deze-filmkostuums-zullen-te-zien-zijn-bij-vogue-world-hollywood-369862
©Gefotografeerd door Ethan James Green. Vogue US, november 2025.

Wat gebeurt er wanneer hedendaagse modeontwerpers legendarische kostuums uit de Hollywoodgeschiedenis opnieuw uitvinden? Voor Vogue World: Hollywood komen looks uit acht iconische films – Barry Lyndon, Marie Antoinette, Dune, Black Panther, Orlando, Edward Scissorhands, Once Upon a Time…in Hollywood en The Great Gatsby – samen met zeven op maat gemaakte looks, die zijn geïnspireerd op de werelden die ze hebben gecreëerd. Waargebeurd of fictie.

Films in Vogue World: Hollywood

‘Marie Antoinette’, 2006

Niemand brengt imaginaire werelden zo tot leven als de Italiaanse kostuumontwerpster Milena Canonero, die vier Oscars en negen nominaties op haar naam heeft staan. In 1986, toen ze aan Miami Vice werkte, merkte Vogue op dat wanneer “Canonero kostuums voor een film ontwerpt, ‘kostuums’ meer zijn dan alleen aantrekkelijke visuele beelden. Ze vertellen een modeverhaal.” Hoewel Canonero uitgebreid onderzoek doet, is haar aanpak niet die van een documentairemaker.

Via deze link meld je je aan bij ons nieuwe Instagram Channel Before it’s in Vogue

Zoals ze in een recent interview zei: “Ik haal inspiratie uit vele bronnen, voornamelijk kunstwerken en foto’s uit verschillende periodes, [maar] het gaat meer om opvattingen.” Voor Vogue World: Hollywood laat Nicolas Ghesquière van Louis Vuitton zich inspireren door de sensuele rococo-weelde van de 18e eeuw. Die weelde verkende Canonero voor het eerst voor Stanley Kubrick in Barry Lyndon en opnieuw in 2006, voor Sofia Coppola’s heerlijke Marie Antoinette. Het resultaat is het levende bewijs van een opvatting die de kostuumontwerpster ooit met Vogue deelde: “Historische films hebben meer stijl.” — Laird Borrelli-Persson

Lila Moss in een look geïnspireerd op Marie Antoinette.

‘Dune’, 2021

Toen Denis Villeneuve Jacqueline West benaderde om de kostuums voor Dune te ontwerpen, was haar eerste reactie: “Maar ik doe geen science-fiction!” Dat was juist de reden waarom Villeneuve geïnteresseerd was. “Hij zei: ‘Ik wil dat het gebaseerd is op het verleden, ook al speelt het zich af in de toekomst. Ik denk dat een van de redenen waarom hij mij vroeg om dit te doen, was omdat hij mijn werk in The Revenant mooi vond. Omdat ik realistisch ben”, legt ze uit. West, die kunstgeschiedenis studeerde, keek voor veel van de kostuums voor Dune naar middeleeuwse referenties en de oude kunst van Noord-Afrika en het Midden-Oosten.

Maar voor andere kostuums, zoals de uniformen van de Fremen, baseerde ze zich op het boek van Frank Herbert, dat zeer gedetailleerde beschrijvingen bevat. “We wisten dat we op het pak opvanggebieden voor lichaamsvloeistoffen nodig hadden, een systeem van slangen om het water te transporteren; dat het eruit moest zien alsof het in de woestijn als een distilleerderij zou functioneren. En dat het toch ook bepaalde aspecten van een harnas moest hebben, omdat de Fremen briljante strijders waren.” West werkt vaak samen met een schetskunstenaar om haar ontwerpen te verfijnen, en vervolgens laat ze die aan haar regisseur zien. “Ik ga gewoon door totdat ik Denis hoor zeggen: ‘Ik vind het geweldig.’” — Laia Garcia-Furtado

Gigi Hadid draagt kostuums geïnspireerd op 'Dune'.

