Aan de hand van beeldige modecampagnes van merken waar we fan van zijn maken we ons op voor een nieuw seizoen. Dit is namelijk hét moment voor merken om alles uit de kast te trekken en hun nieuwe collecties op spectaculaire wijze te introduceren. Wat hebben ze voor ons in petto? Wij zetten een aantal van de beste modecampagnes van dit moment op een rij.
De beste modecampagnes van het moment
Het modejaar wordt gekenmerkt door campagnes die je bijblijven. Ieder seizoen doen merken hun uiterste best om je van je stoel te blazen met gelikte beelden en indrukwekkende collecties. Denk bijvoorbeeld aan die iconische Burberry-campagne uit 2021, Open Spaces, waarin modellen door de lucht vliegen boven idyllische korenvelden. Of de Calvin Klein Jeans-campagne met Brooke Shields uit 1980 – legendarisch.
Kortom, een sterke campagne blijft je bij en zet de toon voor het nieuwe seizoen. Hieronder lichten we de opvallendste campagnes van dit moment uit.
Jude Bellingham en Callum Turner voor Louis Vuitton
Louis Vuitton weet precies hoe je een campagne onvergetelijk maakt: door Jude Bellingham en Callum Turner samen los te laten op het Britse platteland, mét een stel honden als extra accessoires. De beelden, geschoten door Oliver Hadlee Pearch, laten zien dat preppy toch echt terug is. Onder leiding van Pharrell Williams weet de campagne die typisch Britse cool te vangen. De voetballer en acteur zijn te zien in nonchalante, gelaagde looks die old money uitstralen.
John Malkovich is het nieuwe gezicht van JW Anderson
We zagen Jonathan Anderson de laatste tijd vooral schitteren bij Dior, maar met zijn nieuwste campagne voor JW Anderson laat de ontwerper zien dat hij zijn eigen merk allesbehalve verwaarloost. Voor de herfst/winter 2025-campagne haalde hij acteur John Malkovich voor de lens van Heikki Kaski. De casting past perfect in Andersons liefde voor excentrieke, onverwachte muzes. Eerder wist de ontwerper namelijk al Dame Maggie Smith (toen op 88-jarige leeftijd) te strikken voor een Loewe-campagne. Malkovich is in deze campagne te zien in kleurrijke looks en poseert met de nieuwe Loafer-tas.
Het Amsterdamse modelabel Daily Paper werkt voor de herfst/winter 2025-collectie samen met Olympisch atlete en model Annie Tagoe, en met de rappers Knucks en ANTS. In deze collectie staan samenkomen en verbinden centraal. Tijdens Amsterdam Fashion Week werd het eerste deel al gelanceerd. Nu volgt het tweede hoofdstuk. Annie Tagoe vertelt dat het verleggen van grenzen binnen haar gemeenschap de kern vormt van alles wat ze doet. Ze is er het meest trots op dat representatie de kracht heeft om anderen te inspireren: “Als iemand zichzelf herkent in nieuwe mogelijkheden, dan weet ik dat ik iets heb bijgedragen. Deze campagne is een viering van dat idee. Het samenbrengen van uitzonderlijk talent uit onze gemeenschap, het verenigen van onze stemmen en laten zien wat we kunnen bereiken wanneer we als één geheel optreden. Trots om te inspireren, gedreven om te vertegenwoordigen.” Met deze campagne benadrukt Daily Paper opnieuw de kracht van representatie en verbondenheid.
Rosalía is de nieuwste ster die wordt toegevoegd aan de lange lijst van Calvin Klein-iconen. Voor de herfst/winter- 2025 campagne poseert de Spaanse zangeres in intieme en gedurfde beelden .Van een badkuip tot een shoot met een albino-slang. Ze draagt daarbij de nieuwste modellen uit de Icon Cotton Modal- en Perfectly Fit-collecties. Over haar debuut zegt Rosalía zelf: “Het is een eer om deel uit te maken van zo’n iconische campagne.”
Karl Lagerfeld verrast dit seizoen met Paris Hilton als ster van de herfst/winter 2025-campagne From Paris with Love. De titel is een slimme dubbele knipoog: naar Parijs, de stad die onlosmakelijk verbonden is met Lagerfelds nalatenschap, maar óók naar Hilton zelf. Zo zien we het Y2K-icoon van achteren gefotografeerd met een lage staart. Een directe verwijzing naar de ontwerper. Het resultaat is een campagne die niet alleen eer bewijst aan de Kaiser, maar ook Hilton van een nieuwe kant laat zien.
