voor-de-globetrotter-5-hoogtepunten-van-bottega-venetas-lente-zomer-2024-show-269244

De interculturele boodschap van Matthieu Blazy’s lente/zomercollectie 2024 van Bottega Veneta – onthuld op een vloer beschilderd met een abstracte wereldkaart – was zowel aangrijpend als relevant. Hieronder vijf dingen die je moet weten over de show.

5 hoogtepunten van Bottega Veneta’s lente/zomer 2024-show

De vloer beschilderd als landkaart

Aan de rand van Milaan had Bottega Veneta – letterlijk – een wereld gecreëerd in een pakhuis. Toen gasten de enorme ruimte binnenstapten om hun zitplaatsen te zoeken, liepen ze over een vloer die beschilderd was als een abstracte wereldkaart, versierd met vis- en vogelmotieven. “Het idee kwam van de achterkant van de Corn Flakes-verpakkingen in de jaren negentig, met van die kaarten van hoe je reisde, zelfs thuis, terwijl je Corn Flakes at”, legde Matthieu Blazy na de show uit. Het was niet moeilijk om je een jonge Blazy voor te stellen – die zijn kinderlijkheid nog niet is kwijtgeraakt – die met Tony de Tijger wegdroomde naar ‘Verweggistan’ voordat hij naar school ging. “Ik vond het een prachtig idee een set te hebben waarbij de modellen letterlijk een wereldreis zouden maken.”

Bottega Veneta
©WWD/Getty Images
1/5
Native Share

Continuïteit

“De eerste look zat in de eerste tas”, zei Blazy. Letterlijk. Het model dat de show opende droeg in haar tas de eerste look van zijn eerste collectie voor Bottega Veneta: een wit leren vest en een leren broek met denimillusie uit herfst/winter 2022. “Ik wilde het idee van continuïteit brengen. We hadden veel personages uit de eerste show. Ze liepen de show niet – we wilden nieuwe mensen introduceren – maar ze behoorden tot dezelfde groep. Ze dragen dezelfde kleren”, legt hij uit. “Het gaat om het opbouwen van individualiteit.”

Bottega Veneta
©WWD/Getty Images
2/5
Native Share

Een interculturele boodschap

De interculturele boodschap van zijn vorige collectie versterkend, liet Blazy zich vrijelijk inspireren door de dresscodes van landen op alle continenten onder de zon. Dit zonder direct naar een bepaald continent te verwijzen. “Zuid-Amerika, Zuidoost-Azië, Rusland, Frankrijk, Sicilië, het was een wereld van mogelijkheden. We keken naar de culturen en de manier waarop mensen zich kleden. Dat probeerden we samen te voegen tot een soort… geen nieuwe wereld, maar een nieuw voorstel voor wat een andere inspiratie voor de wereld zou kunnen zijn.” Door de abstracte lens van Blazy werd het een wereldse, maar abstracte expressie die een gevoel van vakantiekleding vermengde met ondefinieerbare tribale invloeden van over de hele wereld en het westerse stedelijke uniform.

Bottega Veneta
©WWD/Getty Images
3/5
Native Share

Abstracte contrasten 

De ontmoeting van werelden werd uitgedrukt in sculpturale vormen die zweefden tussen jurken en body’s en de grote volumes van jassen en andere jurken. Elk gemaakt door de complexe en verbluffende vakmanschap van het huis. Op de kostuums na was geen van deze kledingstukken enigszins normaal. Jassen waren gemaakt alsof er enorme stukken stof over de schouders waren gegooid en bij de zoom weer waren dichtgeknoopt. Jurken waren in stukken gehakt en van franjes voorzien en tot pompons gevormd met materialen die moeilijk te ontcijferen waren. “We keken veel naar mensen die reizen en de manier waarop ze zichzelf blootgeven aan de wereld”, legde Blazy uit. “Veel capes: iets dat beschermend aanvoelt tegenover de natuur. De eerste look, een soort abstract badpak, doet het tegenovergestelde: blootstellen aan de wereld waarin je je bevindt.”

Bottega Veneta
©WWD/Getty Images
4/5
Native Share

Aangrijpend en relevante boodschap 

“Wat zoeken die mensen? Zoeken ze zichzelf? Vinden ze het? Hoop? Nieuwe mogelijkheden?”, mijmerde Blazy backstage. “Ze hebben een reden, ze gaan niet naar het strand om te liggen.” De tussenjaarmentaliteit die de kern vormt van Blazy’s visie voor Bottega Veneta is – op zoveel niveaus – dromerig in een tijd waarin reizen steeds beperkter wordt. Tussen pandemieën, Russische oorlogen, brandende bossen en tsunami’s wordt wereldwijde verkenning snel meer een droom dan een mogelijkheid. In die zin heeft Blazy’s werk zowel een schrijnend en relevant heal-the-world-statement, maar ook een gevoel van nieuwe wereldcreatie. Te zien hoe zijn multiculturele inspiraties abstracte vormen aannamen was bijna als het science-fiction idee om een Ark van Noach met de grootste hits van deze wereld mee te nemen naar een andere planeet.

Bottega Veneta
©WWD/Getty Images
5/5
Native Share

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue US.