tres-chic-dit-franse-hoedje-maakt-een-comeback-373729
©Getty Images

Begeven we ons weer in de roaring twenties? De catwalk en de straten lijken de clochehoed weer helemaal te omarmen. Ze zijn gemaakt van vilt, met oorkleppen en een plooi ter hoogte van het voorhoofd: dit Franse hoedje maakt een comeback.

De clochehoed uit de roaring twenties

Er is alleen een klein verschil met toen: het garçonne-kapsel (of zelfs nog korter, zoals de Eton crop-haarlook van toentertijd) is niet meer in de mode. Anno 2025 wordt de hoed gedragen over een kapsel dat er wél onder uitkomt. En de welbekende jurk met franjes, die in de roaring twenties vaak bij de hoed werd gedragen, maakt plaats voor een overjas of leren jack met zonnebril. Bovendien laten ook de flapper girl in het verleden en krijgt het hoedje een moderne twist. Tenminste, als we Miuccia Prada mogen geloven. Tijdens de herfst/winter 2025-show van Miu Miu introduceerde de Italiaanse ontwerper hét accessoire dat de mode uit de jaren twintig van de vorige eeuw doet herleven.

Via deze link meld je je aan bij ons nieuwe Instagram Channel Before it’s in Vogue

Van Franse oorsprong

De clochehoed, afkomstig van het Franse woord voor ‘klok’, heeft in het Nederlands verschillende benamingen. De meest voorkomende zijn clochehoed en klokhoed. Pothoed is ook een bekende versie, maar deze wordt weinig gebruikt vanwege de onmodieuze verwijzing naar een bloempot. Hoe dan ook, dit Franse hoedje was hét accessoire voor elegante vrouwen uit die tijd. Probeer maar eens een actrice uit de jaren twintig te vinden die ‘m níet op haar hoofd heeft gehad. Van Josephine Baker tot Anna May Wong en zelfs Greta Garbo: ze droegen ‘m allemaal. Net als de meisjes die door de gebroeders Seeberger bij de paardenraces werden gefotografeerd.

Het is moeilijk om de invloed van art deco op de mode te begrijpen zonder deze hoeden in overweging te nemen. Ze waren het boegbeeld van moderniteit, en dat zagen grote kunstenaars van toen als Tamara de Lempicka ook. Dat zagen we terug in haar verfijnde schilderijen waar ze geregeld vrouwen met het clochehoedje afbeeldde. De illustrator George Lepape, een vaste medewerker van Vogue, tekende verschillende covers in de jaren twintig waarop de clochehoed het stralende middelpunt was.

Caroline Reboux en de clochehoed

Het verhaal van de clochehoed is er wederom een die draait om women designing for women. Het hoedje heeft haar populariteit te danken aan Caroline Reboux (1837-1927), een van de meest gerenommeerde hoedenmaaksters van begin twintigste eeuw. Je kunt haar in hetzelfde rijtje plaatsen als de hedendaagse Philip Treacy of Stephen. Tot haar klantenkring behoorde Pauline de Metternich, de rechterhand van Eugénie de Montijo — en dus ook de keizerin zelf. Voor Reboux begon het allemaal met haar toevallige ontmoeting met de gravin van Pourtales, die dringend een hoed nodig had toen alle winkels gesloten waren, aldus een van haar overlijdensberichten uit 1927.

De ontwerper werkte de hele nacht door, en haar inspanningen werden beloond. Ze werd namelijk hofmodiste van Napoleon III. Haar iconische adres was Avenue Matignon 9 in Parijs, waar Marlene Dietrich haar op maat gemaakte baretten in acht verschillende kleuren —waaronder die in violet en marineblauw — kocht. Deze combineerde ze dan graag met haar broekpakken. Daarnaast is Renoux ook het gezicht achter de strohoed met tule die Wallis Simpson droeg op haar trouwdag met de hertog van Windsor. Verder droeg de ontwerper bij aan de populariteit van hoeden met een sluier, maar ook aan die van hoeden met een bredere rand.

