in-gesprek-met-rejina-pyo-ik-wil-ontwerpen-voor-echte-vrouwen-252787
©Rejina Pyo / Zalando

Rejina Pyo weet precies wat vrouwen willen dragen. De Zuid-Koreaanse, Londen-based ontwerper staat bekend om haar ontwerpen voor ‘echte vrouwen’. Sinds de oprichting van haar gelijknamige merk in 2014 heeft ze een natuurlijk oog voor inclusiviteit en diversiteit. Die visie werkt Pyo nu verder uit met modeketen Zalando, die met zeven verschillende ontwerpers een inclusieve schoenencollectie lanceert. We gaan in gesprek over haar persoonlijke drijfveer om mode democratisch te maken, waarmee ze bewijst dat ook kwalitatieve kleding toegankelijk kan zijn.

In gesprek met Rejina Pyo

Nadat Pyo in Seoul de kunstacademie volgde en er later werkzaam was voor een grote modeketen, werd snel duidelijk dat dit niet haar pad was. Geïntrigeerd en geïnspireerd door Europese modecollecties besloot ze een master te doen aan een van de prestigieuste modescholen ter wereld, Central Saint Martins in Londen. Nadat Pyo haar opleiding succesvol afrondde, stuitte ze op een nieuw probleem. “Er waren zoveel ontwerpers, maar eigenlijk niets dat ik graag droeg of kocht. En als ik al iets mooi vond, had het gelijk de prijs van een maand huur. Ik dacht: waarom kan er niet iets zijn van goede kwaliteit dat lang meegaat én een interessant en toegankelijk ontwerp heeft?”

In 2014 richtte Pyo haar gelijknamige label op. De lente/zomer-collectie van 2017 zorgde voor een doorbraak. “Ik werkte eerst samen met een sales-agent die stelde dat het niet slim was de onconventionele keuze te maken kwalitatieve kleding te ontwerpen voor niet het hoge of lage segment, maar het middensegment. Ik hield van kleur, maar ook dat was volgens hem lastig om in ‘de markt’ te zetten. Dus besloot ik onze samenwerking te beëindigen.”

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door R E J I N A P Y O (@rejinapyo)

Het seizoen erop, lente/zomer 2017, lanceerde Pyo onder meer haar inmiddels befaamde felgekleurde jurken met pofmouwen die overal opdoken in het straatbeeld; de zogenaamde Greta-jurk, die door New York Magazine werd bestempeld als het meest gedragen ontwerp tijdens NYFW dat jaar. De collectie werd getoond tijdens een klein en besloten evenement waar invloedrijke influencers als Leandra Medine Cohen, Aimee Song en styliste Kate Foley wegliepen met het ontwerp.

Nieuw modelandschap

Het leidde tot een kleine revolutie in de modewereld. De industrie werd niet langer ingedeeld in de twee categorieën van luxe en high-street; er kwam een derde tussencategorie die de zogenaamde contemporary markt bediende. “Gelukkig werd wat wij deden goed ontvangen en volgden vele andere merken. Daardoor ontstond er een totaal ander modelandschap.” Een waarin een grote groep vrouwen die lange tijd buiten de twee tegenovergestelde categorieën viel een plek vond.

“Ik realiseerde me dat ik eigenlijk ontwierp voor mezelf en de vrouwen om me heen. We hebben geen tijd om twee uur lang voor de spiegel te staan en na te denken over wat we aan willen. We moeten naar werk, school, dan door naar een vergadering en daarna misschien een diner. Het doel van mijn kleding is dat het gemakkelijk te dragen is en dat je je geweldig voelt. Dat geeft mij een beter gevoel dan wanneer ik een beroemdheid moet kleden voor een rode loper die normaal mijn kleding niet draagt. Ik zie de waarde van de zichtbaarheid van mijn merk bij ‘echte vrouwen’ in tegenstelling tot beroemdheden die zoveel mensen bereiken. Als mensen mijn kleding dragen omdat iemand anders dat voor ze heeft bedacht, brengt me dat niets.”

