met-process-geeft-alexander-mcqueen-kunstenaars-creatieve-vrijheid-om-werk-te-herinterpreteren-214065

Voor Sarah Burton van Alexander McQueen is de creatieve reis net zo belangrijk als het eindresultaat. Ze vindt het van vitaal belang alles te documenteren, het complete verhaal te vertellen. Het nieuwste project van de ontwerper, Process, richt de schijnwerpers op het werk dat in haar collecties gaat zitten. Zo heeft ze twaalf kunstenaars uitgenodigd een eigen interpretatie te geven aan de pre-fall 2022-lijn. Een tastbaar voorbeeld van Burtons overtuiging dat creativiteit vanuit verschillende perspectieven komt.

‘Process’ van Alexander McQueen

“Ik vind het inspirerend om een ander creatief proces te zien”, vertelt Burton aan Vogue over het feit dat ze beeldhouwers, fotografen, schilders en keramisten de volledige creatieve vrijheid gaf om het werk van haar team op hun manier te herschrijven. “Kunst inspireert mensen al generaties lang. Het gaat om het vertellen van verhalen en het is een reflectie van de tijd waarin we leven.”

Alexander McQueen Process
©Alexander McQueen
1/14
Native Share
Een pre-fall 2022 look geïnterpreteerd door het collectief van kunstenaars.

Hoewel Burton met sommige van de kunstenaars heeft samengewerkt, zoals Marcela Correa, die stukken maakt voor de McQueen-winkels, en Guinevere Van Seenus, een oude muze van het merk, was ze verrast door het unieke karakter van de uiteindelijke multidisciplinaire werken.

“Sommigen waren heel klein en kostbaar, echte schatten. Anderen waren veel groter en op een andere manier krachtig”, zegt ze over de enorme omvang van de stukken die op het hoofdkantoor van McQueen aankwamen. “Vooral na de afgelopen jaren van opsluiting, realiseer je je hoeveel meer kracht dingen hebben als je ze fysiek ziet. Zo ook met kleren, in het echt komen items tot leven.”

Alexander McQueen Process
©Alexander McQueen
2/14
Native Share
Deze McQueen-jurk geniet van een ander leven als kunstwerk in Process.

 

 

Kunstenaars interpreteren pre-fall 2022

Voor Burton, een vrouw die inspiratie vindt in het alledaagse, is het kiezen van het kunstwerk dat het meest resoneert onmogelijk. De verscheidenheid aan persoonlijke en vaak magische verhalen heeft betrekking op alles wat haar team bij McQueen vertelt. “Voor mij is het proces vooral het verhaal van hoe je van het ene punt naar het volgende komt – als een verzameling ideeën die laat zien hoe de geest werkt.”

Burton legt uit wat de ode van elke kunstenaar aan McQueen voor haar betekent.

Ann Cathrin
©Alexander McQueen
3/14
Native Share

Ann Cathrin

“Ann laat zich inspireren door het landschap en de natuur. Ze schetst niet, maar voert via haar handen een gesprek met de draad. Ze praat over haar proces als een introvert en persoonlijk iets, wat heel ontroerend is.”

Cristina de Middel
©Alexander McQueen
4/14
Native Share

Cristina de Middel

“Cristina’s werk en de gesprekken rond huiselijkheid en vrouwelijkheid worden zo mooi vertaald in een animatie. Ik vind het mooi hoe ze surrealistische beeldtaal gebruikt om de traditie van vermeende huiselijkheid te doorbreken.”

Guinevere Van Seenus
©Alexander McQueen
5/14
Native Share

Guinevere Van Seenus

“Guinevere heeft een langdurige band met het huis. Ik houd van de manier waarop ze licht en duisternis gebruikt, wat meteen erg McQueen aanvoelt. Ze vertelt over het maken van haar eigen zilveren jurk voor het schoolbal. Ik ben ook ontroerd door het verhaal over de generaties van haar familie – haar grootmoeders die hun liefde voor borduurwerk doorgaven. In haar stuk is het interessant hoe ze twee rollen speelt; fotograaf en model. Ik vind het mooi hoe ze naar het licht kijkt voor inspiratie – licht uit de duisternis – wat altijd resoneert met ons.”

