Wat gebeurt er wanneer hedendaagse modeontwerpers legendarische kostuums uit de Hollywoodgeschiedenis opnieuw uitvinden? Voor Vogue World: Hollywood komen looks uit acht iconische films – Barry Lyndon, Marie Antoinette, Dune, Black Panther, Orlando, Edward Scissorhands, Once Upon a Time…in Hollywood en The Great Gatsby – samen met zeven op maat gemaakte looks, die zijn geïnspireerd op de werelden die ze hebben gecreëerd. Waargebeurd of fictie.
Films in Vogue World: Hollywood
‘Marie Antoinette’, 2006
Niemand brengt imaginaire werelden zo tot leven als de Italiaanse kostuumontwerpster Milena Canonero, die vier Oscars en negen nominaties op haar naam heeft staan. In 1986, toen ze aan Miami Vice werkte, merkte Vogue op dat wanneer “Canonero kostuums voor een film ontwerpt, ‘kostuums’ meer zijn dan alleen aantrekkelijke visuele beelden. Ze vertellen een modeverhaal.” Hoewel Canonero uitgebreid onderzoek doet, is haar aanpak niet die van een documentairemaker.
Via deze link meld je je aan bij ons nieuwe Instagram Channel Before it’s in Vogue
Zoals ze in een recent interview zei: “Ik haal inspiratie uit vele bronnen, voornamelijk kunstwerken en foto’s uit verschillende periodes, [maar] het gaat meer om opvattingen.” Voor Vogue World: Hollywood laat Nicolas Ghesquière van Louis Vuitton zich inspireren door de sensuele rococo-weelde van de 18e eeuw. Die weelde verkende Canonero voor het eerst voor Stanley Kubrick in Barry Lyndon en opnieuw in 2006, voor Sofia Coppola’s heerlijke Marie Antoinette. Het resultaat is het levende bewijs van een opvatting die de kostuumontwerpster ooit met Vogue deelde: “Historische films hebben meer stijl.” — Laird Borrelli-Persson

‘Dune’, 2021
Toen Denis Villeneuve Jacqueline West benaderde om de kostuums voor Dune te ontwerpen, was haar eerste reactie: “Maar ik doe geen science-fiction!” Dat was juist de reden waarom Villeneuve geïnteresseerd was. “Hij zei: ‘Ik wil dat het gebaseerd is op het verleden, ook al speelt het zich af in de toekomst. Ik denk dat een van de redenen waarom hij mij vroeg om dit te doen, was omdat hij mijn werk in The Revenant mooi vond. Omdat ik realistisch ben”, legt ze uit. West, die kunstgeschiedenis studeerde, keek voor veel van de kostuums voor Dune naar middeleeuwse referenties en de oude kunst van Noord-Afrika en het Midden-Oosten.
Maar voor andere kostuums, zoals de uniformen van de Fremen, baseerde ze zich op het boek van Frank Herbert, dat zeer gedetailleerde beschrijvingen bevat. “We wisten dat we op het pak opvanggebieden voor lichaamsvloeistoffen nodig hadden, een systeem van slangen om het water te transporteren; dat het eruit moest zien alsof het in de woestijn als een distilleerderij zou functioneren. En dat het toch ook bepaalde aspecten van een harnas moest hebben, omdat de Fremen briljante strijders waren.” West werkt vaak samen met een schetskunstenaar om haar ontwerpen te verfijnen, en vervolgens laat ze die aan haar regisseur zien. “Ik ga gewoon door totdat ik Denis hoor zeggen: ‘Ik vind het geweldig.’” — Laia Garcia-Furtado





