keramieken-kannen-en-geborduurde-tafelkleden-het-italiaanse-nonna-chic-is-de-nieuwste-interieurtrend-247482
©Bettina Ceramica

Italiaanse nonna’s zijn de nieuwe super-influencers op het gebied van interieur. Handgeschilderde kommen uit Puglia, een geborduurd tafelkleed uit Veneto, koffiekopjes uit Sicilië of een pastasnijder uit Umbrië: voorwerpen die traditioneel werden geassocieerd met het huis van de Italiaanse matriarch vinden onder de noemer ‘nonna chic’ een nieuw thuis bij het stijlvolle publiek.

Nonna chic als nieuwste interieurtrend

“Het is grappig, want ik denk dat veel mensen deze interieuritems voor het eerst zien”, vertelt Natalie Sytner. In 2020 richtte zij het merk Bettina Ceramica op, en vond al snel een niche in keramische Acquasantiera kruiken, traditioneel gebruikt in katholieke kerken om wijwater in te bewaren. “Ze vertegenwoordigen nog steeds een tijdperk waar mensen zich door geraakt voelen. Of dat nu vanwege hun oma is, of omdat ze dachten dat ze zoiets nooit meer op tafel zouden zetten.”

Sytner dankt haar moeder (die Bettina heet, en naar wie het merk dus vernoemd is) voor het aanwakkeren van haar obsessie met Italië. In Natalies jeugd reisde Bettina terug naar haar geboorteplek, de regio Ligurië, om oude palazzi te bezichtigen. Ze kwam terug met verbazingwekkende snuisterijen uit de ateliers van lokale ambachtslieden. “Ze was haar tijd ver vooruit en creëerde het verbazingwekkendste en interessantste interieur”, vertelt Sytner. Zo’n dertig jaar later gaat Natalie op dezelfde voet verder.

interieur items uit de collectie van Bettina Ceremica
©Bettina Ceramica

 

 

Archief-items een nieuw leven inblazen

Voor Bettina Ceramica werkt Sytner graag samen met familiebedrijven in heel Italië. Stukken uit hun archief blaast ze nieuw leven in door de ontwerpen intuïtieve updates te geven. Dat doet ze door nieuwe kleurstellingen te gebruiken, ontwerpdetails aan te passen en ze te presenteren in een vernieuwde lifestyle-context. Dit resulteert in een collectie keramieken kannen, schalen, muurornamenten en – de recentste toevoeging – haar begeerde Gigly-wandlampen en Punto Antico-tafelkleden.

“Ik denk dat mensen nu meer geïnteresseerd zijn in de herkomst van dingen en waar ze vandaan komen”, aldus Sytner. “Ik krijg zoveel berichten van mensen die iets willen weten over onze stukken, en ik ben altijd zo blij om hen te laten weten dat iets met de hand is gemaakt door bijvoorbeeld Stefano, de meest fantastische man die drie dochters heeft en deze vaardigheden doorgeeft aan zijn kinderen.”

Sytner is niet de enige die ‘nonna chic’ naar onze huizen brengt. Samen met Gohar World, Hot Pottery, La DoubleJ, Casa Celva, en – de ultieme go-to voor alles wat nonna-esque is – Glassette, lanceerden echtpaar Maja en Toby Gliszczynska-Findlay in 2020 Artemis Deco, als bijbaantje bij hun banen in de advocatuur en de verzekeringswereld.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Gohar World (@gohar.world)

Vraag naar tijdloosheid

“Ik denk dat de esthetiek een comeback maakt omdat het tijdloos is en onmiddellijk een tijd en een plaats oproept”, vertelt Toby. Een beetje het idee van: ‘Neem je vakantie mee naar huis’. In overeenstemming met de toenemende vraag om te investeren in stukken die een leven lang meegaan, is het hun plan om het gevoel van verlangen naar onze woonkamers te brengen. “Geen van onze spullen zijn delicaat; ze zijn allemaal stevig en robuust. De stijl moet lijken op de alledaagse chaos die je zou hebben in het huis van een Italiaanse oma”, voegt Maja toe. “We houden van het idee dat mensen iets kopen dat de tand des tijds kan doorstaan en dan kan worden doorgegeven, vooral als het gaat om grote serveerschalen en dat soort huishoudelijke items.”

Net als Sytner raakte het paar geïnspireerd door de tupperware die hun ouders in de loop der jaren tijdens hun reizen naar Italië verzamelden. Ook zijn ze net als Sytner vastbesloten om met ambachtslieden ter plaatse samen te werken om ervoor te zorgen dat zij voor hun talenten worden beloond. Toen ze na de quarantaine konden reizen, kwamen ze aan in “de bakermat van de Siciliaanse keramiek”, Caltagirone. Gewapend met 600 pond op zak en een Italiaanse GCSE (een Italiaanse onderwijsdiploma) ontmoetten ze Francesco en Tiziana, die hun armen – en archief – openstelden voor het stel en inmiddels de vaste leveranciers zijn.

