van-draken-tot-rode-tinten-met-deze-campagnes-luiden-modemerken-het-lunar-new-year-in-285554
©Diesel

Hoe we in het Westen onze kalender baseren op de stand van de zon, kijken veel Aziatische gemeenschappen al eeuwenlang naar de stand van de maan. En zo breekt op zaterdag 10 februari een nieuw maanjaar aan. In 2024 maakt het Chinese sterrenbeeld konijn plaats voor de draak.

Nieuwjaar

De draak wordt beschouwd als de machtigste onder de Chinese sterrenbeelden. Het dierenriemteken is onder meer trots, levendig, extravert en inspirerend. Daarmee belooft het jaar van de draak, met haar krachtige en succesvolle karakter, een bijzonder voorspoedig jaar te worden. Reden voor een feestje, dus. Ter ere van het nieuwe maanjaar lanceren veel merken dan ook Lunar New Year-campagnes die geïnspireerd zijn op de draak en haar krachtige eigenschappen.

Lunar New Year-campagnes 

De grote merken in het modelandschap laten deze feestelijke dag niet zomaar voorbij gaan. Symbolen van voorspoed, geluk en natuurlijk de draak sieren de designs van de feestelijke collecties. Pokémon, jade edelstenen, traditionele cheomsang-silhouetten en nieuwe uitvoeringen van je favoriete items; ontdek de hoogtepunten hieronder.

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Diesel

Om het nieuwe maanjaar te vieren, lanceert Diesel een capsulecollectie gewijd aan het jaar van de draak. De collectie is volledig unisex en bestaat voornamelijk uit de kenmerkende rood- en bruintinten van de Lunar New Year-viering. Creatief directeur Glenn Martens vertaalt het symbool van geluk, rijkdom en vreugde behorend tot de jaarwisseling in silhouetten met drakenprint en, uiteraard, denim zoals we van Diesel gewend zijn.

Lunar new year Diesel campagne
©Diesel

Bobbi Brown

Een nieuw jaar maakt ruimte voor een nog krachtigere versie van jezelf, vindt Bobbi Brown. Met de gloednieuwe Glow With Luck-collectie creëer je een gedurfde look met uitgesproken kleuren. Met lippenstift, highlighters en sprankelende oogschaduws bevat de collectie alle essentials om jouw innerlijke glow te accentueren. En de verpakking is natuurlijk ook een feestje voor het oog, met het kleurrijke op draken-geïnspireerde design.

Lunar new year collectie van Bobbi Brown
©Bobbi Brown
Scherm­afbeelding 2024-02-07 om 16.00.35

Burberry

Ter gelegenheid van het Lunar New Year combineert Burberry typisch Britse kenmerken zoals ruitpatronen met de symbolische rode tinten van het nieuwe maanjaar. Het decor voor de campagne is de Chinese stad Chengdy, met Burberry-ambassadeurs Chinese actrice Tang Wei en de Chinese zanger en acteur Chen Kun in de hoofdrol. Het Britse modehuis maakt ook gebruik van rozen in hun feestelijke capsulecollectie, een populaire voorjaarstrend die dit jaar tot bloei komt.

Lunar new year campagne van Burberry
©Burberry
Burberry Unveils Its Lunar New Year 2024 Campaign and Collection-2

Prada

Kracht en wijsheid staan centraal in de Lunar New Year-campagne van Prada. Precies deze eigenschappen horen volgens de Chinese horoscoop ook bij de draak. De campagne speelt zich af in Prada’s historische Rong Zhai-residentie en is geïnspireerd op arthouse-bioscopen en iconische films. Anders dan de symbolische rode kleur kiest Prada voor een diep kleurenpalet met donkergroene en bruine tinten. De capsulecollectie bestaat uit kleding en accessoires zoals handtassen, sieraden en zonnebrillen. Voor de campagne strikte Prada model Du Juan en zanger Zhao Lei.

