vogue-talent-luna-michel-ik-ben-een-overthinker-maar-probeer-daar-ook-juist-iets-uit-te-halen-279143
©KWADWO AMFO, Vogue Nederland, januari/februari 2024

Luna Michel is een van de talenten die Vogue uitkoos na een open call aan aanstormend talent – om ruimte te bieden aan een nieuwe generatie makers. Er werden maar liefst 180 uitgedachte concepten ingestuurd. Daaruit werden vijf creatieve teams geselecteerd, die studio’s plus volledige productie- en stylingbegeleiding tot hun beschikking kregen om hun concept uit te werken. Het volledige resultaat is te zien in Vogue’s januari/februari 2024-nummer, dat vanaf 21 december in de winkel ligt en hier online te bestellen is.

Vogue Talent: Luna Michel

Luna Michel viel meteen op door haar creativiteit, hoe ze natuurlijke materialen inzet om een bijna sprookjesachtige wereld te creëren, maar mét een spannende egde. Haar passie voor duurzaamheid is authentiek en vurig, en ze laat zien dat het allesbehalve saai of beperkend is in haar concept en de uitvoering daarvan. 

Hoe ben je begonnen met styling?

“Ik heb altijd al een grote interesse gehad in mode, beeld en esthetiek. Op de Vogue Akademie en tijdens mijn studie Fashion & Branding aan het Amsterdam Fashion Institute raakte ik geïnspireerd om verhalen te vertellen door middel van styling en art direction.”

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Wat is je concept en welk verhaal wil je ermee vertellen? 

“De rode draad is Green is growing on me. De letterlijke betekenis vertaalt zich naar planten en bloemen die op het model, haar haren, de kleding – eigenlijk overal doorheen groeien en woekeren. In symbolische zin is het een oproep naar de kijker om meer open te staan voor duurzaamheid en meer vanuit een sustainable oogpunt te denken en handelen. Ik vind het lastig dat dit thema nog steeds in een bepaald hokje wordt geplaatst en systematische verandering heel langzaam gaat. Daarom hoop ik met deze serie een ander beeld te tonen: duurzaamheid en werken met natuurlijke brands en materialen is niet saai of beperkend. Het kan exciting en esthetisch zijn. Tegelijkertijd wil ik ook het grotere gesprek aanwakkeren. We hebben grote spelers nodig voor deze beweging. Zoals de creative director van Copenhagen Fashion Week die stelling nam en duurzaamheidsregels opstelde voor merken; alleen als ze daaraan voldeden mochten ze deelnemen.”

Welke thema’s staan nog meer centraal in je werk?

“Ik werk veel in Amerika en ben geraakt door de grote verdeeldheid in dat land, daar wil ik binnenkort iets mee doen. En een zo-vader-zo-zoonserie, omdat ik zelf veel bezig ben met familie-dynamiek en nu, als dertiger, pas zie hoeveel ik heb overgenomen van mijn ouders. Ik ben een overthinker, maar probeer daar ook juist iets uit te halen. Wat zie ik om me heen, waar blijf ik over nadenken, wat raakt en intrigeert me? De gemene deler in mijn werk is urgentie, op maatschappelijk of persoonlijk vlak. Als ik geen emotie voel, dan verlies ik snel mijn drijfveer en daar wordt mijn werk niet beter van.” 

Wat zijn je toekomstdromen?

“Ik wil me internationaal blijven oriënteren en met merken samenwerken die ook vanuit passie te werk gaan. Zoals Diesel en Nike, die grenzen opzoeken en uitgesproken durven zijn. Ik wil altijd dicht bij mezelf blijven en beweging en verandering creëren door visueel verhalen te vertellen die ertoe doen en mensen blijven prikkelen.”

Concept en styling: Luna Michel

Fotografie: Kwadwo Anfo