sabato-de-sarno-benoemd-als-nieuwe-creative-director-van-gucci-240185
©Gucci

Gucci heeft officieel een nieuwe creative director. Het modehuis maakt zaterdagochtend in een persbericht bekend dat de Italiaanse ontwerper Sabato De Sarno het roer zal overnemen na het vertrek van Alessandro Michele afgelopen november.

Sabato De Sarno nieuwe creative director van Gucci

In zijn nieuwe functie zal De Sarno de design studio van het modehuis leiden. Daarmee is hij verantwoordelijk voor de dames- en herencollecties, lederwaren, accessoires en lifestylecollecties. De Sarno zal zijn debuutcollectie presenteren tijdens Milan Fashion Week in september dit jaar. De ontwerper stelt zich vereerd te voelen gekozen te zijn voor deze functie, zo is te lezen in de persverklaring.

“Ik ben zeer vereerd om de rol als creative director van Gucci op me te nemen. Ik ben er trots op me aan te sluiten bij een modehuis met zo’n buitengewone geschiedenis en erfgoed, dat door de jaren heen waarden waarin ik geloof heeft kunnen verwelkomen en koesteren. Ook ben ik ontroerd en enthousiast om een bijdrage te mogen leveren aan het merk.” De in Napels geboren Sarno begon zijn carrière in de mode in 2005 bij Prada. Daarna werkte hij voor onder meer Dolce & Gabbana en Valentino. Bij dat laatste modehuis werd hij in 2009 benoemd tot fashion director en was hij verantwoordelijk voor zowel de mannen- als vrouwencollecties.

Nieuwe weg bij Gucci

Marco Bizzarri, president en CEO van Gucci, stelde in het persbericht dat hij ervan overtuigd is dat De Sabato een “onderscheidende visie” voor het modeweg zal creëren. “Ik ben verheugd dat Sabato bij Gucci aan de slag gaat als de nieuwe creative director van het modehuis, een van de meest invloedrijke functies in de luxe-industrie. Omdat hij met een aantal van de meest gerenommeerde Italiaanse luxe modehuizen heeft gewerkt, brengt hij een uitgebreide en relevante ervaring mee. Ik ben er zeker van dat met Sabato’s diepe begrip en waardering voor het unieke erfgoed van Gucci, hij onze creatieve teams zal leiden met een onderscheidende visie die zal helpen bij het schrijven van dit spannende volgende hoofdstuk. Maar ook het versterken van de mode-autoriteit van het huis, terwijl het kapitaliseert op haar rijke erfgoed.”

De CEO van Kering François-Henri Pinault, het moederbedrijf waar Gucci onderdeel van is, stelt: “Met Sabato De Sarno aan het creatieve roer, zijn we ervan overtuigd dat het huis zowel de mode en cultuur zal blijven beïnvloeden door middel van zeer gewilde producten en collecties, en een eigenzinnige en eigentijdse kijk op moderne luxe zal brengen.”