Rijk versierd bord in Italiaanse stijl
©Artemis Deco

Nonna chic is nodig na lockdowns

Nadat de eerste stukken waren uitverkocht, plaatste het echtpaar een flinke bestelling die het familiebedrijf draaiende zou houden terwijl hun winkel tijdens de daaropvolgende lockdowns gesloten was voor toeristen. “Toen we dat hoorden, werden we heel emotioneel. Sindsdien hebben we een geweldige relatie met het bedrijf opgebouwd”, vertelt Maja met een glimlach.

De online markt voor tweedehands decoraties, Vinterior, heeft het aantal zoekopdrachten naar Italiaans antiek sinds augustus vorig jaar met 12 procent zien stijgen. “We hebben de laatste jaren het tij zien keren van een minimalistische Scandi-esthetiek naar huizen die draaien om warmte, eclecticisme en karakter”, aldus een woordvoerder. “In een post-Covid wereld willen we vrienden en familie weer in onze huizen uitnodigen en hen koesteren – en wie is er zorgzamer dan een Italiaanse nonna?”

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Casa Celva (@casa.celva)

Ook de recepten van nonna’s populair

Vicky Bennison, de culinaire auteur die in 2014 het geliefde Instagramaccount Pasta Grannies lanceerde – dat snel viral ging nadat het Vaticaan een van haar video’s afspeelde – heeft honderden Italiaanse grootmoeders door heel Italië gevolgd die in een bescheiden omgeving hun geliefde thuisrecepten maken. Als iemand kan spreken over de absolute pretentieloosheid en oorsprong van nonna chic, dan is zij het wel.

“Iemand die we onlangs filmden, die pasta maakt in Sicilië, was koeienhoeder toen ze jonger was; ze hielp haar vader overdag op de boerderij en schreef ’s avonds poëzie. Het verschil is dat wij een vrije keuze hebben of we pasta maken; zij moest het leren om te kunnen trouwen. Ze kreeg dan te horen dat als ze niet goed pasta kon maken, ze ook geen fatsoenlijke man zou krijgen.”

Nonna’s waren – en zijn – “de steunpilaar van de Italiaanse keuken”, zegt Bennison. Nadat ze genoeg chefs had horen zeggen dat ze geïnspireerd waren door de keuken van hun nonna, besloot ze de vrouwen waar ze het over hadden op te zoeken. Velen waren verrast. “Ik bedoel, het is als het openen van een blik bonen voor hen”, zegt ze. “Een geweldige vrouw, Pina uit Genua, begreep niet waarom we terugkwamen om haar te filmen terwijl ze gnocchi maakte: ‘Je komt toch niet helemaal hierheen om mij gnocchi te zien maken?’, vroeg ze dan.”

Nooit meer iets missen van Vogue.nl? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief en ontvang het laatste fashion- en beautynieuws.

De Italiaanse keuken zorgt voor verbinding

Het is duidelijk dat de waardering voor eten en het comfort van de Italiaanse keuken een groot deel van de allure is als het gaat om de nonna-esthetiek in ons interieur. “Eten is liefde, nietwaar?”, aldus Bennison. “Het voedt niet alleen het lichaam, maar heeft invloed op hoe je je voelt – een grote kom pasta zorgt ervoor dat je je beter voelt.”

Onlangs nam Zara Home contact op met Bennison om te vragen of haar Pasta Grannies het boegbeeld mochten zijn van Zara Home’s nieuwe collectie van huishoudelijke artikelen, nadat zij een reportage hadden gezien op de omslag van de Spaanse krant El País. Bennison stemde ermee in op voorwaarde dat de echte nonna’s zouden figureren en een vergoeding zouden krijgen, en zo zijn Maria Argnani uit Faenza, Leondina Micolucci uit Brisighella en Nadia Bassignani uit Genua nu de gelukkige sterren van een internationale campagne. Voor de goede orde: hun pastagerei en koperen potten hebben de goedkeuring van de drie vrouwen, verzekert Bennison.

Het is natuurlijk toepasselijk dat deze vrouwen en hun levensstijl worden geprezen als de hoeders van de nonna-core. Bettina – zelf nu een nonna – is “enorm gevleid” dat de generatie van haar dochter de charme van haar Italiaanse tradities terugvindt. “Je verwacht niet dat jonge mensen geïnteresseerd zijn in oude vormen en dingen die nog met de hand worden gemaakt, dus ik ben ongelooflijk trots en vereerd dat mensen dingen willen die echt zijn, en die we allemaal kunnen delen”, zegt ze. “Mensen hebben altijd de behoefte gehad aan het comfort van dingen die niet per se oud zijn, maar altijd vol liefde zitten.”

De cover van het kookboek over Italiaanse oma's

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue UK.