kaia-gerber-treedt-in-de-voetsporen-van-moeder-cindy-crawford-als-nieuwe-muze-van-alaia-238491
©Tyrone Lebon/Alaïa

Dat modehuis Alaïa een heuse comeback maakt, is duidelijk. Sinds het aantreden van de Belgische ontwerper Pieter Mulier als nieuwe – en eerste – creative director sinds het overlijden van Azzedine Alaïa himself in 2017, ondergaat het modehuis een stijlvolle heropleving. Na de eerste (op zijn zachtst gezegd sensationele) shows is het nu tijd voor de eerste campagne in de nieuwe stijl van het label. Hoe dat eruitziet? Denk: ingetogen nineties glam met een moderne twist en Kaia Gerber als middelpunt, die daarmee vrijwel letterlijk in de voetsporen van haar moeder Cindy Crawford treedt, als de nieuwe Alaïa-muze.

Kaia Gerber in nieuwe Alaïa-campagne

Een sensuele, krachtige en tegelijkertijd eenvoudige manier van vrouwelijkheid: dat is wat de nieuw WS23-campagne (lees: winter/summer) van Alaïa vertegenwoordigt. De belichaming van die stijl is topmodel Kaia Gerber, gefotografeerd door Tyrone Lebon. Aan de minimalistische beelden ging geen mega-productie vooraf, maar juist een intieme shoot, zoals ook in de jaren negentig gebeurde. De beelden werden geschoten op het dak van het atelier van de Amerikaanse artiest Sterling Ruby in Los Angeles. Het resultaat? Kaia, al kijkend tegen de zon in, in een waanzinnige, felrode bodyconjurk, maar ook nachttaferelen in hemelzwarte looks.

Dat juist Kaia Gerber werd gestrikt voor de campagne is niet geheel toevallig: enkele maanden geleden maakte Gerber, na enige tijd afwezig te zijn geweest op publieke events, haar opwachting bij het Academy Museum Gala in Los Angeles. Niet alleen haar aanwezigheid was opvallend; het was ook haar outfit die menig hoofden deed draaien. Drie keer raden van welk label – Alaïa, natuurlijk. De aansluitende, vloerlange rok met bodysuit leek voor Gerber gemaakt te zijn – zoals vele Alaïa-ontwerpen. De look wordt sindsdien beschouwd als één van Gerbers beste rodeloperlooks ooit, en is tevens te zien in de campagne.

Alaïa-muze

Ook noemenswaardig is de overeenkomst met een andere Alaïa-muze: haar moeder, Cindy Crawford. Eind jaren tachtig was Crawford regelmatig te zien op de Alaïa-catwalks – toen nog gerund door Azzedine Alaïa – vaak gekleed in de kenmerkende volledig zwarte, nauwsluitende ontwerpen van de ontwerper.

Waarom Pieter Mulier voor Kaia koos? “Het idee van familie is heel belangrijk bij Alaïa”, verklaarde Mulier eerder tegenover Vogue US. “En ik denk omdat haar moeder zo’n nauwe band had met Alaïa dat Kaia het heel mooi vond om diezelfde relatie weer op te bouwen. Er wordt tegenwoordig veel gezegd over nepo babies, maar Kaia vertegenwoordigt iets. Ze is op een punt in haar leven dat ze op weg is naar iets groters.” De beslissing om haar te vragen voor de voorjaarscampagne was daarom “heel eenvoudig”, aldus de ontwerper.

“Met alles wat er in de mode gaande is – mensen die de hele wereld rondreizen om de meest geweldige sets te zien die miljoenen kosten – is hetgeen wij willen eigenlijk heel eenvoudig – very Alaïa,” stelde Mulier verder. En dat is precies wat ook deze campagne doet: je op een eenvoudige manier, zonder te veel poespas, laten wegdromen door simpelweg een fantastisch beeld te creëren.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door ALAÏA (@maisonalaia)

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door ALAÏA (@maisonalaia)

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door ALAÏA (@maisonalaia)