelt zijn verhaal, met Lauren zelf aan het woord én belangrijke mensen die met hem samenwerkten.

 

Nooit meer iets missen van Vogue.nl? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief en ontvang het laatste fashion- en beautynieuws.