is-grijs-het-nieuwe-beige-wel-als-we-de-herfst-winter-2023-catwalks-moeten-geloven-248629
©The Row

Als er één neutrale kleurtrend de afgelopen jaren zowel de catwalk als het straatbeeld overnam, was het wel beige. De lichte tint was letterlijk overal; van collecties tot streetstyle-sterren, iedereen was in de ban van beige. Tot nu – zo lijkt het. De kleur maakt langzaam plaats voor een tint die de nieuwe neutrale it-kleur lijkt te worden: grijs. Maak je klaar voor Fifty Shades of Grey de mode-editie, met de komst van de grijstrend.

Grijs is trending

Hoewel ik niks tegen beige heb en genoeg items in die kleur in mijn kast heb hangen, merkte ik de afgelopen periode een plotse hang naar grijze items. Net zoals beige is grijs chic, tijdloos en veelzijdig, maar net wat klassieker en ingetogener. Dat werd zichtbaar tijdens de afgelopen shows, waar grijstinten alom vertegenwoordigd waren. Een trend die zijn hoogtepunt bereikte tijdens de herfst/winter 2023-collecties. Hoewel de kleur an sich natuurlijk niet vernieuwend is, gaven ontwerpers donkergrijs een nieuwe wending.

Prada en Miu Miu waren misschien wel de meest opvallende labels waar grijs een grote rol speelde. Van dikke grijze truien gecombineerd met bridal-achtige rokken tot ton-sur-ton in het grijs. Maar ook modehuizen als The Row en Celine, die normaal veel beige verwerken in hun collecties, kozen nu meermaals voor grijs in plaats van de lichte aardetint. Bij Bottega Veneta en Fendi werden verschillende totale looks in verschillende grijstinten gespot. Een soort Fifty Shades of Grey, maar dan in één outfit.

Grijstrend
©Spotlight, The Row

High-street merken die inspringen op de grijstrend zijn onder meer labels als The Frankie Shop en Toteme. Het eerste merk staat  bekend om haar grijze oversized pakken die favoriet zijn onder tastemakers, en Toteme maakte een groot deel van hun jassen, truien en broeken in een diepe, houtskool-achtige grijstint. Hetzelfde geldt voor het Deense cool girl-label The Garment, dat koos voor populaire pantalons, gilets en polo’s in de gewilde kleur.

Klassiek-chic

Dan streetstyle. Van in Milaan tot Parijs en New York: grijze looks worden steeds vaker gespot op de straten van de modesteden. En daar niet alleen; ook stijlvolle figuren tonen op Instagram steeds vaker outfits in grijstinten. Neem bijvoorbeeld Pernille Teisbaek die voor een ingetogen look gaat met de kleur in de hoofdrol, of Deense it-girl Sophia Roe die het liefst van top tot teen gehuld gaat in de kleur.

Dat grijs juist nu zo populair is, kan voor een deel worden verklaard door de stille luxe-trend. Grijze wollen truien, lange mantels en pakken waren onderdeel van de grootste kledingtrends in de jaren 90 en begin 2000. Een tijdperk in de mode waarin, net als nu, de voorkeur werd gegeven aan ingetogen looks in basistinten gemaakt van hoge kwaliteit in plaats van opvallende ontwerpen met schreeuwerige logo’s. Denk aan oude Prada-collecties zoals die uit 95, het grijze Giorgio Armani-pak dat Julia Roberts in 1990 op de rode loper droeg tijdens de Golden Globes, of Ralph Lauren-collecties uit 2000.

Neutraal en in balans

Psychologisch gezien staat grijs symbool voor neutraliteit en evenwicht – en laat dat nu net zijn wat we allemaal wel kunnen gebruiken in hectische periodes als deze waarin de wereld gepolariseerder lijkt dan ooit. Het mag duidelijk zijn: grijs is de perfecte kleur dit jaar voor diegene onder ons die niet zo snel kiezen voor felle kleuren, en opzoek zijn naar een afwisseling voor beige, wit en zwart. Als je al gaat investeren in stijlvolle basics dit jaar, laat het dan iets grijs zijn.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Pernille Teisbaek (@pernilleteisbaek)

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Sophia Roe (@sophiaroe)