waarom-iedereen-zo-gefascineerd-is-door-rosalias-nieuwe-nummer-berghain-370758
©GETTY IMAGES

Er zijn artiesten die hits maken, en er is Rosalía, die muziek maakt die voelt als een droom, een performance en een modeshow tegelijk. Haar nieuwe single Berghain, van het aankomende album Lux, heeft het internet volledig in haar greep. Waarom is dat?

Rosalía’s nieuwe single Berghain

Het grote publiek kent de Spaanse zangeres vooral van Motomami (2022), het album waarmee ze haar stempel definitief drukte op de popwereld. Het was grensverleggend, speels, vol reggaeton-invloeden en elektronische experimenten; een project dat haar van cultfavoriet tot wereldster maakte. Maar juist dat succes riep ook verwachtingen op: wat komt daarna? Kan iemand die zo vernieuwend was zichzelf nog een keer uitvinden?

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief

En dan is daar Berghain, de allereerste single van het album Lux dat binnenkort uitkomt. De titel van het liedje verwijst naar de iconische Berlijnse technoclub, beroemd om haar streng deurbeleid en cultstatus binnen de clubscene. Je zou denken: hier komt een rauwe clubtrack, maar Rosalía gebruikt de naam juist als metafoor. Volgens de eerste interpretaties van muziekkenners staat het vooral voor dualiteit; tussen buiten of binnen staan, puurheid en begeerte, ritueel en chaos.

Opera

Maar waarom iedereen zo gefascineerd is, is niet enkel vanwege de naam. Binnen enkele seconden na de release stroomden social media vol met filmpjes van mensen die letterlijk hun koptelefoon afzetten van verbazing: Rosalía zingt opera. En in het Duits nog wel. Waar haar eerdere werk vooral speelde met ritmes, samples en popstructuren, opent Berghain met een dramatische uithaal die je eerder zou verwachten in een operahuis dan op Spotify. Het is het laatste wat mensen van haar verwachtten na Motomami, althans, de mensen die haar achtergrond niet kenden.

Want wat veel mensen niet weten, is dat Rosalía klassiek geschoold is. Ze studeerde flamenco aan de prestigieuze Escola Superior de Música de Catalunya in Barcelona, waar ze jarenlang werkte aan haar stemtechniek, ritmiek en interpretatie. Voor haar afstudeerproject maakte ze een modern flamenco-album getiteld El Mal Querer, dat later uitgroeide tot haar officiële debuut én haar meteen een Latin Grammy opleverde. Dat project was destijds bedoeld als een experimentele hervertelling van een middeleeuws liefdesverhaal.

Verwijzingen en symboliek

Dat alles heel doordacht is wat Rosalía doet, blijkt ook de videoclip van Berghain. Die zit vol verwijzingen en symboliek. We zien Rosalía door alledaagse plekken bewegen (een bus, een juwelier, haar appartement) terwijl een volledig orkest haar volgt. Dit orkest zou staan voor haar innerlijke wereld; de emoties, herinneringen en creativiteit die haar voortdurend begeleiden, of zelfs achtervolgen.

Op de achtergrond duiken religieuze symbolen op, zoals het Heilig Hart van Jezus, een beeld dat vaak staat voor opoffering en emotionele zuiverheid. Tussendoor verschijnen dieren, waaronder een wasbeer en een zwaan, die symbool lijken te staan voor instinct en transformatie. Opvallend is ook hoe haar kleding steeds van kleur verandert: wit, zwart, rood; een visuele vertaling van zuiverheid, rebellie en wedergeboorte.

Archiefmode

En over die kledingkeuzes moeten we het nog even uitgebreider hebben. De styling van Berghain werd verzorgd door José Carayol, Rosalía’s vaste modepartner-in-crime, met wie ze al sinds Motomami samenwerkt. De twee doken samen diep in de archieven van modehuizen als Givenchy, McQueen en Balenciaga om looks te vinden die pasten bij het mystieke universum van Berghain.

In plaats van nieuwe collecties te gebruiken, kozen ze bewust voor iconische stukken die een verhaal vertellen over tijd en transformatie; thema’s die ook in de muziek terugkeren. Zo zou de zwarte McQueen-jurk staan als symbool van innerlijke chaos, de witte Galliano-silhouetten als een vorm van spirituele verlossing. En dan zijn er nog de iconische sandalen met rozenkransen van Alexander McQueen. Kortom: een soort bijbel van mode.

Religie als esthetiek

Op die religieuze verwijzingen klinkt ook weerstand. Online wordt er gesproken dat Rosalía met haar beeldtaal een soort religieuze psychose zou oproepen. En anderen vinden dat Rosalía religie gebruikt als esthetiek op een manier die ongemakkelijk kan aanvoelen. Toch kun je het ook plaatsen in een langere traditie van pop-iconen die religie en mode combineren: denk aan Madonna en haar iconische Like a Prayer-fase, waarin kruisen, heiligenbeelden en gospelkoren werden ingezet als decor voor een discussie over geloof en vrijheid. Of aan Lady Gaga’s Judas, waarin ze zichzelf letterlijk tussen apostelen plaatste. Rosalía’s versie voelt minder provocerend, maar speelt eerder met het idee van toewijding en extase.

Lux

De verwachtingsdruk voor het album Lux is in ieder geval alleen maar verder opgelopen. En Rosalía zelf doet daar steeds een schepje bovenop. Zo spotten we haar de afgelopen tijd bijna alleen nog maar in witte, engelachtige outfits: gedrapeerde jurken, serene silhouetten. Onlangs liet ze zelfs een blonde aureool op haar hoofd verven. Ook verklapt ze beetje bij beetje meer over het album. Zo heeft ze voor het project in maar liefst dertien talen heeft geschreven en gezongen, waaronder Duits, Siciliaans, Arabisch en Oekraïens. Het album is opgebouwd als een vierdelige compositie (bijna als een symfonie) met een orkestrale basis ingespeeld door het London Symphony Orchestra. Vanaf 7 november kunnen we Lux in zijn geheel beluisteren.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by LA ROSALÍA (@rosalia.vt)