5-opvallende-momenten-tijdens-de-mannenmodeweek-in-parijs-239440

De mannenmodeweken zijn allang niet meer het vergeten kindje van het modeseizoen. De herfst/winter 2023-mannenmodeweek in Parijs is hiervan het bewijs. Sterren uit de hitshows Emily in Paris en The White Lotus liepen over de catwalk, Rosalía gaf een spetterend optreden tijdens de show van Louis Vuitton en Robert Pattinson nam front row bij Dior plaats in een rok. Maar er waren nog veel meer opvallende modemomenten die we je niet willen onthouden. We zetten er nog vijf op een rij.

5 x herfst/winter 2023-mannenmodeweek

Botter werkt samen met Nederlandse sieradenontwerper

Nadat Lisi Herrebrugh en Rushemy Botter Nina Ricci verlieten als creatief directeuren, stortte het Nederlands-Caribische duo zich volledig op hun eigen label. En met succes. Vorig seizoen creëerde Botter al een viral moment met ijsblokken als handtas, met water gevulde condooms als handschoenen en schoenen die in water leken te drijven. Dit keer ging opnieuw veel aandacht naar accessoires. Zo slaat Botter de handen ineen met sportmerk Reebok en technologiebedrijf HP voor verschillende paren 3D-geprinte schoenen. De felgekleurde schoenen zijn geïnspireerd op de Venuskam, een zeeschelp die is vernoemd naar de Griekse godin Venus, omdat zij deze schelp gebruikte om haar haren te kammen.

Maar dat is niet de enige samenwerking die Botter voor de nieuwste collectie aanging. Voor de sieraden schakelde het label Jeanine Tebbe in, de Nederlandse sieradenontwerper en oprichter van het merk Overload Studios. Tebbe transformeerde gekleurde speelgoedauto’s in kettingen. Het sieraad gaf een speelse look aan de gestructureerde, minimalistische outfits.

Casting van Ami Paris

Jill Kortleve loopt de ene na de andere show, en nu zagen we het Nederlandse model op de catwalk van Ami Paris. Ze was hier overigens niet de enige Nederlandse: ook Saskia de Brauw liep mee. Dit model, dat bekendstaat om haar androgyne look en korte kapsel, verruilde haar bruine haarkleur eind vorig jaar voor platinablonde lokken.

Wie ook haar opwachting maakte tijdens de show, was de Britse actrice Charlotte Rampling. De 76-jarige heeft eveneens een kort kapsel en ging gekleed in een navy-kleurig pak. De modewereld is Rampling overigens niet vreemd. Sterker nog: ze begon haar carrière op veertienjarige leeftijd als model.

Wales Bonner debuteert in Parijs

Na een spectaculaire show in Florence in juni 2022 showde Wales Bonner voor het eerst in Parijs. En wat schreeuwt meer Frans dan een historische salon op Place Vendôme als showlocatie? Voor de collectie werkte Bonner samen met de Britse kunstenaar Lubaina Himid en kleermakers van Savile Row. En Anderson & Sheppard waren verantwoordelijk voor de sieraden.

De collectie van Wales Bonner bevatte een mix van elegantie en blokecore-waardige looks. Zo droeg een model een tenue van het Jamaicaanse nationale voetbalteam, afkomstig uit een samenwerking met Adidas.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Wales Bonner (@walesbonner)

Maison Margiela showt in nieuw hoofdkantoor

Voor de show van Maison Margiela kregen de gasten een heuse experience. De aanwezigen werden door verschillende kamers (inclusief het haute couture-atelier) van het nieuwe hoofdkantoor van het modehuis geleid.

Eenmaal plaatsgenomen in een felverlichte ruimte, werd een collectie getoond die het beste te omschrijven is als Cyberpunk Americana. Amerikaanse stoffen en patronen zoals Pendleton-ruiten en Wild Western-jassen werden gecombineerd met veiligheidsspelden en accessoires gemaakt van vuilniszakken.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Maison Margiela (@maisonmargiela)

Marine Serre creëert zero waste-collectie

“Niks is gecreëerd. Alles is getransformeerd. Liefhebben is repareren. Het moet eenvoudig zijn. We worden gerepareerd, we worden hergebruikt. We worden opnieuw gestikt, we worden opnieuw geborduurd.” Zo luidde het gedicht waarmee de show van Marine Serre opende.

Op de catwalk plaatste de ontwerper drie hoge deadstock-torens – één van sjaals, één van tassen en één van spijkerstof. Vervolgens liet het Franse label zien hoe je met de materialen nieuwe looks kunt creëeren. De collectie, waarvan veel looks versierd met teksten en het welbekende maanlogo, is dan ook volledig zero waste. Zelfs de sieraden werden gemaakt van upcycled bestek.

De Rising Shelter-collectie stond in het teken van betrokkenheid, rebellie en transformatie. Dit was ook de reden dat de show voor iedereen toegankelijk was. Op Instagram schrijft het merk: ‘We weten dat stemmen van buitenaf alleen maar kunnen helpen om de krachten te versterken die aandringen op de nodige rebellie, zinvolle veranderingen en, uiteindelijk, indrukwekkende transformaties. Het op gang brengen van die sterke kettingreactie zou onontbeerlijke hoop kunnen creëren en doorgeven aan huidige en toekomstige generaties.’

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door MARINE SERRE (@marineserre_official)