dilara-findikoglu-sluit-show-af-met-jurk-vol-messen-243375
©Spotlight

Als recente modeshows ons iets leren, is het dat het meer draait dan om de kleding, modellen en locaties. Steeds meer merken gaan aan de haal met perfomance acts en andere viraalwaardige elementen. Denk aan Bella Hadid en de opgespoten jurk van Coperni, of (di)vision en de tafelkleedjurk. Hoe ontwerper Dilara Fındıkoğlu dit doet? Door een model de show af te laten sluiten in een jurk vol messen. Maar dat is zeker niet het enige opvallende moment van de show.

Dilara Fındıkoğlu herfst/winter 2023

Voorafgaand de show deelt de ontwerper met Turkse afkomst een bericht op Instagram. Hierin deelt Dilara deelt radeloos te zijn na de aardbevingen in haar land van afkomst. Ze schrijft: ‘Ik ben de afgelopen twee weken aan het verdrinken in de fijne lijn tussen mijn werk en de ramp, maar ik besluit te doen waar ik goed in ben: mijn stem zo veel mogelijk gebruiken.’

De ontwerper moedigt de aanwezige gasten van haar shows te doneren. Hierover schrijft ze: ‘Ik wil dat dit de eerste stap is van de voorstelling die ik vandaag voor jullie allemaal heb gemaakt. Ik wil dat jullie met me meedoen om de wonden te helen van degenen die door de aardbeving zijn getroffen en samen zullen we genezen.’

‘Kleine revolutiedans’

Dilara Fındıkoğlu staat erom bekend om veel emotie in haar werk te stoppen. Zo ook nu: de show met de titel Not a Man’s Territory was boos, sensueel, feministisch en misschien zelfs een beetje ongemakkelijk. Findikoglu deelt dat de collectie samenkwam toen ze nadacht over het protest dat volgde op de arrestatie – voor het ‘ongepast’ dragen van een hijab – en de latere dood van Mahsa Amini in Iran afgelopen november. Findikoglu deelde met Vogue: “Waarom is het lichaam van een vrouw een kwestie van alles? Waarom wordt er zoveel misbruik van gemaakt? Het is altijd een onderwerp: wat moet ze aantrekken? Wat mag ze niet dragen? Dit is mijn kleine revolutiedans om je lichaam daadwerkelijk terug te krijgen.”

En dus liepen modellen niet over de runway, maar toonden ze ieder verschillende bewegingen en uitdrukkingen: van uitdagend en sexy tot geschrokken en onzeker. Eén model trok haar rok naar beneden om, zoals de ontwerper het zegt, modesty kapot te maken. Met een roze look bracht Fındıkoğlu een ode aan Marilyn Monroe – een boegbeeld als het om (gebrek aan) zelfbeschikking gaat. Armen werden aan elkaar gereigd met korsetten en de string onder de uitgetrokken rok bevat veiligheidsspelden. Daarnaast werden de wenkbrauwen gebleekt en de nagels versierd met nail art en gigantische nagelsieraden, gecreëerd door de Oekraïense nagelartiest Liia Zotova.

Jurk met messen

Maar de klapper bewaarde Dilara voor het laatst. Het model dat de show afsloot droeg een jurk die volledig bedekt werd met messen, gevormd tot een harnas. Voor deze look liet de ontwerper zich inspireren door Jeanne d’Arc, die op de brandstapel werd verbrand voor misdaden als afvallige, leugenares, zienster, het dragen van mannenkleren, ketterij en godslaster. Fındıkoğlu: “Ze komt terug om wraak te nemen, gekleed zoals ze wil. En ze heeft haar messen.”

dilara-fındıkoğlu
©Spotlight