De koningin van de hoeden

Vanaf het begin werd de stijl van ‘de koningin van de hoeden’ omschreven als ‘gestructureerd en eenvoudig zonder al te veel poespas’.  Ze gebruikte gedrapeerde stoffen, en deed niet overdadige details, die in de Belle Époque-periode razendpopulair waren. Haar minimalisme was een verademing en paste natuurlijk perfect bij de strakke, getailleerde look van de flapper girls. De rage rond de clochehoed was op een gegeven moment zó groot dat Reboux in 1922 er een stop op zette. Niet per se vanwege het hoedje zelf, maar vanwege de massaproductie en de goedkope namaak ervan.

Twee jaar later blikte Vogue terug op het bijzondere ‘einde’ van dit accessoire: ‘Gaat het het lenteseizoen overleven, of zijn vrouwen het inmiddels zo zat dat ze om iets anders zullen vragen? De hoedenmakers schudden een voor een hun hoofd. Als het aan ons ligt wordt de clochehoed voorgoed afgeschreven’, stond in het tijdschrift. ‘We betwijfelen echter of dat mogelijk is. Hij staat iedereen en weet een eenvoudige look om te toveren tot iets charmants. Hij past bij de huidige haartrends en — nog belangrijker — hij complementeert de strakke silhouetten van de huidige mode.’

De jaren veertig

Net als elke andere vintage stijl dook het hoedje later weer op, ditmaal in de jaren veertig. ‘Twintig jaar geleden introduceerden Reboux en Maria Guy de eerste clochehoed in Parijs. Een hoed die een decennium lang door vrouwen werd bewonderd. Nu flirt de mode opnieuw met de clochehoed’, schreef Vogue in augustus 1941. Het tijdschrift illustreerde dit met ontwerpen van Lilly Daché. Zij was bij Caroline Reboux in de leer geweest en onder meer verantwoordelijk voor de fruitige hoedjes van Carmen Miranda. Sally Victor, een tijdgenoot van Daché, was een andere beroemde hoedenmaker die de hoofden van vrouwen in de jaren vijftig en zestig versierde met bijzondere ontwerpen. Ze liet zich vooral inspireren door culturen van over de hele wereld.

Anno 2025

Dit jaar was de hoed wederom een hit onder de gasten van de modeweken. Wat blijkt? De clochehoed is dé perfecte finishing touch voor streetstylelooks. Modeliefhebbers combineerden ‘m met kleurrijke jassen in retrostijl, met sweaters met ritssluiting, en met faux bontsjaals om de arm. Een item identiek aan dat van de it-girls van een eeuw geleden.

De tekst gaat verder onder de afbeeldingen.

chloehoed streetstyle
©Getty Images
miu miu herfst winter 2025 clochehoed
©Acielle/ Style Du Monde
clochehoed streetstyle
©Getty Images
clochehoed streetstyle
©Getty Images

De mooiste clochehoeden van het moment

Het vilt waarmee in de jaren twintig de cloches werden gemaakt, is in 2025 eerder een zeldzaamheid, met uitzondering van de ontwerpen van Miu Miu. In plaats daarvan zijn er in de winkels veel gebreide bucket hats te vinden. Het verschil met andere hoeden is dat je de rand omhoog kan vouwen. Bottega Veneta bracht bovendien een leren variant uit, met het herkenbare intrecciato-patroon. Shop de mooiste clochehoeden van het moment hieronder.

Miu Miu

miu miu vilt hat
©Miu Miu

Clochehoed van vilt, € 500

Bottega Veneta

Intrecciato leather bucket hat
©Net-a-porter

Leren bucket hat, €1.100

Gigi Burris

GIGI BURRIS cloche
©Net-a-porter

Bucket hat, € 430

Loevenich

loevenich hoed
©Peek & Cloppenburg NL

Hoed van wolmix met een brede rand,

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue ES.