Campagnebeeld van de lunar new year collectie van Prada
©Prada

Charlotte Tilbury

Darlings, feeling lucky? In het teken van het jaar van de draak komt Charlotte Tilbury naast haar vertrouwde lucky nieuwjaarscadeaus met een glinsterend nieuw oogpalet. Met het palet Queen of Luck wil de beautykoningin onze ogen laten schitteren in de gloed van het nieuwe maanlicht. Perfect als cadeau aan je geliefden, of toch liever aan jezelf.

Campagnebeelden van Charlotte Tilbury
©Charlotte Tilbury

Huishan Zhang

Met de Cheongsam-collectie viert Huishan Zhang zijn Chinese roots in het nieuwe maanjaar. De capsulecollectie is geïnspireerd op de klassieke Chinese Cheongsam-silhouetten. Natuurlijk kan het symbolische rood hier niet ontbreken. Bovendien geeft de ontwerper een moderne twist aan het klassieke silhouet door het gebruik van materialen als denim en kant.

Limited edition collectie van Huishan Zhang
©huishan zhang

Johnnie Walker

Naast een oogverblindende look mag een bijpassend drankje natuurlijk niet ontbreken aan deze feestelijke gelegenheid. Johnnie Walker schiet te hulp. Het Schotse whiskymerk werkte samen met Aziatisch-Amerikaanse kunstenaar James Jean. Hij maakte voor een limited edition van de Blue Label-fles een prachtig ontwerp in het teken van Lunar New Year.

Campagnebeeld van Johnnie Walkers lunar new year limited edition blue label
©Johnnie Walker

Bottega Veneta

De romantiek spat van het scherm in de campagnebeelden van Bottega Veneta’s campagne ‘First Sunrise With You’. De exclusieve collectie van het Italiaanse modemerk speelt zich af in verschillende Chinese landschappen; van skyline tot besneeuwde bergtoppen. Het samenzijn met geliefden en dierbaren tijdens de eerste zonsopkomst van het jaar staat hierin centraal. De Taiwanese actrice en Bottega Veneta-ambassadeur Shu Qi schittert in de campagne in ontwerpen die zijn geïnspireerd op de schubachtige huid van de draak. Deze zijn dan ook te zien op schoenen, sieraden, tassen en truien in donkergroene, gele en rode kleurencombinaties.

Campagnebeelden van Bottega Veneta's lunar new year campagne
©Bottega Veneta

Gucci

In plaats van het uitbrengen van nieuwe producten, steekt Gucci haar meest geliefde items in een feestelijk nieuw jasje. Zo krijgt het iconische dubbele-G logo ter gelegenheid van het jaar van de draak een bijpassende update: een rode draak vormt nu de letter G. De kleur rood en verschillende soorten draken (van retro jaren tachtig-draken met kettingpatroon tot lieflijke anime-achtige figuurtjes) zien we terug op de items die we kennen.

Limited-edition collectie van Gucci
©Gucci

Fendi x FRGMNT x Pokémon

Voor de Lunar New Year-campagne van Fendi slaat het Italiaanse modehuis de handen ineen met streetwearmerk FRGMNT en mediafranchise Pokémon. De speelse ontwerpen zijn voorzien van de personages Dratini, Dragonair en Dragonite uit de Pokémon-serie. De personages zijn de ster van de show in de capsulecollectie die bestaat uit handtassen zoals de Baguette en Peekaboo, maar ook op T-shirts, broeken en accessoires zoals sieraden, zijden sjaals en een paraplu. Het verwerken van speelgoed uit de jaren negentig, zoals deze Pokémon personages, is een trend die we dit voorjaar vaker terug gaan zien.

Tas van Fendi's lunar year campagne
©Fendi

Loewe

Loewe viert het nieuwe maanjaar met een serie hangers, gemaakt van de edelsteen jade, om het vakmanschap van jade beeldhouwen te benadrukken. Jade is een edelsteen die nauw verbonden is met de geschiedenis en cultuur van onder andere China en andere Aziatische gemeenschappen. Het merk werkt samen met drie meesterlijke jadesnijders om de hangers zorgvuldig te maken. Deze zijn te zien als sleutelhangers en als decoratie van sieraden en tassen. Loewe komt ook met zes nieuwe kleuren voor de Flamengo mini-handtas, in tinten die overeenkomen met de edelsteen.

De jade collectie van Loewe
©Loewe