dior-tovert-harrods-om-tot-een-gigantisch-peperkoekhuis-voor-kerst-234650
©Adrien Dirand

Als Dior aan kerst doet, is het menens. Het Franse modehuis werkt samen met Harrods aan de grootste overname van het Londense warenhuis door een luxemerk ooit, met niet minder dan 44 creatieve etalages en een magische lichtinstallatie die het gebouw verlicht met sterren, rozen en wereldbollen. Dat is slechts de buitenkant (waar een team van 200 mensen meer dan een jaar aan gewerkt heeft) – moet je nagaan wat je binnen allemaal te wachten staat.

Dior transformeert Harrods in XL-peperkoekhuis

“De naam zegt het al: The Fabulous World of Dior“, vertelt Pietro Beccari, voorzitter en CEO van Christian Dior Couture, aan de Britse Vogue over de aanwezigheid van het merk op elke verdieping van Harrods. Van de twee pop-up boetieks, met een lopende band van One Dior-producten, tot het café waar koekjes worden geserveerd die nog heerlijker zijn dan de peperkoeketalages die Brompton Road opfleuren.

Harrods is volledig in Dior-stijl
©Adrien Dirand

Terwijl modefans limited-edition cadeaus kunnen uitzoeken – van door Kim Jones ontworpen pakken in Harrods-groen tot de kenmerkende Book Totes van Maria Grazia Chiuri die voor het eerst met het Rêve d’Infini-motief zijn bedrukt – zullen beautyliefhebbers heel wat tijd moeten uittrekken om de twee nieuwe ruimtes te verkennen die gewijd zijn aan parfum, make-up en andere verwennerij. Een van de hoogtepunten? Het geuratelier gewijd aan La Collection Privée en de one-of-a-kind cadeau-ideeën, zoals een minikoffer met een Millefiori-editie van het Miss Dior Eau de Parfum, een nieuwe J’adore-flacon ontworpen door India Mahdavi en een enkele glow-up reistas die slechts één gelukkige Harrods-klant kan kopen.

“Het oproepen van emoties en dromen is altijd een bepalend aspect van het modehuis geweest”, legt Beccari uit over het showmanship dat centraal staat in het project. “Harrods is misschien wel de meest iconische en legendarische winkellocatie, niet alleen in het Verenigd Koninkrijk, maar wereldwijd. Onze aanwezigheid daar betekent een onvergelijkbaar niveau van zichtbaarheid met een internationale impact.”

Dior neemt het Londense warenhuis over
©Adrien Dirand

Langdurige relatie

Los van het commerciële potentieel is de samenwerking geworteld in een diep respect tussen het maison en het warenhuis. Monsieur Christian Dior was een groot bewonderaar van de Britse elegantie. In zijn memoires schrijft hij: ‘Er is geen ander land waarvan de levenswijze me meer bevalt. Ik houd van zijn gebruiken, gevoel voor traditie, beleefdheid, architectuur en zelfs zijn keuken.” In 1953, zes jaar nadat hij zijn New Look had gepresenteerd en zijn eerste collectie in Londen in The Savoy had getoond, opende Dior de eerste eigen merkboetiek in Harrods, waar-ie tot op de dag van vandaag aanwezig is.

Deze langdurige relatie wordt in kaart gebracht in een betoverende tentoonstelling in de winkel, getiteld Kingdom of Dreams, die de zoete traditie van peperkoekhuisjes verkent. Ontdek een wild versierd universum met microversies van bekende Dior-locaties (van Granville tot 30 Montaigne), dat volledig uit koekjes bestaat. Als de originele Miss Dior-jurk tot leven komt in de vorm van koekjes of een fee die een snoepje verandert in een Bar-jasje, je niet aanzet om naar het Dior-café te gaan, dan weten we niet wat wel. Het belooft een bezoek dat Beccari het beste omschrijft als “iets magisch, feestelijks en onvergetelijks, een waar kingdom of dreams.”

Bezoek The Fabulous World of Dior in Harrods van 10 november tot en met 3 januari. Reserveer jouw plaats voor de tentoonstelling Kingdom of Dreams hier.

In Harrods vind je een Dior-cafe en Dior-tentoonstelling
©Adrien Dirand

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue UK.