“Ik ben zo blij om terug te zijn in Hongkong”, zegt Pharrell Williams. We zitten in een suite met uitzicht op het water beneden, waar het drukke scheepvaartverkeer een catamaran en een zeilschip omvat – beide boten met Louis Vuitton-zeilen – die een schare groep influencers rond de Victoria-baai vervoeren. Vogue Runway is uitgenodigd om met Williams te praten nadat hij een kijkje gaf in zijn studio. Lees hieronder wat Pharrell Williams, creative director menswear van Louis Vuitton, te zeggen heeft over de gloednieuwe pre-fall mannencollectie van het modehuis.
In gesprek met Pharrell Williams
De collectie wordt gepresenteerd op de Avenue of Stars aan het water. Williams vertelt waarom hij zich geroepen voelde om zijn tweede show naar Hongkong te brengen. Ook deelt hij de ontwikkelende codes in zijn ontwerpstijl en zijn gedachten over de relatie tussen erfgoed en innovatie bij Louis Vuitton. Daarnaast laat hij een belangrijke hint vallen over een aankomende LV-show én vertelt hij hoe hij zijn eigen stijlobsessies integreert in de bredere mannenmode-output van het huis.
Wat is het leukste aan deze baan?
“Ik vertel graag verhalen. Het is leuk om een wereld binnen te gaan en na te denken over wat die persoon zou dragen, wat die persoon zou denken en voelen. De show is al van Parijs naar Virginia gegaan en nu reist hij van Hawaï naar Hongkong. Ik hou van die overgang tussen de ene wereld en de andere, en anticiperen op wat die persoon nodig zal hebben. In deze collectie is er de zeeman, omdat dat archetype van nature een reiziger is. En daar komen alle codes van de dandy-mentaliteit in terug.”
Dus je past nu een reeks codes toe?
“Ik denk dat ze net beginnen te spreken. De thema’s veranderen, maar de consistentie van de codes is altijd aanwezig. Ik denk gewoon dat dat belangrijk is. Ik bedoel, toen ik voor het eerst werd aangesteld, was mijn doel om hogerop te komen.”
Wat bedoel je daar precies mee?
“Ik ga graag verder dan de definitie van chic en modern. Ik hou ervan om naar voren te leunen. En het moet draagbaar zijn. Verlangen is heel belangrijk voor het huis. Maar ik geloof dat verlangen ook even zwaar moet wegen als de draagbaarheid.
Er is een intrinsieke waarde die erg serieus wordt genomen. En dat is dat het goed moet zijn gemaakt, ‘well made’. Goed gemaakt is voor mij niet alleen de manier waarop iets in elkaar zit, maar ook de materialen die je gebruikt. Het is ook niet alleen wat je gebruikt, maar ook hoe je het gebruikt. Dat is voor mij een nieuwe definitie van luxe. De vorige keer zei ik dat mijn definitie van luxe gemak is. Maar het is ook hoe het wordt gedaan. En de verhalen die we vertellen over het hoe. Dat is waarom iets waardevol is.”
Louis Vuitton pre-fall menswear
Het lijkt erop dat er veel van jou in deze collectie zit; parels, het net LV-patroon, Neptunus, het silhouet van de taille…
“Het is belangrijk om dat te doen, vooral als je trouw wil zijn aan je ambities. Ik ben misschien twintig jaar geleden begonnen met het dragen van parels. En dat was omdat het gewoon tot me doordrong dat – ik weet niet eens of je het een steen noemt, maar voor mij is het een juweel – de parel het enige juweel is dat door een organisme wordt voortgebracht. Bij diamanten gaat het om koolstof, druk en hitte. Maar parels gaan over leven. Het is prachtig.”