gisele-bundchen-over-trouw-blijven-aan-jezelf-en-je-kledingstijl-ik-ben-nog-steeds-een-denim-en-t-shirtmeisje-289996
©Courtesy van Boss

Moeder, wellnesslover, goodwillambassadeur, zo nu en dan actrice en zonder twijfel één van de grootste en succesvolste schoonheden in de modellenwereld. Giselle Bündchen heeft in de afgelopen drie decennia een carrière opgebouwd waar je u tegen zegt. Met haar krachtige horsewalk, ontelbaar veel magazinecovers en bovenal natural beauty is Bündchen een herkenbare verschijning. De natuurlijke schoonheid wordt ook begeerd door modemerken, zoals blijkt uit de recente campagne van BOSS waarin Gisele Bündchen schittert. In de lente/zomer 2024-campagne genaamd #BeYourOwnBOSS deelt ze de belangrijke boodschap om de baas te zijn over je eigen leven en hoe cruciaal het is uit de schaduw te stappen om zo je eigen, authentieke licht te zien.

In gesprek met topmodel Gisele Bündchen 

De Italiaanse Vogue sprak het model in een interview over hoe belangrijk het is om altijd jezelf te blijven, zelfs als anderen graag hun mening willen opdringen. Ook vertelde het supermodel over haar boek Nourish, haar verwondering over de virale office siren-trend op TikTok en onthulde ze haar favoriete Italiaanse Vogue-covers uit het verleden.

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Laten we beginnen met een bijzonder fenomeen dat online de ronde deed. Jouw look in The Devil Wears Prada was het begin van één van de eerste trends van 2024; de office siren. Wat vind je van deze stijl, die intussen al bijna 18 jaar geleden is?

“Echt? Wat leuk! Ik vind dat kantoorkleding niet saai hoeft te zijn. Integendeel, ik ben het eens met het vieren van vrouwelijkheid, zelfs door middel van kantoorkleding. Helaas kan ik dat zelf niet, want mijn kantoor is telkens weer een andere fotostudio. Maar ik vind deze trend geweldig.”

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Gisele Bündchen en Emily Blunt in een scène van 'The Devil Wears Prada'.
©20thCentFox/Courtesy Everett Collection
Gisele Bündchen en Emily Blunt in een scène van 'The Devil Wears Prada'.

Gisele Bündchen in de campagne van Boss

In hoeverre geldt het motto BeYourBOSS in jouw leven?

“Ik kan me er volledig in vinden. Ik denk dat deze kracht in ieder van ons zit. Ervoor kiezen om de baas in je eigen leven te zijn is een belangrijke boodschap, vooral voor vrouwen. Ik vind het bijzonder om vrouwen op wat voor manier dan ook te inspireren, met stijl en zelfvertrouwen.

Heb je een favoriet kledingstuk uit de nieuwe collectie?

“Voor mij staat Boss synoniem voor een complete garderobe; voor welke gelegenheid dan ook. De tailoring is door de jaren heen iconisch geworden en het is interessant om te zien hoe dit ook in deze collectie weer is geïnterpreteerd. Ik vind de collectie sterk en modern. Mijn favoriete item is het neutrale pak waarin ik werd gefotografeerd voor de campagne. Het heeft een klassiek silhouet, met een vloeiende, lichte textuur waarin ik me prettig voelde. Perfect voor de warmere zomermaanden.”

Zelfs als je na al die jaren nog steeds een denim en T-shirtmeisje bent?

“Haha, ja, honderd procent. Ik hou van een relaxte en comfortabele kledingstijl. Omdat ik erg actief ben, hou ik van kleding waarin ik me vrij kan bewegen. Behalve als ik werk, dan doe ik mijn best om me wat stijlvoller te kleden.”

Als aftrap van de lente/zomer campagne projecteerde Boss een tien meter hoog hologram van jou naast de Tower Bridge. Wat heb je gemeen met de Britse hoofdstad en wat betekende deze campagne voor jou?

“Ik heb alleen maar goede herinneringen aan Londen, de stad heeft veel belangrijke momenten in mijn carrière gemarkeerd. Als iemand me had verteld toen ik begon met modellenwerk dat beelden van mij op een dag zouden worden geprojecteerd als een tien meter hoog hologram naast de iconische Tower Bridge, had ik het nooit geloofd. Het was super.”

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Een hologram van Gisele Bündchen afgebeeld naast de Tower Bridge in Londen voor de aftrap van de Boss lente/zomer 2024-campagne.
©Courtesy van Boss
Een hologram van Gisele Bündchen afgebeeld naast de Tower Bridge in Londen voor de aftrap van de Boss lente/zomer 2024-campagne.

Het leven als model

Nu we het toch over herinneringen hebben, hoe was het om van huis weg te gaan om je carrière als model na te jagen?