Gentle Monster komt weer met een grote lancering, maar deze keer gaat het niet om een samenwerking met een ander merk. Na samenwerkingen met onder andere Mugler, Maison Margiela en Bratz heeft Gentle Monster zijn zinnen gezet op een ander soort samenwerking. Zo schittert niemand minder dan de legendarische Britse actrice Tilda Swinton in de campagne van de nieuwe Bold 2-collectie van het cultmerk. En die beelden wil je even zien.
Alexander McQueen presenteert Alex Consani als de ster van de herfst/winter 2025-campagne. Voor de camera van Glen Luchford poseert ze in krachtige silhouetten, gefilmd in een cleane studio waar elke beweging extra benadrukt wordt. Creative director Seán McGirr liet zich inspireren door iconen als Oscar Wilde en Romaine Brooks. Het resultaat is geïnspireerd op de duistere signatuur van het modehuis, maar dan met een moderne twist. Naast Consani verschijnen ook Athiec Geng, Libby Taverner en Chu Wong in de campagne.
Fendi viert zijn honderdjarig jubileum met een herfst/winter 2025-campagne van Steven Meisel. Geen nostalgie, maar een moderne “flashback and fast forward”, zoals Silvia Venturini Fendi het omschrijft. Vittoria Ceretti, Sora Choi en Liu Wen schitteren in dramatische studioportretten, terwijl een Barry White-soundtrack de beelden een filmachtige intensiteit geeft. Zo laat Fendi zien hoe de Romeinse erfenis van het huis moeiteloos in het nu landt.
Kylie Jenner schittert voor het eerst in een Miu Miu-campagne voor een achtergrond van glanzende moiré-zijde. Maar ze is niet de enige: ook Towa Bird, Lou Doillon, Myha’la en Rila Fukushima werden vastgelegd voor de herfst/winter 2025-campagne door fotograaf Lengua. De collectie draait om lingerie-achtige details: satijnen jurken, puntige bh’s die het silhouet vormen, pointelle knits en bias-cut rokken. Daar tegenover staan rechte broeken, wollen jasjes en zachte pasteltinten die een sportief randje toevoegen. Met styling van Lotta Volkova laat de campagne zien hoe Miu Miu vrouwelijkheid opnieuw uitvindt: verleidelijk, speels en scherp tegelijk.
Prada zet beweging centraal in de herfst/winter 2025-campagne, geregisseerd door Miuccia Prada en Raf Simons. Gefotografeerd door Oliver Hadlee Pearch en gefilmd door Frank Lebon zien we groepen modellen die samen lopen, draaien en stilvallen in choreografieën die doen denken aan een filmstill. Tussen de cast duikt ook Kendall Jenner op – een grappig contrast met jongere zus Kylie in de campagne van Miu Miu, het jongere zustermerk van Prada. De beelden – soms bevroren, soms in slow-motion – benadrukken hoe kleding meebeweegt met het leven zelf en maken van mode een levend geheel.
Saint Laurent brengt mode-iconen Kate Moss en Chloë Sevigny samen
Saint Laurent weet wederom alle ogen op zich te richten met de nieuwe herfst/winter 2025-campagne, waarin twee mode-iconen voor het eerst samen te zien zijn: Kate Moss en Chloë Sevigny. De campagne, gefotografeerd door Mert Alas in het zonovergoten Los Angeles, ademt de typische rock-’n-roll-glamour van creative director Anthony Vaccarello. Moss wordt solo gefotografeerd achter het stuur van een cabrio, gehuld in een faux fur-jas met de Loulou-bag nonchalant naast zich, terwijl Sevigny in een zwembad poseert van een typische Hollywood-mansion.
Uiteindelijk komen de twee samen – zwemmend in het water, knus onder één oversized jas op een winderig strand en cruisend richting de zonsondergang in ware Thelma & Louise-stijl. Ook het Amerikaanse model Frankie Rayder maakt haar opwachting. Bij de campagne hoort bovendien een korte film waarin Moss een gedicht voordraagt dat fotograaf Alas zelf schreef. Kijk en luister zelf hieronder.
Voor de nieuwste campagne van Skims poseert Nederlands topmodel Daphne Groeneveld in een shoot vol dierenprints, doorschijnende stoffen en second skin-silhouetten. De beelden, gedeeld op Instagram, ademen een uitgesproken nineties vibe: van de fotografie en de glanzende huid van Groeneveld tot skinny bandjes en supermodel-achtige poses. Het is overigens niet de eerste keer dat Groeneveld samenwerkt met het merk van Kim Kardashian: in 2023 was ze al te zien in de Skims Swim-campagne, gefotografeerd door Steven Klein.