‘Black Panther’, 2018

“Kostuumontwerp draait om het creëren van een wereld”, zegt Ruth E. Carter, die Oscars won voor haar kostuumontwerpen voor zowel Black Panther als het vervolg, Black Panther: Wakanda Forever. Maar het draait ook om de details van individuele outfits. Toen wijlen Chadwick Boseman zijn Black Panther-kostuum voor het eerst paste, herinnert Carter zich: “Het was majestueus. Het had de kracht van wat er in mensen leeft als ze een superheld zien. Ik sprong gewoon op en neer. De Black Panther was in mijn kantoor!”

Toch was er nog werk aan de winkel, onder meer om het voor Boseman gemakkelijker te maken om te ademen en te bewegen. ”We lieten iemand van het Boston Ballet komen om inzetstukken onder de armen en benen aan te brengen, en we maakten een speciaal apparaatje voor de neus, zodat hij het kon afdoen en VFX het weer kon terugplaatsen.” Carter paste dezelfde kennis toe op de ensembles die werden gedragen door de Dora Milaje, de volledig vrouwelijke koninklijke garde van Wakanda, waarvan er hier een te zien is op Awar Odhiang, die ook een interpretatie van Olivier Rousteing van Balmain showt voor Vogue World: Hollywood. — José Criales-Unzueta

Awar Odhiang draagt kostuums geïnspireerd op 'Black Panther'.

‘Orlando’, 1992

“Ik heb aan veel films meegewerkt, maar er zijn er maar weinig waarbij ik zoveel artistieke vrijheid kreeg als bij Orlando”, zegt Sandy Powell, de bekroonde kostuumontwerpster met drie Oscars en drie BAFTA’s (en drie keer zoveel nominaties) op haar naam. Sally Potters’ Orlando, met Tilda Swinton in de hoofdrol, “was een historische film, maar had iets speciaals omdat hij enigszins gestileerd was; hij was niet voor honderd procent historisch accuraat.” Powell, die al met de regisseur en de actrice aan andere projecten had gewerkt, beschouwde het als “een natuurlijke ontwikkeling” toen ze allemaal samen aan deze film werkten, met Swinton zelf als spil in het kostuumontwerp.

“Ik kan niet ontwerpen zonder te weten wie het draagt – dat is het allerbelangrijkste”, zegt Powell. “Ik weet hoe het algemeen aanvoelt; ik weet wat voor soort kleding het zou kunnen zijn. Het gaat niet alleen om het uiterlijk en de kleuren – het gaat om hoe ze zichzelf presenteren, hoe ze zich gedragen. En hun mening telt echt mee, want we bouwen een personage op. Ik trek mensen niet zomaar jurken aan of zorg ervoor dat iemand er goed uitziet om uit te gaan. Het gaat erom dat iemand in een personage gaat geloven.” — Laia Garcia-Furtado

Julia Nobis draagt een look gebaseerd op de film 'Orlando'

‘Edward Scissorhands’, 1990

“Edward Scissorhands – hij is geboren op straat”, herinnert Colleen Atwood, viervoudig Academy Award-winnares voor kostuumontwerp, zich over het legendarische ensemble dat Johnny Depp droeg in de gelijknamige film van Tim Burton uit 1990. “Hij is geboren op Canal Street en Orchard Street, in de tijd dat er nog handelaars waren die allerlei spullen verkochten… We hadden echt het idee van deze aan elkaar geknutselde persoon, vastgebonden in een kostuum dat een soort combinatie was van bondage en functionaliteit, en een beetje Victoriaans.”

“Edward is een personage uit Tims verbeelding”, vervolgt Atwood. “Tim is, zoals ik altijd zeg, een tekenaar van mensen: hij heeft schetsmatige tekeningen gemaakt die voortkomen uit zijn verbeelding en die hem al heel lang vergezellen op zijn fantasierijke reis. En dat was min of meer mijn uitgangspunt.” Atwood heeft het kostuum van Edward Scissorhands, hier te zien op model Anok Yai, opnieuw gemaakt voor Vogue World: Hollywood. “Ze is zo geweldig, wat een hemels wezen!” Yai draagt ook een Edward-achtige outfit van Sean McGirr van McQueen. — JCU

Anok Yai in een kostuum geïnspireerd op Edward Scissorhands.

