Als ik de suite van het Nobu Hotel in de Londense wijk Shoreditch binnenloop, zie ik haar zitten – in een simpele cami, haar zwarte lokken achter haar oren, een vriendelijke lach op haar gezicht, stralend. De Japans-Britse Rina Sawayama heeft al twee albums en een EP op haar naam staan, werkte samen met Charlie XCX, stond op het podium met Elton John en heeft ruim twee miljoen maandelijkse luisteraars op Spotify. En dat is slechts haar muziekcarrière. Ook maakte ze onlangs haar debuut op het witte doek als femme fatale Akira in de vierde John Wick-film en is ze een rijzende stijlster. Geen wonder dat Zalando haar graag wilde strikken als de nieuwe ambassadeur van Designer, de designertak van de online retailer.
Rina Sawayama x Zalando
De kersverse samenwerking tussen Rina Sawayama en Zalando richt zich op belangrijke modetrends van 2024. Het doel is om de designercategorie van de online retailer op een frisse en inspirerende manier te blijven presenteren als een betrouwbaar platform voor de nieuwe generatie luxeconsumenten. De collab wordt gevierd met een bijzondere campagne, gefotografeerd en geregisseerd door de bekende Nederlandse modefotograaf Carlijn Jacobs. “Toen Zalando vroeg met wie ik wilde werken, zei ik meteen haar naam”, vertelt Rina. “Ze is geweldig. Ik ben groot fan van haar werk. Ik kan niet geloven dat ik met haar een shoot heb mogen doen. Je weet dan gewoon dat het goed komt.”
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

En goed kwam het zeker, als we de campagnebeelden bekijken. Als ik Rina vraag waarom ze denkt dat zij en Zalando zo’n goede match zijn, zegt ze dat de beelden voor zich spreken. “Zalando staat echt open voor creativiteit, in tegenstelling tot sommige andere merken of retailers die soms heel specifiek zijn wat betreft hun esthetiek. Het is zeldzaam om op die manier samen te werken en op hetzelfde niveau te zitten.” Resultaat is een campagne waarin Rina’s veelzijdige, en soms contrasterende persoonlijkheid naar voren komt, met schommelingen tussen introvert en extravert, fris en somber, werkelijkheid en fantasie.
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.
Van Lady Gaga tot Avril Lavigne
Rina Sawayama heeft een sterke band met mode, die ver teruggaat voor haar samenwerking met Zalando. “Daarin ben ik altijd al geïnteresseerd geweest, vooral in de relatie tussen mode en muziek. Die interesse werd aangewakkerd toen ik voor het eerst de Bad Romance-videoclip van Lady Gaga zag. Wat een geweldig tijdperk was dat. Toen ik in de muziekwereld begon, kwam ik erachter dat mode een manier is om mijn muziek tot leven te brengen, er een ander geluid aan te geven. Het is een kostuum waarin ik me heel sterk kan voelen”, vertelt ze.