met-deze-modetrend-is-het-toppunt-van-y2k-bereikt-220564
©ANP

Belly chains, low waist jeans, velours joggingpakken. Je zou denken dat de modewereld alles uit de Y2K-trend heeft gehaald, maar nu duikt er plotsklaps nog een vergeten kindje op: ironische slogan tees zijn overal.

Net als Paris Hilton en Britney Spears

De terugkeer van trends uit de jaren nul lijken één belangrijke stijlregel te hebben: droeg Paris Hilton het tijdens haar twintiger jaren, dan is het een ding. Tijdens mijn middelbare schoolperiode had ik deze regel al het liefst toegepast, ware het niet dat de onthullende outfits zouden dienen als een toegangsticket voor het nablijf-klaslokaal. Toch kon één trend (nog net) door de beugel: de T-shirt met slogan. Paris droeg varianten met ‘Queen of the universe’, ‘Don’t be jealous’ en mijn favoriet: ‘That’s hot’ op de voorkant en ‘Your not’ op de achterkant, spelfout incluis.

En dus verscheen ik als 12-jarige op de allereerste dag van de middelbare school in een groen T-shirt met de witte letters: ‘Don’t ask him. Ask me, I know everything.’ Wist ik alles? Absoluut niet. Maar dat is juist de kunst van zo’n T-shirt. Dat je alles denkt te weten, is wel een opmerking die pubers vaak naar hun hoofd geslingerd krijgen. Met een slogan tee, ook wel heel toepasselijk een clapback tee genoemd, kon je dit soort commentaar toe-eigenen.

Kijk maar naar Britney Spears, de andere absolute Y2K-inspiratiebron. De popprinses sneerde in de jaren nul regelmatig naar paparazzi door middel van slogan tees. Zoals de keer dat ze een T-shirt met de tekst ‘Dump him’ droeg nadat er geruchten gingen dat haar kersverse ex, Justin Timberlake, een relatie zou hebben met actrice Alyssa Milano. Of de keer dat ze de obsessie van de media met haar maagdelijkheid op de hak nam door een tanktop met de tekst ‘I’m a virgin (but this is an old T-shirt)’ te dragen.

Slogan tees zijn terug

Waarom zijn we nu weer verzot op slogan tees? Nostalgie levert ongetwijfeld een bijdrage, maar dat geldt voor iedere terugkerende trend – de keren dat mijn moeder riep dat zij een voor mij nieuw kledingstuk ook droeg in ‘haar tijd’, zijn ontelbaar. De echte reden is eerder een hang naar ironie, opstandigheid, en misschien zelfs mode niet al te serieus willen nemen. De jaren nul was tenslotte een tijd dat Beyoncé nog naar rodeloperevenementen verscheen in een spijkerbroek en top met spaghettibandjes, in plaats van kunstige jurk met gigantische sleep, bezaaid met bloemen en gouden details. Haar huidige looks zijn prachtig, maar staan ver af van de kleding uit de dagelijkse werkelijkheid.

Met slogan tees blaast de modewereld weer lucht en humor in kleding. Viktor & Rolf deden dit al met hun couturecollectie in 2019. Modellen betraden de runway in baljurken met teksten die allemaal wel eens door onze hoofden schieten, zoals ‘Sorry I’m late, I didn’t want to come’.

Modelabels die spelen met slogans

Steeds vaker zien we relatief nieuwe modelabels spelen met slogans in een ready to wear-variant. Sterren als Julia Fox en Charli D’Amelio spotten we in LA-label OGBFF. Een kleine greep uit hun slogans: ‘Ironically hot’, ‘Cancelled adjacent’ en ‘Tits for brains’. Kendall Jenner droeg onlangs een tanktop met de tekst ‘J’Adore cowboys’ van het Britse label Cowboys of Habit, dat ook tops verkoopt met teksten als ‘It’s not me, it’s you’. En Nederlands Y2K-label Born in Chaos bracht een T-shirt uit met ‘I love my flop era’.

Praying, een modelabel dat in 2020 werd opgezet door Alex Haddad and Skylar Newman, krijgt celebrities als Rosalía, Megan Thee Stallion en Olivia Rodrigo in hun kledingstukken met uitdagende teksten. Het merk deinst er niet voor terug om mensen tegen de schenen te schoppen. Onlangs kon Praying op kritiek rekenen nadat TikTok-ster Addison Rae een bikini droeg van een samenwerking met Adidas. De tekst las ‘Father’ en ‘Son’ op de top en ‘Holy spirit’ op het bikinibroekje. Heiligschennis, volgens vele gelovigen. Dat Christina Aguilera al eerder dezelfde bikini droeg, maar dan in een Franse variant, viel toen nog niemand op. Bovendien had Praying al een T-shirt in omloop met een tekst die eer doet aan reacties geven door middel van slogan tees, alsof ze wisten wat komen zou: ‘They don’t build statues for critics’.