Rejina Pyo's schoenontwerp voor Zalando's inclusieve schoencollectie
©Tom Blesh / Zalando

Size inclusive schoencollectie met Zalando

Toegankelijkheid en inclusiviteit zijn altijd prioriteit geweest. Zo vertelt Pyo: “De high-fashion mode-industrie heeft de neiging een soort exclusief elitisme te creëren. Alsof je niet van goede mode kan genieten als je niet in een bevoorrechte kring zit of de ‘juiste’ maat hebt. Ik ontwerp juist om mensen in hun dagelijks leven te laten genieten van wat ze dragen.”

Dit was een van de grootste redenen van Pyo’s enthousiasme voor een samenwerking met Zalando: een size inclusive schoencollectie genaamd Walk a Mile, gemaakt in een brede size range van maat 35 tot 46. “Erg verfrissend om dit idee van Zalando te horen. Er zijn naar mijn idee weinig retailers die zich op deze manier focussen op inclusie. Dus toen Zalando het project voorstelde, wilden we graag meewerken omdat we dezelfde waarde delen.” Naast Pyo werkt Zalando voor deze 14-delige schoencollectie samen met Filling Pieces, Holzweiler, MISBHV, Elleme, GCDS en Eckhaus Latta.

Het aanbieden van size inclusive schoenen is minder makkelijk dan het misschien lijkt, zeker voor kleinere merken. De typische schoenmaten voor vrouwen lopen van maat 36 tot 41. Ontwerpen van schoenen in maten buiten die range gaat gepaard met extra kosten door de extra schoenmallen die nodig zijn. Om dat te veranderen, werkt Zalando samen met deze merken, zodat ze hun ontwerpen voor het eerst met een groter publiek kunnen delen. Het resultaat? Onder meer loafers, laarzen, hakken en clogs. Die laatste werden ontworpen door Pyo. “We hebben de klassieke clog een moderne Rejina Pyo-twist gegeven”, vertelt de ontwerper. “Het is een schoen die je gemakkelijk bij alles kan dragen – van jurken tot jeans. Samen met Zalando creëerden we onze leren Maya-clog in meerdere kleuren, waarvan een in hemelsblauw en een in bosgroen. Met de verstelbare band kan je de schoen op verschillende manier dragen, waardoor hij past bij meerdere stijlen.

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

De wereld van Rejina Pyo

De samenwerking met Zalando komt voor Pyo op een goed en logisch moment; haar bedrijf, dat onafhankelijk blijft en eigendom is van de ontwerpster en haar man en chef Jordan Bourke, groeit. “Het is geweldig om onafhankelijk te zijn. We hebben geen investeerders, geen aandeelhouders. Veel van de beslissingen die we nemen, zijn daardoor echt trouw aan het merk en niet puur gebaseerd op financiën. Volgend jaar bestaan we tien jaar. Er zijn zoveel jonge merken die komen en gaan – het is een moeilijke tijd in de mode. Dus daar ben ik enorm dankbaar voor.”

Afgelopen jaar opende Pyo haar eerste winkel in Londen aan Upper James Street in Soho. Een groot succes. “De opening van de winkel maakte ruimte voor de verschillende ideeën die we in ons hoofd hadden. Ik ben erg geïnteresseerd in kunst en interieur. Voor de winkel ontwierp ik samen met meubelontwerpers onder meer de tafels, vloerkleden en spiegels. Die zijn binnenkort ook verkrijgbaar. Ik wil de wereld van ons merk verder uitbreiden, en iedereen die zich verbonden voelt met onze visie die verder te laten ervaren. Het samenbrengen van verschillende mensen die dezelfde waarden en interesses delen, dat is mijn ultieme doel.”

De clog van Rejina Pyo en andere size inclusive schoenontwerpen zijn vanaf nu exclusief verkrijgbaar bij Zalando.