Brad Pitt heeft de memo over beautytutorials niet gekregen. We zijn nu 25 minuten bezig met een exclusief interview met de acteur, producent, filantroop, wijnproducent en nieuwbakken oprichter van een skincarelijn. De locatie is Château Miraval, het uitgestrekte landgoed inclusief wijngaard in Zuid-Frankrijk dat Pitt kocht met ex-vrouw Angelina Jolie. Na een paar snelle vragen komen we bij het onvermijdelijke onderdeel van elk interview met een oprichter van een skincaremerk. “Wat is je routine? Kunnen we een productdemonstratie krijgen?”
Pitt aarzelt en lacht. “Dat doe ik niet!”
“Misschien gewoon vertellen hoe je routine is veranderd?”, stel ik voor aan de Academy Award-winnaar, in de hoop dat hij warmloopt voor het idee gezichtscrèmes aan te brengen terwijl hij gefilmd wordt.
“Ik zou niet weten hoe dat moet, tenzij het een komedie is”, zegt Pitt lachend. “Sandy (Sandra Bullock) en ik hebben ooit geprobeerd een idee te ontwikkelen van een man en een vrouw die de meest succesvolle verkopers van skincareproducten waren. We gaan scheiden, haten elkaar en nemen het tegen elkaar op… Verder zijn we niet gekomen.”
Brad Pitt lanceert skincarelijn Le Domaine
Die Pitt-Bullock romcom kwam er helaas niet, wél geeft de 58-jarige acteur ons Le Domaine. Een genderneutrale huidverzorgingslijn die hij ontwikkelde in samenwerking met de Perrin-familie, beroemde Château Beaucastel-wijnboeren die ook Pitts partners zijn in de Château Miraval Côtes de Provence Rose.
Hoewel hij er bewust voor heeft gekozen niet het ‘gezicht’ van Le Domaine te worden (er komen geen campagneportretten, geen Brad op TikTok en heel weinig interviews na deze), is Pitt zo hands-on als maar kan met het concept en de ontwikkeling ervan, gebaseerd op de werking van antioxidanten in druiven.
Le Domaine heeft de wetenschap op zijn eigen manier benaderd door een van ’s werelds meest vooraanstaande specialisten op het gebied van wijn en menselijke gezondheid aan te stellen: Pierre-Louis Teissedre. Hij bepaalde welke dertien druivenrassen die de familie Perrin op hun landgoederen in de Provence verbouwt, de meest antioxiderende eigenschappen hebben.

We spraken Pitt over zijn “kleine, eenvoudige regime”, hoe Gwyneth Paltrow zijn vroege skincaregewoontes beïnvloedde en waarom zelfliefde misschien wel het beste geheim is om gezond ouder te worden.
Hoe is Le Domaine tot stand gekomen?
“We praten er al zo lang over dat ik me niet meer herinner hoe het oorspronkelijk begon. Ik herinner me dat ik las over de gezondheidseigenschappen van druivenschillen. Het oorspronkelijke idee ligt echt bij deze plek in Zuid-Frankrijk. Het is gewoon doordrenkt van creativiteit en zo vruchtbaar. We maken hier olijfolie, truffels en honing. Vrij uitzonderlijk.”
En moest huidverzorging deel uitmaken van deze creativiteit? Heb je al die tijd stiekem gedacht: ‘Ik moet een huidverzorgingsmerk hebben?’
“Nee, en eerlijk gezegd hadden we het niet gedaan als we niet dachten dat het iets goeds was, iets origineels, iets dat werkte. Ik krijg de hele tijd dingen toegestuurd en… ugh. Het is allemaal hetzelfde voor mij. Maar dit laatste jaar hebben we Le Domaine getest en ik was echt verrast door de resultaten. Dat maakte het de moeite waard om door te gaan.”