de-creatieve-reset-van-luxe-modehuizen-gaat-door-matthew-williams-verlaat-givenchy-277209
©Getty Images

Matthew Williams treedt na drie jaar terug als creative director van Givenchy, zo maakte het modehuis vrijdag bekend. Williams vertrek gaat in op 1 januari 2024 en de pre-fall 2024-collecties voor mannen en vrouwen, die deze maand worden onthuld, zullen zijn laatste zijn voor het merk. Er is nog geen opvolger benoemd en de studioteams van het modehuis zullen in de tussentijd het design leiden, aldus de verklaring.

Matthew Williams verlaat Givenchy

Williams is de laatste in een reeks van recente veranderingen in de functie van creative director, waaronder nieuwe benoemingen bij Blumarine, Chloé, Alexander McQueen en Ann Demeulemeester. Andere merken die op een nieuwe creatief directeur wachten zijn onder meer Moschino, wiens creative director Davide Renne in november onverwachts overleed, slechts tien dagen nadat hij het roer had overgenomen, en Tod’s, wiens hoofdontwerper Walter Chiapponi in juli opstapte om bij Blumarine aan de slag te gaan.

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Tijdens zijn periode bij Givenchy – dat eigendom is van LVMH – stond Matthew Williams bekend om zijn inspiratie uit de archieven, het ontwerpen van elegante avondkleding en het introduceren van een buitengewone manier van tailoring. In de verklaring van het modehuis wordt Williams geprezen voor het “moderniseren van het hele productassortiment” onder zijn creatieve visie, waarbij de U-lock jas en Voyou-tas worden genoemd als opmerkelijke releases. Voor zijn aanstelling werkte hij bij Dior Men’s onder Kim Jones en stond hij op de shortlist voor de LVMH Prize in 2016. Zijn voorgangster, Claire Waight Keller, was ook drie jaar werkzaam bij Dior.

Eigen merk

“Ik wil Matthew Williams bedanken voor alle energie die hij Givenchy heeft gebracht. Zijn collecties, resoluut creatief en eigentijds, hebben een nieuwe dynamiek aangewakkerd en hun publiek gevonden. Ik sluit me aan bij iedereen die het genoegen heeft gehad om met Matthew te werken en wens hem veel succes bij zijn volgende ondernemingen”, aldus Renaud de Lesquen, president en CEO van Givenchy, in een verklaring.

In de tussentijd zal de Amerikaanse ontwerper zich “volledig wijden” aan zijn eigen merk, 1017 Alyx 9SM, waarbij hij betrokken is gebleven. Williams richtte Alyx op in 2015. Sindsdien heeft het label samenwerkingen gehad met merken als Nike en Moncler. Op 17 november kondigde het merk een zakelijke samenwerking aan met de Hong Kongse ondernemer Adrian Cheng.

Givenchy lente/zomer 2024
©Spotlight
De meest recente collectie van Matthew Williams voor Givenchy, afgelopen september gepresenteerd in Parijs.

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue Business.