“Ik was heel jong en dapper en ben ontzettend dankbaar voor het vertrouwen dat mijn ouders in mij hadden om deze reis alleen aan te gaan. Japan was het beslissende moment voor mij. Daar leerde ik de les die me altijd is bijgebleven; dat uitdagingen je uiteindelijk altijd iets zullen leren.”

Wat is de grootste verandering in de industrie die je in al die jaren hebt gezien?

“Eigenlijk hetzelfde als in de wereld; social media. Je veel bezighouden met social media kan ruis veroorzaken. Het is dan ook belangrijk om je er niet in te verliezen. Wat daar gebeurt is van tijdelijke duur.”

Is er één advies dat je zou kunnen geven aan iemand die ervan droomt model te worden?

“Blijf trouw aan jezelf, zonder je te laten leiden door de mening van anderen. Soms kan het gebeuren dat je geen opdracht krijgt, om een reden die niet aan jezelf ligt. Onthoud altijd dat je je op je doel moet richten en vooruit moet kijken. Modellenwerk is een baan; het bepaalt niet wie je bent als persoon. Het is belangrijk om contact te houden met je dierbaren en je te omringen met fijne mensen die je inspireren om de beste versie van jezelf te zijn.”

De Italiaanse Vogue bestaat dit jaar 60 jaar. Wat is je mooiste moment dat je met het tijdschrift associeert?

“Een van de meest creatieve tijdschriften waar ik ooit voor heb gewerkt, vooral eind jaren negentig en begin jaren tweeduizend. Ik vond de coverstory die ik in 2010 met Steven Meisel maakte geweldig. Hierin was latex een belangrijk element, vooral in die tijd. Ik vond het ook leuk om thuis te shooten voor de Sunday with Gisele coverstory in 2018. Hier droeg ik geen make-up en was ik gewoon in mijn pyjama. Het legde mijn ware ik vast.”

Gisele Bündchen in de campagnebeelden van Boss lente/zomer 2024.
©Courtesy van Boss
Gisele Bündchen in de campagnebeelden van Boss lente/zomer 2024.

Welzijn, gezondheid en passieproject ‘Nourish’ 

Vertel iets over je boek Nourish en jouw ultieme recept voor geluk. Wat heeft je geïnspireerd om dit boek te schrijven en voor wie is het bedoeld?

Nourish is mijn passieproject. Ik heb mijn honderd favoriete recepten geselecteerd die makkelijk te maken zijn met goed verkrijgbare ingrediënten. Moeder zijn heeft mijn kijk op eten veranderd en ik vind het altijd leuk om recepten te delen. Ik geloof in het gezegde ‘eten is je medicijn’. Mijn familie was de belangrijkste inspiratie voor dit boek en ik heb ook het geluk gehad om door de jaren heen met veel geweldige chef-koks samen te werken.

Tijdens het koken wil ik me niet beperken. Het is dan ook van belang alles goed te organiseren om zo verspilling te voorkomen. Mijn moeder, die voor acht mensen eten op tafel zette, leerde me het belang hiervan door middel van een zorgvuldig opgesteld maaltijdplan. Dé sleutel tot minder restjes tijdens het koken. Een waardevolle vaardigheid die laat zien dat je geen concessies hoeft te doen aan smaak om gezond te eten.”

Je benadering van gezondheid en welzijn heeft ook impact gehad op de mode-industrie. Daar mag je best trots op zijn.

“Wellness werd een speerpunt in mijn leven nadat ik zelf wat gezondheidsproblemen had ervaren. Ik was niet van plan om de manier waarop mensen in de mode over gezondheid denken te veranderen. Door yoga, meditatie en het veranderen van mijn eetpatroon voelde ik me zoveel beter en dat wilde ik met iedereen delen.

Voeding is brandstof en als je je bewust bent van wat je in je lichaam stopt, krijg je hier meer energie voor terug. Ik deel graag dat gezond eten ook heerlijk kan zijn. In Nourish vertel ik bijvoorbeeld over mijn passie voor granola, die ik graag meeneem op reis of naar de wedstrijden van mijn kinderen. Ook niet onbelangrijk: voed je geest, beweeg je lichaam en neem voldoende rust. Als mijn ervaringen anderen nieuwsgierig maakt en een gezonde verandering op gang kunnen brengen, vind ik dat geweldig.”

Gisele Bündchen in de campagnebeelden van Boss lente/zomer 2024.
©Courtesy van Boss
Gisele Bündchen in de campagnebeelden van Boss lente/zomer 2024.
Gisele Bündchen in de campagnebeelden van Boss lente/zomer 2024.
©Courtesy van Boss
Gisele Bündchen in de campagnebeelden van Boss lente/zomer 2024.
Gisele Bündchen op de cover van Vogue Italia, 2010 (links), Gisele Bündchen op de cover van Vogue Italia (2018).
©Vogue Italia
Gisele Bündchen door Steven Meisel voor de Italiaanse Vogue, 2010
©Vogue Italia, Steven Meisel, 2010

Dit artikel is origineel gepubliceerd door Vogue IT.