Neeve is een Amsterdams merk dat duurzame basics biedt. In het nieuwe septembernummer van Vogue, dat nu in de winkel ligt, staat een geweldige samenwerking met Neeve. Bij een abonnement op Vogue krijg je namelijk een Neeve-tanktop met Vogue-logo cadeau – geheel in lijn met de huidige tanktop-trend. Maar het merk lanceert nóg een goede samenwerking.
Samen met Romy Boomsma heeft Neeve longsleeves ontwikkeld. “Ruimvallend, zacht, met een mooie fit, op eindeloos veel manieren te stylen, van goede kwaliteit en duurzaam geproduceerd”, aldus de bedenker zelf, die wij wat vragen stelden. En het beste nieuws: jij kunt een Romy Boomsma x Neeve-longsleeve winnen. Onderaan dit artikel lees je hoe je kans maakt.
Romy Boomsma x Neeve-longsleeve
Eerst nog even wat meer over Neeve. Dit merk werd in 2019 gestart door vriendinnen Heleen Spruijt en Nadine Bronwasser. Laatstgenoemde werkt al jaren in de mode, terwijl Spruijt een creatieveling uit de televisiewereld is. Beiden houden van reizen, mode en muziek, maar hadden nóg een overeenkomst: ze misten bepaalde basics in hun garderobe. Volgens hen zouden er voor mannen genoeg mooie, altijd-goed-items te vinden zijn; alledaagse basics die mooi én duurzaam geproduceerd zijn. Voor vrouwen vonden ze dat moeilijk.
En dus startten ze een eigen merk. Een van hun fans is Romy Boomsma, die nu dus zelf ontwerpen ontwikkelt voor het merk. De collectie bestaat uit een linnen longsleeve met een diepe V-hals in het blauw, zwart en wit, en een zwarte en off-white crew-neck longsleeve van 100 procent biologisch GOTS-katoen – dus voldoend aan de Global Organic Textile Standard.
Ha Romy, gefeliciteerd met deze collectie. Kun je uitleggen hoe deze samenwerking tot stand kwam?
“Ik ben al langere tijd fan van Neeve: van de fit, de kwaliteit, het materiaalgebruik en de manier waarop het geproduceerd wordt. Ik draag eigenlijk geen basics van een ander merk meer sinds ik hen heb ontdekt. Tegelijkertijd vond ik het heel leuk om te bedenken welke essentials ik persoonlijk nog miste in mijn kast.
De samenwerking verliep heel organisch en ik ben zo blij hoe de shirts zijn geworden. Ik draag ze bijna dagelijks, dat zegt wel genoeg.”

Bewust en eerlijk producerende merken
Welke typische ‘Romy-esthethiek’ bevatten de longsleeves?
“Ik weet niet of mijn stijl echt in één hokje te plaatsen is. Ik ben dol op lange jurken, prints, kleuren en laagjes, maar ook op mooie basics met een goede jeans eronder en jasjes of grote wollen vesten eroverheen. Waar ik sowieso altijd voor kies, is comfort, natuurlijke stoffen en ruimere en oversized fits; altijd kleding waar ik me fijn in kan bewegen. Ik houd daarbij ontzettend van (te) lange mouwen.
Wat mis ik zelf vaak in een longsleeve? De shirts van de mannenafdeling hadden vaak een te hoge boord en voelde wat vormeloos, shirts van de vrouwenafdeling hebben vaak te korte mouwen of een te strakke fit. Ik wilde longsleeves met ‘the best of both worlds’ . Ruimvallend, zacht, met een mooie fit, op eindeloos veel manieren te stylen, van goede kwaliteit en duurzaam geproduceerd. Ik denk dat we dat helemaal hebben bereikt.”
Hoe kies jij de merken waarmee je samenwerkt?
“Op basis van gevoel maar ook gebaseerd op waar een merk voor staat. Ik vind het belangrijk dat merken bezig zijn met bewust produceren, vanuit een intrinsieke behoefte en bewustzijn. Dus niet vanuit het oogpunt om zoveel mogelijk te verkopen omdat een duurzaam kenmerk nu goed verkoopt. Ik kies zelf voor kleinschalige passie-projecten waarvan ik hoop dat mensen er net zo blij van worden als ik, in plaats van grotere commerciële samenwerkingen waarbij ik niet achter de visie van een merk kan staan.