Italiaanse nonna’s zijn de nieuwe super-influencers op het gebied van interieur. Handgeschilderde kommen uit Puglia, een geborduurd tafelkleed uit Veneto, koffiekopjes uit Sicilië of een pastasnijder uit Umbrië: voorwerpen die traditioneel werden geassocieerd met het huis van de Italiaanse matriarch vinden onder de noemer ‘nonna chic’ een nieuw thuis bij het stijlvolle publiek.
Nonna chic als nieuwste interieurtrend
“Het is grappig, want ik denk dat veel mensen deze interieuritems voor het eerst zien”, vertelt Natalie Sytner. In 2020 richtte zij het merk Bettina Ceramica op, en vond al snel een niche in keramische Acquasantiera kruiken, traditioneel gebruikt in katholieke kerken om wijwater in te bewaren. “Ze vertegenwoordigen nog steeds een tijdperk waar mensen zich door geraakt voelen. Of dat nu vanwege hun oma is, of omdat ze dachten dat ze zoiets nooit meer op tafel zouden zetten.”
Sytner dankt haar moeder (die Bettina heet, en naar wie het merk dus vernoemd is) voor het aanwakkeren van haar obsessie met Italië. In Natalies jeugd reisde Bettina terug naar haar geboorteplek, de regio Ligurië, om oude palazzi te bezichtigen. Ze kwam terug met verbazingwekkende snuisterijen uit de ateliers van lokale ambachtslieden. “Ze was haar tijd ver vooruit en creëerde het verbazingwekkendste en interessantste interieur”, vertelt Sytner. Zo’n dertig jaar later gaat Natalie op dezelfde voet verder.

Archief-items een nieuw leven inblazen
Voor Bettina Ceramica werkt Sytner graag samen met familiebedrijven in heel Italië. Stukken uit hun archief blaast ze nieuw leven in door de ontwerpen intuïtieve updates te geven. Dat doet ze door nieuwe kleurstellingen te gebruiken, ontwerpdetails aan te passen en ze te presenteren in een vernieuwde lifestyle-context. Dit resulteert in een collectie keramieken kannen, schalen, muurornamenten en – de recentste toevoeging – haar begeerde Gigly-wandlampen en Punto Antico-tafelkleden.