Hope Gangloff
©Alexander McQueen
6/14
Native Share

Hope Gangloff

“Hope ziet de denim jurk op een architectonische manier. Ze kijkt naar hoe kleuren samengaan, net zoals wij naar kleur en silhouet kijken als we collecties samenstellen.”

Jennie Jieun Lee
©Alexander McQueen
7/14
Native Share

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jennie Jieun Lee

“Jennie vertelt hoe haar werk een samenwerking met de natuur is en dat de natuur groter is dan zij. Ze spreekt over het werken met natuurkrachten, die haar helpen om kunstwerken te maken die indrukwekkender zijn dan ze in haar eentje zou kunnen doen.”

Judas Companion
©Alexander McQueen
8/14
Native Share

Judas Companion

“Bij Judas word ik aangetrokken door haar idee van metamorfose, bescherming en transformatie. Op het eerste gezicht is niets wat het lijkt te zijn.”

Marcela Correa
©Alexander McQueen
9/14
Native Share

Marcela Correa

“De ontroerende kant van Marcela’s werk valt me erg op. Het idee van de fragmentatie van dingen en hoe ze het contact met mensen miste tijdens de lockdown. Dat verhaal van verbroken verbindingen resoneert met zo velen van ons. Ik vind het mooi dat dit haar eerste driedimensionale picturale werk is en dat ze enthousiast is over het begin van een nieuwe fase in haar creativiteit.”

Marcia Kure
©Alexander McQueen
10/14
Native Share

Marcia Kure

“Ik ben gefascineerd door hoe Marcia het lichaam als een communicatiemiddel ziet. Ze vertaalt het idee van verbinding in onze geborduurde jurken, waarbij ze de lijnen in haar stuk koppelt aan traditionele lichaamsschilderingen. Ze creëert een gelaagd werk dat de geschiedenis verbindt met wat er nu gebeurt, wat erg inspirerend is, door het historische verhaal van koningin Amina te interpreteren en het vandaag relevant te maken. Het andere element dat er echt uitspringt, is haar vermogen om verschillende getalenteerde mensen samen te laten werken. Van timmerlieden tot haarwevers. Haar begrip dat er meer dan één persoon nodig is om een verhaal te vertellen raakt me. Dat is altijd de manier geweest waarop wij in de studio werken.”

Msrcia Michael
©Alexander McQueen
11/14
Native Share

Marcia Michael

“Marcia’s werk is geïnspireerd door borduurwerk. Ze heeft het over de kracht van de adem en de wortels van de natuur vertaald naar het lichaam. Zo ziet ze het borduurwerk als een voorstelling van longen en ademhaling. Ze gebruikt haar eigen lichaam als mal voor het afgewerkte stuk. Ze zegt dat deze vorm van generatie op generatie werd doorgegeven en dat haar proces bijna een ritueel was. De aard van dit personage wordt overgedragen van moeder op dochter, van zus op zus en van vriend op vriend.”

Beverly Semmes
©Alexander McQueen
12/14
Native Share

Beverly Semmes

“Ik houd van de enorme omvang van Beverly’s werk en hoe ze onze gele jurk interpreteerde door middel van een ongelooflijk veel stof. Het werk voelt heel persoonlijk aan.”

Jackie Nickerson
©Alexander McQueen
13/14
Native Share

Jackie Nickerson

“Jackie’s boek Farm is een voortdurende bron van inspiratie geweest in de studio. In haar laatste werk heeft ze dit ongelooflijke stuk gecreëerd dat zo één voelt met de natuur. Ze heeft de jurk volledig getransformeerd – het voelt zo McQueen aan in de manier waarop ze haar werk heeft gemaakt, als een showstuk uit een vroegere collectie.”

Bingyi
©Alexander McQueen
14/14
Native Share

Bingyi

“De romantiek van Bingyi’s werk, het idee dat een jurk een waterval is die uit het lichaam van een bruid stroomt, is buitengewoon. Wederom een uitdrukking van het belang van de natuur en het feit dat we er deel van uitmaken.”

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue UK.