Voor alle duidelijkheid, ik ben niet iemand die een hekel heeft aan paparazzi; ik heb ze te danken aan veel van de ongeposeerde beelden van beroemdheden die mij nauw aan het hart liggen, zoals de ‘Bimbo Summit’-foto van Lindsay Lohan, Paris Hilton en Britney Spears en zo’n beetje elke foto van de Olsen-twins uit hun NYU-jaren. Dat gezegd hebbende, ben ik klaar met hun foto’s van scènes uit onuitgebrachte films en tv-shows die voor constante spoilers zorgen – of het nu gaat om Josh Safdie’s Marty Supreme met Timothée Chalamet, Emerald Fennells al controversiële Wuthering Heights of het vervolg op The Devil Wears Prada. Ik bedoel, herinner je je Carrie Bradshaws grote, floppy gingham hoed uit het huidige seizoen van And Just Like That? Dat was iets wat ik op de ouderwetse manier had moeten zien – op tv – en niet op Getty Images een jaar van tevoren!
Paparazzi op filmsets
Natuurlijk is het niets nieuws dat paparazzi foto’s nemen van sterren tijdens de opnames van hun nieuwe films of series (vooral niet als ze dat doen in New York City, op klaarlichte dag), maar dankzij de alomtegenwoordigheid van Instagram, X en elke andere social media-app die langzaam jaren van mijn levensduur afsnoept, voelt het alsof er een verschuiving heeft plaatsgevonden in hoe breed die foto’s worden verspreid – en hoe snel ze worden opgenomen in het gesprek van de dag, ten goede of ten kwade.
Ik ben net zo enthousiast over The Devil Wears Prada 2 als je je kunt voorstellen dat een Vogue-medewerker zou zijn, maar ik ga niet liegen: nu al weten wat Anne Hathaways Andy Sachs in de film draagt, vind ik toch een beetje jammer. Ik wil me Andy’s volwassen, post-Runway wereld zo lang mogelijk voorstellen totdat de film écht in de bioscoop draait, oké? Hetzelfde geldt voor Ryan Murphy’s aankomende serie over Carolyn Bessette-Kennedy. Ja, ik verslind elke paparazzifoto van een geblondeerde Sarah Pidgeon als snoep, maar ik voel me net zo licht misselijk en overprikkeld als wanneer ik een hele zak winegums opeet en het ‘lunch’ noem.
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.
Het kan ook anders
Je zou kunnen zeggen dat ik gewoon zou kunnen stoppen met Getty Images en SplashNews af te struinen en de foto’s te publiceren als ik de verspreiding van deze beelden echt zou willen ontmoedigen, maar kom op. Wij in de mode- en entertainmentmedia zijn afhankelijk van de schimmige paparazzo-economie om ons werk te kunnen doen. Wat volgens mij wél leuk zou zijn, is als paparazzi de grenzen van intellectueel eigendom een beetje meer zouden respecteren en zich vooral zouden focussen op het uitgaansleven, op zoek naar aangeschoten beroemdheden die gênante dingen doen op weg naar de uitgang van clubs. Laat me in godsnaam ergens naar uitkijken op deze wrede aardkloot!