Alessandro Michele heeft voor de Resort 2026-collectie van Valentino een bijzonder originele manier van fotograferen gekozen. Hij laat de modellen poseren op een smetteloos bed, gedrapeerd in roze, gewatteerd satijn. Ze slapen met een kussen in hun armen, bellen met een oldschool telefoon of scrollen op hun mobiel. Waarom? Michele wilde de drukte van de modewereld en catwalk letterlijk een halt toeroepen. En dan de outfits. Die zijn, zoals we van hem gewend zijn, beeldschoon. Denk aan strapless jurken met polkadots, hakken met strikken en bloemen. Heel veel bloemen.
In de nieuwe campagne van Courrèges vormen de straten van Parijs het decor. Creative director Nicolas Di Felice liet achttien modellen hun eigen selfies maken, met op de achtergrond de stad: monumenten, graffiti, smalle steegjes en indrukwekkende architectuur. Ook introduceert het Franse merk een nieuwe tas, de Strip Bag, met een zachte vorm en praktische sluitingen. De campagnebeelden geven een spontaan gevoel en haken hiermee feilloos in op de authenticiteitstrend.
Bottega Veneta viert vijftig jaar Intrecciato-weefwerk
Na de wissel van de wacht bij Bottega Veneta krijgen we eindelijk de eerste campagne onder leiding van creative director Louise Trotter te zien. In deze ode aan het vijftigjarige jubileum van het iconische Intrecciato-weefwerk viert het merk ambacht en creativiteit met een diverse line-up van beroemdheden. Onder de noemer Craft is our Language poseren onder anderen Tyler the Creator, Jack Antonoff, Julianne Moore en Zadie Smith in portretten die de kunst van het met de hand geweven leer benadrukken. De beelden, vastgelegd door fotograaf Jack Davison en choreograaf Lenio Kaklea, combineren close-ups van handen met elegant gestylede portretten, waarmee de nadruk ligt op hoe vakmanschap en tijdloze stijl samenkomen.
Jean Paul Gaultier en Jennie brengen ode aan de vier elementen
Jean Paul Gaultier viert met Jennie van Blackpink de terugkeer naar ready-to-wear. De pre-fall 2025-campagne draait om de vier klassieke elementen: aarde, lucht, vuur en water. Op de foto’s, geschoten door Max Siedentopf, poseert Jennie in een barokke bodysuit en in een denim on denim-look met wijde pijpen. Elk beeld verwijst naar een element, maar blijft trouw aan Gaultiers kenmerkende stijl.
Casablanca neemt ons deze pre-fall mee naar een futuristisch Tokio vol contrasten. De campagne voert je mee in een wereld die balanceert tussen drukte en dromerige luxe. Zo zien we modellen in een modernistisch penthouse, omgeven door wolkenpartijen en zachte zonsondergangen, terwijl ze loungen in sportieve en elegante silhouetten. Daartegenover staan scènes met modellen voor flikkerende monitors. De campagne, geregisseerd door Steve Grimes en vastgelegd door Richie Talboy, speelt met tegenstellingen en creëert zo een hypermoderne droomwereld waarin traditie en toekomst samenkomen.
De precollectioncampagne voor herfst/winter 2025 laat Loewe zit – zoals we inmiddels van de campagnes van het modehuis gewend zijn – vol bekende gezichten. In beelden van Gray Sorrenti hangen ambassadeurs Yang Mi, Greta Lee, Stéphane Bak en Josh O’Connor nonchalant over stoelen en banken (en zelfs tafels) in strak vormgegeven interieurs. De styling oogt doordacht maar ontspannen, met gedrapeerde jurken, gelaagde pakken en sculpturale tassen zoals de Puzzle en de nieuwe Ola. De bijbehorende video, met een verrassend groovy housesoundtrack, maakt er een soort stijlvolle dagdroom van.
Madeline Argy is het nieuwe gezicht van Samsøe Samsøe
Samsøe Samsøe neemt ons mee op zomerkamp. Het Deense label slaat met de nieuwe pre-autumn 2025-collectie een sportieve weg in en strikte it-girl Madeline Argy als het gezicht van de campagne. Hiken, rotsklimmen en kajakken: gorpcore lijkt nergens heen te gaan, en zelden zag de outdoortrend er zó stijlvol uit. Highlights zijn de workwear-jassen, het slimme spel met laagjes en de nieuw geïntroduceerde gestreepte polo – een Scandinavische essential in de dop.
Argy is de eerste officiële ambassadeur van het label – een full-circle moment voor haar. Een van haar favoriete kledingstukken is namelijk een bomberjack van Samsøe Samsøe, dat al jaren een vaste waarde is in haar garderobe. “Tot op de dag van vandaag krijg ik nog steeds complimenten over die jas”, deelt ze met Vogue Scandinavië.