alaia-brengt-een-ode-aan-de-outfit-selfie-en-geeft-m-een-high-fashion-upgrade-282938
©Alaïa

Als er een manier is waarop we bijna allemaal onze outfit checken en bewaren op onze telefoon, dan is het wel met een selfie – vaker wel dan niet gemaakt in een lange spiegel. Outfit-selfies anno 2024 zijn vooral functioneel en pragmatisch. Past de top bij de broek? Zijn de schoenen een goede match, of ga je toch liever voor een ander paar? En als je even geen outfitinspiratie hebt, dan zijn daar de eerdere outfit-selfies om je te hulp te schieten (wel alleen diegene die een hartje hebben gekregen natuurlijk). Een modemerk die dit concept naar een hoger niveau tilt? Alaïa. Het Franse modehuis brengt met hun herfst/winter 2024-campagne een heuse ode aan de outfit-selfie.

Alaïa’s herfst/winter 2024-campagne

De spiegel-selfie krijgt anno 2024 nog een andere functie. Hoewel we de foto’s in eerste instantie maken om een goede outfit te herkennen, of om naar vrienden sturen als antwoord op de vraag wat je vanavond draagt, zijn outfit-selfies tegenwoordig ook gewilde content op social media – en dan in het bijzonder expres ongepolijste modelooks die iemands persoonlijke stijl realistischer in beeld brengen dan gestylde beelden. Het is precies die boodschap die Alaïa begrepen heeft: het hele lookbook van hun nieuwe herfst/winter 2024-collectie is een ode aan de outfit-selfie.

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

“Selfies zijn een ritueel geworden bij Alaïa”, stelt het modehuis in een persbericht over hun nieuwe – wat zij noemen – winter/spring collectiecampagne. “In een spontaan gebaar van instant schoonheid, onthullen de Alaïa-vrouwen de nieuwe winter/spring 2024-collectie.”

De high-fashion outfit-selfie à la Alaïa

Het concept geeft je het gevoel dat je in de huiskamer staat van deze vrouwen, die – net als velen van ons – hun outfit vastleggen. En hoewel deze natuurlijk wél gestyled zijn, zorgt het toch voor een persoonlijkere benadering van mode, iets wat bij een high-fashion merk als Alaïa niet per se gebruikelijk is. Modellen poseren met een bepaalde charme en quirkiness, een gevoel dat je bijna alleen krijgt wanneer je jezelf fotografeert. De foto’s hebben een speelse, lo-fi uitstraling – maar dan wel met een high-fashion twist. Modellen als Vittoria Ceretti, Irina Shayk, Liu Wen, Mona Tougaard en Nora Attal dragen allemaal de bijzonderste stukken uit de nieuwe collectie. 

De inspiratie voor deze collectie komt voort uit het rijke erfgoed van het merk, dat het label combineert met moderne elementen. Denk aan de iconische aansluitende jurken en tops van het merk, gemaakt van semi-transparante stoffen. De collectie wordt omschreven als “een combinatie van sensualiteit en tactiliteit” en is “een ode aan de vrouw”. Daarbij komt wat ons betreft een (subtiele) ode aan de realistische manier waarop iedereen van ons – Alaïa-vrouw of niet – mode consumeert en in beeld brengt: met de bescheiden outfit-selfie.