balenciaga-is-het-eerste-modehuis-dat-twitter-verlaat-230872
©GoRunway.com

Balenciaga is volop in het nieuws – en niet vanwege de kleding. Het modehuis verbrak vorige maand de banden met rapper Ye na zijn anti-semitische uitingen. Deze maand verliet Balenciaga social mediaplatform Twitter. Zijn zij hiermee een voorbeeld voor andere modemerken?

Balenciaga verlaat Twitter 

Het luxe modemerk Balenciaga heeft zijn Twitter-account verwijderd. Dit nieuws werd maandag bevestigd. Moederbedrijf Kering heeft de beslissing nog niet toegelicht, maar het nieuws komt in een turbulente periode voor de sociale media-app. De advertenties van Balenciaga op het platform zijn ook stopgezet.

Hoewel het belang van Twitter voor de mode-industrie de laatste jaren al is afgenomen, gebruikte Balenciaga het platform nog steeds om buzz te creëren rondom nieuwe collecties. Het account had bijna een miljoen volgers en op de app werd door gebruikers volop gesproken over producten die de meningen verdeelden, zoals de samenwerking met Crocs. Balenciaga is het eerste grote modemerk dat zijn vertrek van Twitter aankondigde en waarschijnlijk zullen er meer volgen.

Nepaccounts

Andere bedrijven en beroemdheden als Dyson en Gigi Hadid besloten eind oktober al de app te verwijderen. Reden: de overname van Twitter door Elon Musk. Met de aankoop wil Musk de focus leggen op het bevorderen van de vrijheid van meningsuiting, maar hiermee zorgt de Tesla-CEO voor een plek waar haatzaaiende uitlatingen en misinformatie kunnen worden verspreid. Ook ontsloeg hij een groot aantal van de medewerkers van Twitter.

Veel bedrijven maken zich zorgen over de nieuwe koers van de app – en dan vooral over het gebrek aan moderatie. De druppel die de emmer voor velen deed overlopen, was de reeks aan valse accounts met ‘geverifieerde’ labels. Musk besloot dat Twitter-accounts een blauw vinkje konden kopen voor 8 dollar. Hiermee konden nepaccounts zich voordoen als bedrijven (iets wat al gauw ook tegen Musk zelf keerde toen een fake account van Tesla opdook).

In een poging bedrijven te kalmeren, zei Musk vorige week dat hij de intentie heeft om deze nepaccounts tegen te gaan. Ook zei hij haatdragende taal in de app meer aan te willen pakken. Of hij ook daad bij het woord voegt, gaat  Balenciaga in ieder geval niet afwachten.