‘Once Upon a Time…in Hollywood’, 2019

Arianne Phillips heeft haar carrière opgebouwd met het ontwerpen van kostuums voor films met echte personages. Of het nu Bob Dylan en Johnny Cash zijn in James Mangolds A Complete Unknown en Walk the Line, of Sharon Tate in Quentin Tarantino’s Once Upon a Time… in Hollywood. “Ik vond het mijn verantwoordelijkheid om Sharon op de meest authentieke manier weer te geven”, vertelt Phillips aan Vogue. “Ze was niet alleen een mooie en geweldige actrice, ze was ook een it-girl.”

De nep-pythonjas die Margot Robbie als Sharon Tate draagt in Once Upon a Time… is gebaseerd op het echte exemplaar van Ossie Clark dat Tate droeg tijdens de Londense première van Rosemary’s Baby in 1968. (Phillips is zelf een verzamelaar van het werk van Ossie Clark.) “Sharon en Roman Polanski woonden in Londen tijdens de Carnaby Street-dagen”, zegt Phillips. “Daar maakten ze alle prachtige gebeurtenissen mee op het gebied van mode en rock-‘n-roll die samenkwamen aan het eind van de jaren 60, precies toen onze film zich afspeelde.” Tarantino heeft genereus toegezegd de jas uit te lenen aan Vogue World: Hollywood, waar ook de getrouwe reproductie van Marc Jacobs te zien zal zijn. — Nicole Phelps

Angelina Kendall in looks van 'One Upon a Time in Hollywood'

‘The Great Gatsby’, 2013

De Australische kostuumontwerpster Catherine Martin is pas de tweede vrouw die meerdere Oscars in één jaar heeft gewonnen (na Edith Head). En tevens de eerste die dit twee keer heeft gedaan: eenmaal met Moulin Rouge! en nogmaals met The Great Gatsby, beide geregisseerd door haar echtgenoot, Baz Luhrmann.“Baz wilde dat de kostuums voor Gatsby gebaseerd zouden zijn op de silhouetten, stoffen en details van de jaren twintig, maar doordrenkt zouden zijn met een energie die moderne kijkers zou aanspreken”, zegt Martin.

“Hij zei: ‘Ik wil geen nostalgisch New York; ik wil geen New York in sepiatinten. Ik wil een New York dat net zo levendig, sexy, instinctief en modern aanvoelt als het voor Zelda en Scott Fitzgerald, of voor de personages in het boek, moet zijn geweest.’ Ik raakte gefascineerd door de geïdealiseerde silhouetten in deze tekeningen, die vaak slanker en meer gestileerd waren dan de werkelijkheid”, vervolgt ze. “Dit bracht me ertoe om de voorkeur te geven aan de geïdealiseerde vormen boven strikte historische nauwkeurigheid.” Haar dierbaarste herinneringen aan Gatsby zijn “de samenwerking met Miuccia Prada om de stijl van de jaren 20 te herinterpreteren voor een hedendaags publiek in de feestscènes.” Voor Vogue World: Hollywood heeft mevrouw Prada een nieuwe visie op Daisy gecreëerd, zoals te zien is aan de Miu Miu-jurk hier. — Irene Kim

Mona Togaard in een kostuum geïnspireerd op 'The Great Gatsby'

Filmpersonage’s worden opnieuw tot leven gebracht voor Vogue World: Hollywood. In dit verhaal: haar, Jimmy Paul; make-up, Kabuki; manicure, Yuko Tsuchihashi; kleermaker, Hailey Desjardins.

Geproduceerd door Tann Services. Decorontwerp: Julia Wagner.

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue US.